Fan-controller

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Assaser
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 maj 2003, 21:47:54
Ort: Varberg

Fan-controller

Inlägg av Assaser »

har byggt en logik-styrd fan-controller.
skall lägga upp lite bilder på den sen så får vi se va ni tycker om den.
jag är iaf mycket stolt över den

8)
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

brabra, men du slår inte min telefon, IR, knapp, temperatur, datorstyrda fan controller som jag ska bli klar med nån gång :D
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

men EagleSpirit slår fortfarande inte min eftersom han härmar mig :) dock så har ja laggt projectet på hyllan för ja har en 5-6stycken andra som _måste_ bli klara före :-)

jag tror ja har lite info om första versionen på elektronik.djchille.net eller nått sånt :D

dock så blev den aldrig färdigbyggd, men jag lyckades åtminstånde styra fläkten steglöst :)
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

vadå inte slår din? Min är bättre! Sen så var jag ju före dig. :D
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

och sen när va du föra mig? :D
Användarvisningsbild
Martin
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 maj 2003, 11:30:09
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Martin »

och sen när skrev ni något vettigt? :)
Ge hit lite fakta om vad ni byggt istället!
Ska för övrigt själv slänga ihop en.
6 hastighetsmätare, 3 steglösa utgångar (inte pwm) och 5 tempmätare. Utgångarna kan kopplas att styra två fläktar/utgång med en valfri skillnad mellan de två fläktarna. Har nämligen två st 80mm fläktar till cpun (de sitter i en tunnel efter varandra) och två på grafikkortet. Onödigt att styra dom individuellt.
Skiten kopplas in till smbussen och pcn själv (MBM5+speedfan) mäter och ställer in fläkthastigheten.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

mjo, orkar inte rita kopplingsschema nu, det blir ändå alltid fel =)

men jag kan tala om att ja hade en 8bitars DAC(ska designas om till 4 sen) som styrdes av LPT-porten, då fick man ut mellan 0-4.45v steglöst med 256steg. sen efter det så kör man en OPAMP(operationsförstärkare) som förstärker upp spänningen till mellan 0-12volt då, och efter det kopplar man nån antingen effektransistor(jag körde med bd139) eller så kan man ju ta en riktig MOSFET-transistor och styra typ 10deltafläktar samtidigit :) skulle säkert funka fint med darlington eller liknande med.

sen så kan det ju tilläggas att med designen som ja körde så blev det ungefär bara 127steg eftersom de 127lägre(0-6volt) knappt får en fläkt att snurra :) som sagt, annan design på DAC:en så sa det funka, ja körde en gammal hederlig såkallad "LPT-DAC" som man kunde se i demos osv förr i tiden innan man hade ljudkort
Användarvisningsbild
Martin
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 maj 2003, 11:30:09
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Aha. Vad styrde du det hela med då?
Förresten, det linjära området på en FET är ju rätt litet så om man har 0-4.5v från dacen är väl det enklaste att kopla den i serier med en spänningsskälla så att man FETen ungefär leder till häflten vid steg nr 127 så att säga. Hm. Det linjära området är ju skitlitet så man får väl ta en opamp som p-regulator istället (standardmetoden). Och då är det bara att dela ner utspänningen från feten til samma område som dacen ger så får man ju full upplösning över 0-12v. Men det var väl nåt sånt du gjort. Dvs med återkoppling mha opampen. Hur får man tillgång till parallellporten i w2k för övrigt? (ojojoj vad OT)
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Du måste lägga in en fil som heter port95nt.exe har jag för mej..
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

japp, dlportio ska man ha :-)
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

chille skrev:mjo, orkar inte rita kopplingsschema nu, det blir ändå alltid fel =)

men jag kan tala om att ja hade en 8bitars DAC(ska designas om till 4 sen) som styrdes av LPT-porten, då fick man ut mellan 0-4.45v steglöst med 256steg. sen efter det så kör man en OPAMP(operationsförstärkare) som förstärker upp spänningen till mellan 0-12volt då, och efter det kopplar man nån antingen effektransistor(jag körde med bd139) eller så kan man ju ta en riktig MOSFET-transistor och styra typ 10deltafläktar samtidigit :) skulle säkert funka fint med darlington eller liknande med.

sen så kan det ju tilläggas att med designen som ja körde så blev det ungefär bara 127steg eftersom de 127lägre(0-6volt) knappt får en fläkt att snurra :) som sagt, annan design på DAC:en så sa det funka, ja körde en gammal hederlig såkallad "LPT-DAC" som man kunde se i demos osv förr i tiden innan man hade ljudkort
Förlåt att jag bumpar en mycket gammal tråd, men jag kan inte låta bli :wacko:

"då fick man ut mellan 0-4.45v steglöst med 256steg."
Hur kan man få ut något steglöst med 256steg?? :S Antingen är det steglöst eller så är det inte??!!

///Daniel A
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

0-4.5V med 256 steg blir 0,018V, dvs 18mV mellan stegen. Det finns ingenting som är steglöst, allt har steg. T.ex. kan en spänning inte vara vad som helst, utan den kan bara vara multipler av elementärladdningen. Så vad som i teorin är steg, så kan i praktiken vara steglöst.
18mV som det rörde sig om i detta fall kräver redan en lite bättre multimeter för att mäta det rätt. Så för en människa är det väldigt steglöst.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Okej. Men det lät lite konstigt :)

//Daniel A
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30020
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, 256 steg är lite overkill...
Jag har en tvåkanalig fläktkontroll i serverskåpet som styrs av 8 bitar. Det ger 16 steg per kanal, steg 0 är 0V, steg 1 är 4V, och sen mjukt upp till 14V på steg 15. Det blir 0,71V per steg. Fullt tillräckligt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Men då kan man ju inte mata fläkten med exakt 5,0V. :D

Kul tråd för övrigt. Hade missat den. :D
Skriv svar