Datablad och kvalité på batterier.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Datablad och kvalité på batterier.

Inlägg av netrunner »

Priset på batterier variera minst sagt och jag är nyfiken på hur mycket sämre budgetbatterier är kontra dom riktigt dyra märkena.

Tittar man på databladet för Energizer så finns det en graf över hur länge ett batteri kan dra en last av 3,3Ohm. http://data.energizer.com/PDFs/E91.pdf

Då jobbet har en multimeter med PC-anslutning och jag har ett 3,3Ohms effektmotstånd så försöker jag nu att mäta ett batteri från IKEA.

Då faller spänningen direkt till ca 1,1volt så fort jag ansluter motståndet. Normalt tycker jag men i databladet så stannar Engizers batteri på mer än 1,4V i minst 5 minuter.

Vad är fel: Databladet, min koppling, IKEA batteriet eller något magiskt?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6955
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Först av allt bör Du inskaffa exakt den batterityp som skrytbladets specifikation avser och göra om testet på detta.

Tillverkaren gör givetvis allt för att få sin egen produkt att framstå som bäst och något är definitivt skumt med diagrammet. Det står att urladdningen avser belastning 1h/dygn, men kurvan är alldeles mjuk utan några taggar. Det är osannolikt att det är ett äktadiagram från en plotter som visas.

Engångsbatterier har jag inga egna erfarenheter av, men däremot laddningsbara. Jag köpte Tecxus NiMH för utbyte i en batteripack och det fungerade ett par gånger, sedan var där en cell som gav upp. Samma märkes R6-battrier var så tjocka att de inte gick in i hållaren på en apparat. Nu verkar det som om Kjell&Co har övergett detta märka, antagligen med goda skäl.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Sedan läser man vad som står längst ner: "Contents herein do not constitute a warranty."

Saken är att den kurva inte "ska" vara taggad, de har jämnat ut de punkter som framkommer vid att mäta på det sätt de anger. Det som är roligt är att de inte anger om det är spänningen precis innan de kopplar in dagens 1 timmes 3,3 ohm belastning, precis efter inkopplingen, precis innan bortkopplingen, precis efter bortkopplingen eller ett genomsnitt av belastningstimmens spänning.

Så hur du än gör kommer du inte att kunna återskapa kurvan, hade jag skulle sälja batterier hade jag nog putsat kurvan så mycket jag kunne utan att för den delen ljuga.....

Men om du mätar upp på ditt standariserade sätt kan du jämföra batterier och hitta ett vettigt svar men kurvan kommer du inte att kunna reproducera.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Icecap:Sen varierar det säkert några procent inom produktionen med, jag antar att de inte visar de sämsta precis :roll: .

Tester på egna varor är ungefär som när alla tidningar i Sverige skriver vi ökar mest. Konstigt att alla tidningar ökar mest någon måste ju öka mindre tycker man.

För övrigt testades nyligen batterier och just IKEA-batteriet fick man mest GW/krona. Köper numera aldrig dyra batterier då de enligt egna ovetenskapliga tester knappt räcker längre än tex IKEAs.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6955
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Där är mycketlurt i all marknadsföring, det är bara att konstatera.

På t.ex. GP's NiMH är det första man ser, för att det står med stora flammande orange tecken, "2500", men tittar man noga så står det egentligen "2500 series", där det sista ordet döljs i svart pytteliten stil mot mörkgrön bakgrund. I samma svårlästa stil står det "typical 2450mAh". Det är ju ingen stor skillnad, men som principsak så är det fult tycker jag eftersom det är ett avsiktligt försök att vilseleda köparen.
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

Ljud & Bild har vid ett par tillfällen testat både engångsbatterier och laddningsbara.
Kortfattat kan man säga att IKEA:s R6-batteri är det som gav klart mest för pengarna och Biltemas 1200mAh och 1800mAh är de NIMH som är prisvärdast bland de laddningsbara.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Icecap: Jo, du har rätt något lurt har dom kommit på för att få kurvan som den gör. Men troligen ljuger dom inte, dom har bara "olika sanningar".

Jag ska lägga upp en site snart där jag på skoj ska testa olika batterier. Testen kommer tyvärr inte att gå att gämföra med något annat än andra tester i samma rigg men i alla fall. Men jag är i alla fall mån om att det ska vara så rättvisande som är rimligt att kräva.

Har lite smått börjat att fundera på om man ska börja att samla på olika R6 batterier. Lagom svårt...
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Problemet som jag ser det mellan batterier är att vissa inte "tål" en del saker. Vissa batterier dör direkt i ficklampor medans de klarar sig bra i bärbara cds.

Exempel:
Jag körde en bil med tillhörande Navigator(gps). Den styrde man med en fjärr (som iofs skulle strömhållas via bilens el men det fungerade inte). Denna fjärr höll med två olika billiga batterier i c:a ett år då de la av. Jag köpte Duracell som tom hade indikator på sidan alltså svindyra och satte i fjärren, den höll i en månad max, snacka om bortkastade pengar.

Så jag antar att de hittar tester där just deras batterier fungerar bäst. Fast att göra det är samma som pressexemplet jag skrev om ovan tycker jag. Inte osant men heller inte hela sanningen.
Skriv svar