Felsöka en Philips 32'' LED/LCD tv

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
slasssh

Felsöka en Philips 32'' LED/LCD tv

Inlägg av slasssh »

Tjena!

Kan väll börja med att säga att jag är ganska novis på elektronik men jag kan grunderna samt har en multimeter. Till problemet:

Jag skulle koppla om elprylarna lite här hemma, jag kopplar ur tvn (som är en Philips 32PFL5406H/12 köpt 2011, ingen garanti kvar) ur väggen och hör ett litet "klick" samtidigt som jag känner en svag ström i fingarna. Jag kopplar in tvn, digitalboxen och resten i väggen igen men tvn är nu död. Standbylampan lyser men den reagerar inte på fjärr eller strömbrytare, gjort hard reset och haft den strömlös över natten osv. Den vill inte starta.

Bestämde mig för att öppna upp tvn och se om jag såg några tydliga tecken vad som kunde gått sönder ev. på nätdelen. Läst på en hel del på nätet och inte sällan verkar det ju vara kondensatorer som svullnat eller komponenter som tydligt "bränt".

Till min "förvåning" när jag öppnar så SER allt jättefint ut med blotta ögat, kondensatorerna ser fina ut, inga utbuktningar eller liknande. Heller inga brännmärken eller liknande på någon komponent. Säkringen som sitter på nätdelen där strömmen kommer in har jag mätt upp med summerfunktionen på multimetern och den är hel.

Min fråga är nu om någon har något tips på hur man enklast börjar felsöka. Tacksam för all hjälp jag kan få, jag har gett mig den på att det borde gå o laga med lite vilja.

Nätdelen heter 715g4738-p01-h20-002u , bifogar en bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny

Re: Felsöka en Philips 32'' LED/LCD tv

Inlägg av Danny »

Inte ovanligt att eepromet blir korrupt, och då omöjlig att starta.
Vet dock inte exakt hur det ser ut i din tv.
slasssh

Inlägg av slasssh »

Okej! eepromet, sitter den komponenten på det detta kortet som sitter på andra delen av tvn? Om det är korrupt, hur kan man åtgärda det isåfall?
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

På bla samsung, så sitter eepromet på undersidan på moderkortet.
Dock behöver du tillgång till mjukvaran.

Kolla först att 5volten från nätdelen är korrekt.
slasssh

Inlägg av slasssh »

Kopplade nu in tvn i väggen, för att kunna mäta utgående kablar på nätdelen. Mätte upp 3,3V på nedersta, dock 0V på de kablar märkta 12V och 24V, har jag fattat det rätt att de endast ska visa spänning när tvn är igång?

Kopplade in nätdelen med det andra kortet igen och testade att starta tvn, och vips så startade den upp och allt verkade fungera som det skulle! Skruvade fast allt, och på med baksidan och foten, provar igen och tvn vägrar nu starta!! standbylampan lyser fast röd... Den gick alltså igång först men är nu samma fel som innan, vad kan detta fel bero på?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Jag skulle koppla om elprylarna lite här hemma, jag kopplar ur tvn (som är en Philips 32PFL5406H/12 köpt 2011, ingen garanti kvar) ur väggen och hör ett litet "klick" samtidigt som jag känner en svag ström i fingarna. Jag kopplar in tvn, digitalboxen och resten i väggen igen men tvn är nu död. Standbylampan lyser men den reagerar inte på fjärr eller strömbrytare, gjort hard reset och haft den strömlös
Mantelströmmar mellan enheterna som spökar?
Koppla endast in TV:n. till 230 V.
Ingenting annat, ingen box, ingen antennkabel, INGENTING!...
slasssh

Inlägg av slasssh »

Givetvis har jag enbart kopplat in tvn direkt till 230V sedan incidenten! inget annat :) Det känns ju spontant som att det blev någon slags kortslutning/överslag/statisk ledning när jag kopplade ur tvn första gången, och som också orsakade att den nu inte startar.

Det finns ett ställe på baksidan av nätdelen där det ser ut som det har blivit lite varmt. Det sitter ett motstånd 0.1 ohm där, som jag mätt upp och det visar 0.3 ohm och ger även signal i summern. Omkring där finns även en MOSFET som jag inte riktigt vet hur jag skall ta mig an, kan det vara här någonstans felet ligger??
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Vad har du för spänning på STB?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Köp avskiljare när du fått igång TV:n igen.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... avskiljare
slasssh

Inlägg av slasssh »

2.66V över STB, är det bra eller dåligt?
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

STB brukar vara 5v

Skulle tro att glättningskondingen för 5volten är kass
slasssh

Inlägg av slasssh »

Okej, intressant! hur vet man vilken kondensator det är? Snälla utveckla gärna lite mer. Har förstått att man kan få en indikation på om en konding är hel eller trasig genom att ohm-mäta och att värdet då skall stiga mot oändligt om den är bra.

Är det någon av de tre kondensatorerna som sitter intill kontakten isåfall tror du?
MagnusK

Inlägg av MagnusK »

Vad jag kan se från service manualen så ska det vara 3.3V på stand by.

http://elektrotanya.com/oem_715g4738_[s ... nload.html
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

MagnusK har rätt.
Din tv har 3.3v som standby istället för 5v.
STB i detta fallet verkar vara styrspänning från
moderkortet för att aktivera 12 och 24 volten.
slasssh

Inlägg av slasssh »

Okej och då är det kanske normalt att det är 2,66 V på STB? Eller borde den vara 3,3V också? Någon som har något tips på hur jag kan gå tillväga vidare nu för att få lite mer klarhet?
Skriv svar