Hjälp med UV-lampa!!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Var jäkligt försiktig med kvicksilverlampor utan ytterhölje, de ger ifrån sig ett ytterst farligt UV-ljus som mycket snabbt ger ögonskador och kan även skada huden. Ozonet de alstrar är inte hellre nyttigt att andas in.

Som förkoppling kan man använda vanliga glödlampor, det fungerar lika bra som en drossel när man kan strunta i verkningsgraden. Kommer inte ihåg nu vad det var för lampor som passade för en 125W HG-lampa, tror det var två 60W parallellt, men det kan ha varit andra.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Jag får hålla med föregående talare. Det stinker ozon så in i norden när man kör dom... ventilation är ett måste samt inga personer får utsättas för UV-strålningen. Sen är ju lampan oisolerad så håll fingrarna i styr också...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det är verkligen inget att leka med. Sök på "UV-C" på google, där står vad det handlar om.

Här t.ex. finns lite om farorna.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

UV lampan som Skyhigh köpt är ju inte helt värdelös trots att den gått sönder.
Gör som någon sa att krossa glaset och ta ur "UV-röret" då det säkert endast är glödtråden som gått av i lampan.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Glödtråd? Jag trodde dessa gatulampstyper var uppbyggda så att det i mitten var ett rör som fungerade som en urladdningslampa typ lysrör och då gav ett kraftigt UV ljus ifrån sig som reagerade på det vita på insidan av ytterkolven och då gav vitt ljus ifrån sig.


Vet inte om sådana här UV "disco lampor" som finns nu fungerar till fotoresist. Men det finns ju betydligt billigare alternativ hos tex Teknikmagasinet som kanske kan fungera, och man verkar inte behöva reaktor för den på 160W som dom också har och som har E27 sockel. Dom har ju sen också en lågenergilampa som ger ifrån sig UV men som bara går på 99:-. Dessa 3 verkar ha mer normal livslängd och verkar också ha vanlig garanti då jag inte kan se att det står någonting annat om detta.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

UV-lampan på Elfa har en beräknad brinntid på 1000 timmar. Men den kostar därefter också...
Min har inte gått sönder på många år, och jag har gjort en del kretskort... :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Henry skrev:Men det finns ju betydligt billigare alternativ hos tex Teknikmagasinet som kanske kan fungera, och man verkar inte behöva reaktor för den på 160W som dom också har och som har E27 sockel. Dom har ju sen också en lågenergilampa som ger ifrån sig UV men som bara går på 99:-. Dessa 3 verkar ha mer normal livslängd och verkar också ha vanlig garanti då jag inte kan se att det står någonting annat om detta.
Deras 160w har en inbyggd reaktor av någon typ har jag för mig att jag läste i deras katalog
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Aha ok ja det var ju bra då hade man sluppit köpa en sådan också.
skyhigh
Inlägg: 12
Blev medlem: 7 januari 2006, 02:51:32

Inlägg av skyhigh »

reaktor
det är väl kanske likartad historia som sitter i lågenergilampor?

Tycker det är konstigt att dom rek plexiglas som press
glasmästaren jag va hos sa att det fanns olika plexi material. jag fick en tjockare bit plexiglas av den typen som cd fodralen är gjorda av - det skulle vara bäst för UV ljuset sa han.
Användarvisningsbild
RRacer
Inlägg: 370
Blev medlem: 29 januari 2005, 19:40:17
Ort: Lerum

Re: Hjälp med UV-lampa!!

Inlägg av RRacer »

skyhigh skrev:köpte en UV-lampa 250W på Kjell.Com för 99:- och den höll i 1 timme (suck).
<snip>
finns det ngt bra alternativ med längre brinntid?
Jag använder ett halvkroppssolarium som säkert är 20 år gammalt.
Funkar kanon - normal exponeringstid 2m45s.

Kolla radannonser, t.ex. den här: http://www.uppslaget.se/annonser/adDeta ... ad_id=9731
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Inlägg av baron3d »

Kika på tråden:"Lampa för kretskortstillverkning"
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... highlight=
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

skyhigh: En reaktor används för att begränsa den kortslutningsström som förekommer i urladdningskampor och dom är ett måste för dom som behöver sådana. Sen har den också den funktion att hjälpa till med tändningen av urladdningslampor som tex helt vanliga raka lysrör.


Polymetylmetakrylat är så vitt jag vet den enda plast som kallas för plexiglas andra plaster har andra namn och jag har inte hört om någon annan plast än denna som också kallats plexiglas. En gissning sen är att cd-fodral är gjorda av polykarbonatplast eler polystyren.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Henry skrev:Glödtråd? Jag trodde dessa gatulampstyper var uppbyggda så att det i mitten var ett rör som fungerade som en urladdningslampa typ lysrör och då gav ett kraftigt UV ljus ifrån sig som reagerade på det vita på insidan av ytterkolven och då gav vitt ljus ifrån sig.
Jag kanske inte hängde med riktigt i diskutionen här men det jag menade var UV lampan på Kjell med art.nr: 89434 innehåller ett UVrör tillsammans med en glödtråd som är kopplat i serie med röret.
Om glödtråden går av så slocknar även UVröret = paj.

Ungifär ett sådant rör:
http://img130.imageshack.us/img130/6969/dsc000791df.jpg
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Ah ok, ja då är jag med. :)
Skriv svar