vilken plattform för simpel display i bil?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rayman

vilken plattform för simpel display i bil?

Inlägg av Rayman »

Jag håller på att bygga en bil och en av de kommande etapperna är instrumentbrädan. Jag hade tänkt lite som en del nya bilar har med en varvräknare, en hastighetsmätare och en display däremellan för saker som vattentemp, oljetemp, bränslenivå, oljetryck, klocka o lite annat. Ikoner ska även visas för saker som blinkers och varningslampor. inte speciellt flashigt.
sensorerna är både i form av variabla resistorer och en utsignal på 0-5v eller åt det hållet. det är väl inte så svårt att göra någon form av signalomvandling?

Min första tanke var att använda något liknande http://www.ebay.com/itm/STM32F103ZET6-d ... 0919060923

Sen kom jag att tänka på arduino eller gadgeteer. skulle det vara smidigare att använda sig av? jag har visserligen inte sett så många displayer liknande den 4.3" i länken men orkar de plattformarna dra runt dom?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: vilken plattform för simpel display i bil?

Inlägg av hanzibal »

En relaterad artikel som kanske intresserar:
http://www.codeproject.com/Articles/657 ... -Framework
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tänk på vilket temperaturområde grejerna är specade för. Det är inte ovanligt med elektronik som inte är specad att fungera under 0 grader.

Om du skulle välja någon sådan elektronik som inte är specad att fungera under 0 grader så kolla vad för felfunktion den får när det är för kallt.
Rayman

Inlägg av Rayman »

det kommer inte vara några problem med då bilen är en roadster.

men va tror ni om de olika plattformarna?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Gadgeteer-kort orkar om display-drivaren är implementerad utanför CLR (ej managed). Grovt kan man nog säga att de främst är avsedda för snabb prototypframsällning och riktar sig till programmerare med få eller inga elektronikkunskaper som inte vill eller kan löda. Korten är dyrare än motsvarande Arduino-liknande lösning.

Kolla länken jag postade tidigare (Gadgeteer) och jämför med denna (Arduino) för att bilda dig en egen uppfattning om vilket som passar dig:
http://www.openhardwarehub.com/projects ... -Gas-Gauge

När det gäller bilinstrument tror jag det finns andra vägar att gå med diverse hel/halvfärdiga lösningar för OBD II eller CAN.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

En rpi modell a+ och en lcd hade också kunnat funka.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Varför inte en Rpi , programmet teamviewer samt en enkel platta på sju eller tio tum. :humm:
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Tänkte också på RPi först men tar ju en stund att boota fast A+ kan man kanske ha igång för jämnan då den ju drar mindre ström?

EDIT: Här en annan på forumet i samma tankar - inte mycket ännu men kan ju följas:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 43&t=76254
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

En sak som skulle snabba på är skippa X och köra pygame mot en framebuffer istället.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Du skulle också kunna börja boota rpi när takbelysningen tänds. Dvs när man öppnar en dörr.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Jag har en RPi som bara bootar till prompten men tar ändå uppåt 30 sekunder gissar jag (har inte mätt).

Troligen kan man förenkla en del, plocka bort onödiga mod-probar mm men undrar om man kommer ner till acceptabla tider - det tar ju bara ett par sekunder från dörrupplåsning tills man vrider om nyckeln och då skall ju skärmen vara uppe.

Tyckte jag läste att A+ endast drar nedåt 100mA (utan wifi-dongel) så ett bilbatteri bör väl klara några veckors stillastående.

Man släcker såklart skärmen, kanske kan stänga av hela GPUn mm.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

En annan ide kan vara stm32f429 t.ex.
ST-microelectronic har ett roligt lib för grafik.

Klarar du dig på 2.4" så kan du köra STM32F429I-DISCO.
Behöver du inte touch så kan du få skärmen lite ljusstarkare genom ta bort touchen.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Vet inte men nåt säger mig att denna bilen inte har några dörrar :)

Om det är åt 7a hållet så hade jag inte tittat på en Pi i första taget även om den är enklare då miljön är ganska utsatt och man vill inte att något ska stanna under gången. Samtidigt så skulle det säkert funka med en 7a. men att stå och vänta på att en sådan burk ska boota hade jag inte valt. Inte ens om det tar ynka 5 sekunder....

En enklare mikroprocessor samt enklare displayer så får man i regel en enkel plattform.
Skriv svar