Klarar jag mig på mina 10A säkringar?
Klarar jag mig på mina 10A säkringar?
Hej
Jag har beställt en bandsåg och en hyvel. Nu när jag studerade manualerna noggrannare så ser jag att de vill att man har 16A säkring till matningen och jag har bara 10A (smältsäkringar).
Kollar man på bandsågen, en Hammer N4400 så är motordata 3,5HP (2,5kW) S6/40% 3x400V. Ser man i manualens inkopplingsschema på sidan 33 står det att den ska vara avsäkrad med 16A både i 3x400V utförande och 230V utförande.
Det är ungefär samma sak när det gäller hyvlen, en Hammer A3-310 med motordata 4HP (3.0kW) S6/40%. Ser man i manualen här säger de 16A på trefas och 25A på enfas. Jag kan ju tycka att 16A på en 3kW motor låter rätt mycket.
Nu har jag inte maskinerna hemma hos mig och kan inte testa men kommer jag att blåsa mina 10A säkringar och bli tvungen att säkra upp eller kommer det att fungera hur bra som helst utan åtgärd? Någon som vågar sig på en gissning?
Daniel
Jag har beställt en bandsåg och en hyvel. Nu när jag studerade manualerna noggrannare så ser jag att de vill att man har 16A säkring till matningen och jag har bara 10A (smältsäkringar).
Kollar man på bandsågen, en Hammer N4400 så är motordata 3,5HP (2,5kW) S6/40% 3x400V. Ser man i manualens inkopplingsschema på sidan 33 står det att den ska vara avsäkrad med 16A både i 3x400V utförande och 230V utförande.
Det är ungefär samma sak när det gäller hyvlen, en Hammer A3-310 med motordata 4HP (3.0kW) S6/40%. Ser man i manualen här säger de 16A på trefas och 25A på enfas. Jag kan ju tycka att 16A på en 3kW motor låter rätt mycket.
Nu har jag inte maskinerna hemma hos mig och kan inte testa men kommer jag att blåsa mina 10A säkringar och bli tvungen att säkra upp eller kommer det att fungera hur bra som helst utan åtgärd? Någon som vågar sig på en gissning?
Daniel
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Klarar jag mig på mina 10A säkringar?
Det är start strömmarna som ställer till det, driften kräver troligen inte allt det som skrivs.
Jag skulle tippa på att du blåser säkringarna. Det är i startmomentet du har högst ström, såvida prylarna inte har någon form av mjukstart.
Sen kan du inte bara säkra upp hur som helst heller. Skall du säkra upp till 16A krävs 2,5mm kabelarea.
Sen kan du inte bara säkra upp hur som helst heller. Skall du säkra upp till 16A krävs 2,5mm kabelarea.
Och en elektriker som gör jobbet. Du får inte göra något jobb i en central.
Tack för gissningarna!
Dock är det lite tröttsamt med alla dessa elpekpinnar! Har jag ens antytt att jag kommer göra detta själv?
Det jag möjligtvis kan tänka mig att testa är att dra i 13A säkringar. Givetvis kommer någon komma dragande med att det får man inte heller göra även om det är 2,5mm^2 kabel mellan skåp och uttag.
Daniel
Dock är det lite tröttsamt med alla dessa elpekpinnar! Har jag ens antytt att jag kommer göra detta själv?
Det jag möjligtvis kan tänka mig att testa är att dra i 13A säkringar. Givetvis kommer någon komma dragande med att det får man inte heller göra även om det är 2,5mm^2 kabel mellan skåp och uttag.
Daniel
-
Testa säger jag. med lite tur så går det alldeles utmärkt att starta dessa maskiner på 10A... Se bara till att ha ett par extra säkringar i reserv 

Japp det blir i slutänden testet som bestämmer hur jag går vidare i detta. Mest om det var någon som kunde lugna mig direkt och antingen förkasta det till 100% eller säga det kommer funka
Men jag är i landet mitt i mellan här inser jag och det enda beskedet jag kommer få är det när jag startar för första gången.
Ni får ursäkta min smått irriterade reaktion på utdelade pekpinnar.
Daniel

Ni får ursäkta min smått irriterade reaktion på utdelade pekpinnar.
Daniel
-
Det är viktigt att du har rätt karaktäristik på säkringarna. Har du 10A och D-karaktäristik så är det nog inga problem. I manualen har de angivit 16A och C-karaktäristik. Hur bra översättningen är anpassad till svenska förhållanden kan man fundera på eftersom de t.ex på sid 13 angivit att man exvis kan använda induktionsbrytare.
Har du beställt med trefas- eller enfasmotor?
Du skriver att du bara har 10A...
Menar du då två trefasgrupper med 10A proppar...?
Du skriver att du bara har 10A...
Menar du då två trefasgrupper med 10A proppar...?
- prototypen
Lite ovanligt att ha ett trefasuttag "bara" säkrat med 10 A, ja, jo jag har säkert något jag också.
Är det specat 16A C karakteristik så detyder det automatsäkring, tröga smältsäkringar tål mer startström än automater.
Det kommer säkert att gå starta maskinerna flera gånger men en och annan propp kan ju "gå"
Protte
Är det specat 16A C karakteristik så detyder det automatsäkring, tröga smältsäkringar tål mer startström än automater.
Det kommer säkert att gå starta maskinerna flera gånger men en och annan propp kan ju "gå"
Protte
Får du problem med startströmmen så köp en 25-meters förlängningskabel och koppla in mellan uttag och maskin så sjunker startströmmen. Det har jag själv använt med stor framgång.
Det är en trefasgrupp med 3x10A säkringar.
Jag tänker inte köra hyvel och bandsåg samtidigt. Båda maskiner är beställda med trefas.
Det jag kan tycka är riktigt märkligt är att elnissen satt 10A säkringar då jag tydligt ser att matningen till skåpet är 4mm^2 kabel och vidare till uttaget är det 2,5mm^2. På skåpet står det stämplat 21A om jag inte missminner mig och det är bara en trefasgrupp inkopplad. Min gissning är att han satte 10A passdelar för det var vad han hade i fickan men vad vet jag. i vilket fall som så kommer jag att testa köra på 10A funkar inte det pluggar jag i 13A säkringar. Funkar inte det så blir det ringa elektrikern.
Jag tänker inte köra hyvel och bandsåg samtidigt. Båda maskiner är beställda med trefas.
Det jag kan tycka är riktigt märkligt är att elnissen satt 10A säkringar då jag tydligt ser att matningen till skåpet är 4mm^2 kabel och vidare till uttaget är det 2,5mm^2. På skåpet står det stämplat 21A om jag inte missminner mig och det är bara en trefasgrupp inkopplad. Min gissning är att han satte 10A passdelar för det var vad han hade i fickan men vad vet jag. i vilket fall som så kommer jag att testa köra på 10A funkar inte det pluggar jag i 13A säkringar. Funkar inte det så blir det ringa elektrikern.
-
Har du gamla porslinssäkringar så är det knappast något problem med 10A tröga säkringar som löser långsammare än dvärgbrytare med C-karaktäristik.
Hur tänker du plugga i 13A säkringar? Dessa är väl bara i dvärbrytare utförande. Du får knappast i en sådan i en 10A's passdel.
Hur tänker du plugga i 13A säkringar? Dessa är väl bara i dvärbrytare utförande. Du får knappast i en sådan i en 10A's passdel.
Gängsäkringar finns som 13A modell. Vad det är för passdel till dom vågar jag inte svära på dock.
13A passar enligt den infon jag hittat på nätet i en 10A passdel. Sen är det en massa diskussioner om det är tillåtet eller ej som avsäkring på 1,5mm^2 men i och med att jag har 2,5mm^2 så kan jag leva med det. Behöver jag byta passdel blir det ett samtal till elektriker.