Vad gör en LED-list till ej dimbar?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
ankan

Vad gör en LED-list till ej dimbar?

Inlägg av ankan »

Tittar efter ledlist att fälla in i överskåpen över arbetsbänken i köket och funderar på vad det är som gör att en del inte är dimbara.

Som tex denna: http://www.aliexpress.com/store/product ... 99615.html
Gillar modellen och den lär lysa så det räcker (72 leds/15W) osv men den är inte dimbar enligt sidan.

Vad säger ni, är det säljaren som har skrivit fel eller varför är den inte dimbar?

Kan det förresten bli för varmt för dioderna att kapslas in och fällas in på detta sätt?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Vad gör en LED-list till ej dimbar?

Inlägg av Icecap »

Jag ser inget om dimning. Men typen ä helt klart dimbar vid att PWM-styra 12V.
ankan

Inlägg av ankan »

Icecap skrev:Jag ser inget om dimning. Men typen ä helt klart dimbar vid att PWM-styra 12V.
Under "Item Specifics".
Finns det några 12v led lister som är ej dimbara eller är det egentligen drivaren eller transformatorn som står för begränsningen?
Nerre

Inlägg av Nerre »

I princip så är inga LED-belysningar dimbara "på riktigt".

Ljuset från en LED är inte proportionellt mot spänningen eller strömmen på samma sätt som för en vanlig glödlampa.

När man "dimmar" en LED så gör man alltså så att man blinkar den med en väldigt hög frekvens och varierande pulsbredd (PWM) så att ljuset uppfattas som svagare. Men varje "blink" är egentligen i full styrka, våra ögon ser dock bara genomsnittet.

En del glödlampsersättande LED har inbyggd elektronik som gör att de kan dimmas med en vanlig dimmer, men då handlar det såvitt jag förstår egentligen om att de känner av spänningen och dimmar LEDen beroende på det. Det är alltså i princip alltid drivkretsen som dimmar LEDen, men i vissa fall kan styrsignalen till drivkretsen vara spänningen till lampan.

Nackdelen med de flesta LED-lister är ju att det oftast inte framgår hur avancerade de är. En del är kanske bara lysdiod med seriemotstånd medans andra har en PWM-styrning eller konstantströmsstyrning.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo. Lysdioder är absolut dimbara. Ljusstyrkan är proportionellt mot strömmen, vilket glödlampor inte är.
ankan

Inlägg av ankan »

Vad tror ni om värmen att kapslas in på detta sätt och sedan fällas in. Blir det för varmt för dioden tro?

Är dioderna satta på vanligt kretskort eller är det en vanligt "led-tejp" som är limmad på tex aluminiumskiva?

Edit: Verkar som de är limmade på aluminium skiva.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Alla går att dimmra och finns olika sätt för det å. Egentligen inte så komplicerat men dimmrar man på samma sätt som glödlampor funkar det mindre bra. Men dessa lister med konstant spänning (12v konstant och sen brukar det sitta resistor var 3e LED som begränsar strömmen) ja det är så de brukar se ut. Lättast är att pwm dimmra dom då blir det jämn dimmring. För att öka livslängden på dom kan du mata dom med max 11,5 hellst lägre spänning då håller de längre. Kör man 12v brukar man redan efter ett år se att färgen ändras. Men det går ju att mäta tempen å räkna lite hur mycket ström som går genom varje LED.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

ankan: värmeutvecklingen beror på vilken ström de får. Men utgår vi ifrån 12V och en längd på 1m samt en effekt på 15W är det ju en viss verkningsgrad. Enl. wiki är den runt 16-17% på vita LED.

Detta betyder att 17% av 15W (2,55W) blir ljus, resten (12,45W) blir värme. Dessa 12,45W fördelas sedan över 1m och vilken temperatur detta åstadkommer beror på luftströmmar, strålningsförluster osv. Parameter jag inte har det minska koll på hur det ser ut hos dig.

Jag vet dock att jag lyser upp hela min hall med LED-tejp, totalt 20W. Och min hall är STOR! Så 15W LED på 1m är mycket ljus!

Dimmer du till hälften medelst PWM är uträkningarna ovan såklart proportionella med detta.
ankan

Inlägg av ankan »

Jag tror också att 15W är rätt mycket för att lysa upp bänkytan. Men hellre för mycket än för lite. Som du säger är det ju bara att dimma ner.

Funderar på denna dimmer: http://www.aliexpress.com/item/1pcs-lot ... 57098.html som man kanske skulle öppna och montera in i en vänlig väggpulsbrytare.
Har dock en sådan med annan etikett som inte går att stänga av så jag är osäker om denna är bättre. Annars måste jag ha både knapp för avstängning och dimning.

Vad tror ni förresten om att använda rörelsedetektor för att hålla bänkbelysningen tänd? Är man inte i köket på ett tag så behöver man ändå inte bänkbelysningen tänd.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Helt OK att ha tillgång till "för mycket" ljus - men tänk igenom dimningen ordentligt!

Vad du kan köpa färdigt är oftast utan betydelse om betjäningen är dum.

Hitta svaren på följande:
* Ska det vara tryckknapp eller potentiometer?
* Ska man kunde skifta mellan två lägen + off?
* Eller ska det bara vara on/off?
* Om det är potentiometerstyrning, ska det vara en separat knapp för av/på eller ska den vara inbyggd i pot'en?

En smidig möjlighet är att ha en rotary-encoder med tryckknapp på axeln. Då styr man PWM med en lämplig liten µC, samma µC läser rotary encoder'n och spara inställningen för ljusstyrka-ändringar i intern EEPROM.

Totalt sett kan man få en enkel styrning, liten och smidig att använda.
ankan

Inlägg av ankan »

Hade jag massa tid över hade jag gärna utvecklat något kul men jag är inne på att använda färdig lösning som den jag länkade till och sedan byta ut dimmer knappen mot en väggbrytare som jag monterar in allt i.
Har beställt några så får vi se om denna modell dimmer ner till 0. Annars kan jag ha den på annat håll där jag dimma mer statiskt.

Om det är pwm dimmer så är de väll rätt effektiva för att de inte bränner bort "överskottet" .

Vill man styra spänningen istället så får det bli en stepdown med vridpott.

Jag har inget mot några fasta nivåer så ovan dimmer blir förhoppningsvis bra.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att dimma vita LED vid att styra strömmen genom dom kan leda till att färgtonen ändrar sig. Mest effektivt är PWM, färgtonen bibehålls också.

Dimmern du länkar till ska ju matas med 12V.

Och mitt råd om att fundera ordentligt beror på att det är bäst att leta lite efter den rätta så att betjäningen blir som man vill ha det istället för att nöja sig med något fungerande - men som inte passar personen.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Letar oxå efter dimmer med potentiometer som klarar 0 till 100%.
ankan

Inlägg av ankan »

Icecap skrev:Att dimma vita LED vid att styra strömmen genom dom kan leda till att färgtonen ändrar sig. Mest effektivt är PWM, färgtonen bibehålls också.

Dimmern du länkar till ska ju matas med 12V.

Och mitt råd om att fundera ordentligt beror på att det är bäst att leta lite efter den rätta så att betjäningen blir som man vill ha det istället för att nöja sig med något fungerande - men som inte passar personen.
Ja dimmern jag länkade till matas med 12V men det är ju för att led tejpen vill ha den spänningen sedan.

Har sett att det finns 12v pwm dimmer med vridpot men jag tycker de var rätt fula.
Minimodellen kan däremot lätt gömmas var som helst. Jag får testa så får vi se. $0.5 är inga pengar iallafall.
Skriv svar