Avstörningskondensator Bosch Hushållassistent.
Avstörningskondensator Bosch Hushållassistent.
Hej! Min gamla Bosch assistent har exploderat i avstörningskondensatorn. Kanske någon kan upplysa var jag kan få tag i en ny kondensator. 0,1uF+2x7500pF. Såg på en tyska sida att någon hade fått tag i en på Conrad, men nu verkar dom inte ha fler. Synd att skrota den, allt annat går ju bra.
Tacksam om någon kan upplysa mig om ämnet. Hälsar Jan - Eve.
Tacksam om någon kan upplysa mig om ämnet. Hälsar Jan - Eve.
Re: Avstörningskondensator Bosch Hushållassistent.
Skynda dig och ring och se om dom kan hjälpa dig.
http://www.bosch-home.se/service.html?s ... xt||search
http://www.bosch-home.se/service.html?s ... xt||search
Tack för tipset! Har skickat ett mail, får svar om några dagar.
Hälsar Jan - Eve.
Hälsar Jan - Eve.
Tyvärr inget svar från Bosch, hälsar Jan - Eve. 

Frågan har varit uppe i en annan tråd, http://elektronikforumet.com/forum/view ... t&start=15
Kolla den så får du nog hjälp, kondingar finns på elfa.
Kolla den så får du nog hjälp, kondingar finns på elfa.
Lite mer information hade inte skadat, t ex modelbeteckning, foton på märkskylt och kondensator etc.
Men här är en X-Y combo som nog funkar: 65-649-42, det är 0,1uF+2x4700pF, lite mindre Y-cap men det har i stort sett ingen betydelse.
Men här är en X-Y combo som nog funkar: 65-649-42, det är 0,1uF+2x4700pF, lite mindre Y-cap men det har i stort sett ingen betydelse.
Jan-Eve skrev:Tack för tipset! Har skickat ett mail, får svar om några dagar.
Mail är inget bra sätt att kommunicera med företag på. Ringa är det enda rätta så prova det istället.Jan-Eve skrev:Tyvärr inget svar från Bosch, hälsar Jan - Eve.
Hej Igen! Kondensatorn är ett runt pertinaxrör med tre anslutningar,(en tunn röd till jord på motorn, och två som går in gaveln på röret) Andra gaveln på röret går det ut två anslutningar. Beteckningen är 0,1 uF ( den röda till jord) och 2 x 7500 pF, som är dom andra genomgående anslutningarna.
Man kan nog skippa 0,1 uF och sätta in 2 st 7500 pF paralellt. När den explodera, så kom det ut en massa tunt papper, belagt med silverfärgade korn, tror det är en Rifa. Dom har orsakat en del trubbel med sin fuktkänslighet i bland annat gamla Yamaha Elorglar, som jag haft. Det luktar inte gott när dom brinner... Ha en God Jul önskar Jan - Eve.
Man kan nog skippa 0,1 uF och sätta in 2 st 7500 pF paralellt. När den explodera, så kom det ut en massa tunt papper, belagt med silverfärgade korn, tror det är en Rifa. Dom har orsakat en del trubbel med sin fuktkänslighet i bland annat gamla Yamaha Elorglar, som jag haft. Det luktar inte gott när dom brinner... Ha en God Jul önskar Jan - Eve.
-
Bhiab har snarlika surplus för en tjuga.
http://www.bhiab.se/perl/index.cgi
http://www.bhiab.se/perl/index.cgi
Man kan med gott samvete rycka bort de där kondingarna och fortsätta köra på. Tycker universalmotorer stör radio och tv och telefon lika mycket med de där kondingarna som utan, om inte i vissa fall mer med kondingen.
Hej! Jag har fått tag i två kondensatorer på 10 nF, = 10 000 pF. Frågan är hur jag skall koppla in dom? Skall dom två ledarna gå rakt igenom och mellan jord och ledaren skall lödas in kond, var för sig till jord?
Mvh J - E.
Mvh J - E.
Om du inte förstår hur det skall kopplas så kanske det inte är så bra att pilla - och vad är det för kondingar - går inte med vilka som helst utan skall vara av X-konding-typ om det är mellan Fas och nolla och Y-konding mellan fas och jord och mellan jord och nolla.
X och Y klassningen är för att möta vissa krav när det gäller spänningståligheten men också vad som händer om de går sönder och tex. inte startar brand, kortsluter sig eller leder ström bara halvdåligt tex.
X och Y klassningen är för att möta vissa krav när det gäller spänningståligheten men också vad som händer om de går sönder och tex. inte startar brand, kortsluter sig eller leder ström bara halvdåligt tex.
Tack för svar! Lika bra att höra med dom som säljer liknande maskiner i staden. Det måste finnas som reservdel till nyare maskiner.
Hälsar J - E.
Hälsar J - E.
Hej! Jag lödade in kablarna och körde direkt utan kondensatorerna. Det är ju korta stunder man kör vid degkörning, så det har ju ingen betydelse. Den går ju på rätt håll också, vilket är en fördel...
Så nu lever den gamle stabile Boschen, från 1962 vidare. Gjuten växellåda och kugghjul. Inte många av dagens köksmaskiner som håller så länge, dessutom med ett stort sortiment av tillbehör.
Tack för alla kommentarer och hjälp! Hälsar Jan - Eve.
Så nu lever den gamle stabile Boschen, från 1962 vidare. Gjuten växellåda och kugghjul. Inte många av dagens köksmaskiner som håller så länge, dessutom med ett stort sortiment av tillbehör.
Tack för alla kommentarer och hjälp! Hälsar Jan - Eve.