LED i bilen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Räkna på min och max ström för de spänningar du har.
femer

Inlägg av femer »

precis det jag har gjort, och varje gång så blir det för mycket eller för lite... hursom, av en slump råkade jag pröva med ett motstånd på 300 ohm istället för 100 ohm vid en bank om tre dioder mot en batteri på 12,7 Volt och det lös lika starkt för det!

Betyder att jag kan ta ett för "stort" ohmtal och använda, den lyser lika starkt vid motor av som när generatorn laddar och är tillräckligt för att skydda dioderna då spänningen går upp!

älskar de här dioderna mer och mer för varje dag ;)

fattar ingenting av de bara. de har en framsläppningsspänning om 3,2-3,6V @ 20mA och ska ge 130 000mcd. Hur kan detta gå med 300 ohm? de borde endast få 10mA..
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Kunde man inte ta en regulator, typ 7805 och sedan vanliga transistorer, typ BC547 och lämpligt motstånd och koppla upp som emitterföljare med 3 dioder till varje transistor+motstånd?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> 130 000 mcd !!??

Per st ?
Eller alla 100 tillsammans ?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

femer skrev:precis det jag har gjort, och varje gång så blir det för mycket eller för lite... hursom, av en slump råkade jag pröva med ett motstånd på 300 ohm istället för 100 ohm vid en bank om tre dioder mot en batteri på 12,7 Volt och det lös lika starkt för det!

Betyder att jag kan ta ett för "stort" ohmtal och använda, den lyser lika starkt vid motor av som när generatorn laddar och är tillräckligt för att skydda dioderna då spänningen går upp!

älskar de här dioderna mer och mer för varje dag ;)

fattar ingenting av de bara. de har en framsläppningsspänning om 3,2-3,6V @ 20mA och ska ge 130 000mcd. Hur kan detta gå med 300 ohm? de borde endast få 10mA..
jadu... dom borde bara få runt 10ma... det har du faktiskt rätt i... men jag är trött så jag kan ha fel ;)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

10mA är inte så lite det heller. En halvering av ljuset är inte helt lätt att se. Ljusstyrkan kan inte stämma. Dessutom borde det vara bäst med en diod med bred spridnings vinkel till det här.
femer

Inlägg av femer »

130 000mcd är de specade, stor ebaysäljare som säljer direkt ifrån fabrik i Hongkong. extremt bra service, snabb frakt och billigt. Ca 3:- per diod gav jag (köpte en 130st). Light of Victory heter de. Tro mig de lyser fetstarkt. Prövad en tom labbsal i skolan, drog ned alla gardiner och tände en (!) diod. ljuskäglan syntes i andra änden av salen, ungf med samma intensitet som från en ficklampa.

Eftersom de ändå verkar lysa så starkt vid höga ohm tal tänkte jag endast räkna på käll volten då motorn är på. ingen skillnad kommer synas med motorn av.. tror jag. Märkte inget nu iaf med extrema ohmtal.

Återkommer
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Aha, med "eBay-mcd", ja... :-)

Jag kan nog göra om din "labbsal-lab" med en "vanlig" 10 kmcd också.
Beror mycket på om det är 10 eller 100 graders vinkel på den.

He, med en vanlig "keychain" lampa från Cleas Ohlson (9:95) lyste
jag upp skogsbrynet tvärs över gärdet här hemma. 100-200 m...

Spelar ingen roll, de hör säkert till de starkare lysdioderna, men 130 000 mcd... :-)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

130cd... kan inte riktigt tro på det...

Har inte sett en enda 5mm led som är över 40 på riktigt, det högsta riktiga värdet jag har sett på en 10mm är 100tror jag... och det var det dubbelchips...
femer

Inlägg av femer »

detta är 10mm s. aja, köp ni från clasohlson för 10:- st, skit i de säger jag o köp ifrån tillverkaren ;) Lyser tillräckligt för mig
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> aja, köp ni från clasohlson för 10:- st,

Alltså, bara för att förtydliga, det var kompletta små "mini-ficklampor"
som man sätter i nyckelringen. Att jag köpte dom alls, berodde på att
jag ville åt de *2* st CR2016 celler som satt i prylen, de kostar 10:-/st
("no-name") eller 19:-/st (Varta) om man köper dom lösa. Lysdioderna
vara bara en "bonus" och de åkte i en annan påse. Skruvar och plasthöljen
åkte till återvinningen. Jag tömde deras "rea-korg" vid kassan...
femer

Inlägg av femer »

kanon, hursom har jag inget sätt att mäta ljusintensiteten på. Jag kan varken dementera eller styrka tillverkarens uppgifter.

Men vad som verkar sägas här är alltså att ljusdioder inte är särskilt vanliga med högre intensitet än säg 25k mcd?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

mcd är ju bara ljusstyrkan i en riktning och därför inget bra mått på hur mycket ljus något ger utan att man vet spridningsvinkeln.

Totala ljuset mäter man i Lumen vilket jag tycker är ett bättre sätt att ange ljuset för en lysdiod.

Dom effektivaste "standard" 5mm Led som existerar i dag är dom högt binnade Nichia CS med en output på runt 8 lumen, dessa kostar dock runt en dollar styck men tål å andra sidan att drivas på mer än 20ma utan att brinna så fort...

Om det är en flerchips smalvinklig lysdiod i 10mm storlek kan du nog komma upp på runt 100mcd, så det behöver inte vara så pumpad siffra.
femer

Inlägg av femer »

då vet jag. specad spridningsvinkel är 20 grader. Alltså väldigt smalt, men dessa är ändå inte avsedda för domelighten i bilen, utan som P-ljus.

Men då tillverkaren verkar tillhandhålla alla möjliga dioder så vet jag vad jag ska leta efter nästa gång till mina andra lampor.

De saluför även sk prolights med över 60lumen, kan det vara något? http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NEW-1-X- ... 8038199901

//D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

20° är inte extremt smalt. Det finns smalare. Kan du visa hela specen?
Skriv svar