Hjälp med fotoresist, exponering,framkallning!!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Tyvärr vet jagännu inte varman kan köpa torrfilmsresist där de säljer till "vanligt folk", menjag håller på och undersöker detta. Antagligen måsteman köpa en förpackning med 100 ark eller vad det nu kan vara. Jag har även tänkt på plastlaminator, men vet ingen sådan jag får lov att provamed. Har för mig attdet skall vara c:a 80 grader varmt vid lamineringen.

Framkallningen görs i kaliumkarbonat, det är inte otrevligare än natriumhydroxid. Etsningen kan sedan göras med järnklorid eller syra/peroxid. Där jag läste stod att man skulle ha svavelsyra istället för saltsyra, men inte varför. Hur som helst är det inget problem eftersom det är lika lätt att få tag på.

För att göra filmerna behövs reprokamera, men man får mycket bättre resultat och kan göra betydligt tunnare linjer. Det är inte bra med flera filmer ovanpå varandra, bättre att skriva ut på papper, kanske i dubbel skala, för att sedan göra en riktig film.
markusb
Inlägg: 242
Blev medlem: 18 september 2005, 17:06:02
Ort: Öland med omnejd
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Madmodder:

Kaustiksodan, eller propplösaren som jag använde innehåller: Natriumhydroxid, natriumklorid och natriumstearat.
(hmm, skulle inte skolkat så mycket från kemin ; )

Jag menade givetvis Natriumpersulfat när jag pratade om etsmedlet.
Vet inte riktigt va jag fick ammoniumpersulfat ifrån.. för mycket kemikalier på en och samma kväll, haha.

------
Har precis lagt på lödlacken nu efter en hyffsat lyckad process.
Resultatet kommer väl knappast ge mig nobelpris.. men funktionen är viktigare än utseendet i det här fallet.
Lyckades inte få bort all fotospray runt banorna längst ut mot kanterna med framkallningen,
så det blev en efterjustering med en liten skruvmejsel innan etsningen.

Men jag förstår ändå inte hur det andra kortet kunde bli så pass bra..

Även om det inte blev kanonbra denna gången så slår det lätt "rita-för-hand" varianten.
Varför har jag inte testat detta tidigare!?!

Ska genast beställa hem lite riktig utrustning från Kjell med vänner ;)
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Jag tror anledningen till att dom kör med svavelsyra i etsbadet är att kopparsulfatet som bildas kan kristalliseras och återanvändas i kopparplätteringsprocessen. Som vi alla vet är det inge bra att släppa ut metaller i avloppet och jag läste någonstans att gränsvärdet för kretskortsfabriker ligger någonstans kring ett tiotal milligram/dag.

Så när vi etsar ett kretskort (1 gram koppar?) och häller ut etsmedlet motsvarar det 100 dagars produktion i en kretskortsfabrik.

Saltsyra är ju inget problem att få tag på, men svavelsyra, hittar du det så är du duktig. All försäljning till privat bruk är numera förbjudet. Alla substanser med R35 (mycket frätande) på riskfraserna är förbjudet (fast natriumhydroxid är undantaget).
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Skulle säga att det är bra mycket mindre än ett gram.

Pratar man med reningsverket kommer du få höra att det inte är några problem att etsa ett kort hemma, de rekomenderar dock att spola mycket vatten när man häller ut lösningen.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Jag räknade ut massan på ett 100x160 dubbelsidigt laminat med 35u koppar. Det blir ganska exakt 10g koppar...
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Så fel man kan ha.

Men faktum kvarstår, reningsverket har inga problem med att du etsar hemma.
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Oj, det är ju 20 år sen man höll på med den metoden....något för entusiaster verkligen !


Men, varför etsar du bort så mycket koppar ???
Finns ingen anledningen att göra det.
Bara bra att spara koppar så det blir ett bra jordplan + det går åt en massa etsmedel helt i onödan...
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Njae, jag etsar inte så mycket. Det var bara ett exempel på hur mycket koppar som finns på ett laminat. Jag hävdade att man etsar bort ca 1gr koppar på ett 100x160 laminat och det kan ju verka rimligt att man tar bort 10%.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30020
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Såvida man inte gör som många och struntar i allt vad jordplan heter, och LÄMNAR 10% koppar ;)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

På tal om jordplan, bör man ha det på båda sidor eller hur bör man göra på DS mönsterkort?

Och om man etsar DS kort i en skål hur gör man lämpligast för att få upp kortet en bit från golvet? borde försämra etsningen om kortet ligger mot golvet.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

För att få upp kortet, sätt på några pappersklämmor helt av plast.

Hur man skall göra med jordplan beror helt på vad man bygger. Är det kapacitanskänsligt kanske man inte skall ha något alls och är det avstämda banor för höga frekvenser skall man oftast ha på båda sidor och med exakta mått. Strävar man efter bästa skärming så kan det det nog vara rätt med så mycket som möjligt. Ibland finns det problem med jordströmmar o.dyl. att ta hänsyn till. Det finns ingen standardlösning som passar allt.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Man behöver ju inte nödvändigtvis ansluta "jordplanet" till jord.. Räcker ju med att fylla alla outnyttjade ytor med koppar bara.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

OK, jag skall göra kort till en ATmega16. Så om jag lägger jordplanen på ovansidan och bara har ett oanslutet plan på undersidan bör det funka bra.
Skriv svar