Hur koppla Samsung Link Mate till reciever?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Inlägg: 506
Blev medlem: 14 september 2011, 08:23:23
Ort: Örebro
Kontakt:

Hur koppla Samsung Link Mate till reciever?

Inlägg av PoorCadaver »

Hej!

Jag håller på at hjälpa min far med hans ljudanläggning men skulle själv behöva lite hjälp. Såhär ser uppställningen ut:

Receiver
Yamaha RX-V673

Input
Blu-Ray (används även som CD-spelare)
Apple TV
TV-kanalsbox

Output
Canton 5.1 passiva högtalare

Önskemålet
Den här uppställningen fungerar bra men nu vill han lägga till trådlösa högtalare som han har köpt. Det är ett paket med Samsung Multiroom (M3, M5, M7, Link Mate och Hub). Han vill kunna ha TV-ljudet (eller musik) i 5.1-systemet och samtidigt skicka ut ljudet till de trådlösa högtalarna någon annan stans i huset.

Prylarna fungerar så att Link Mate kopplas till en utgång på receivern. Link Mate skickar ljudet till hubben som sitter vid nätverksroutern och ljudet skickas därifrån till högtalarna M3, M5 och M7. Hubben styr man med en app i smartphone eller surfplatta.

Problemet
Problemet är att det inte finns något bra ställe att koppla in Link Mate på receivern och det verkar inte finnas någon annan receiver som klarar detta. Receivern har en Audio out som jag trodde att man kunde använda men då måste ljudet man vill ta ut kopplas in på AV 5-6 och det är inte riktigt så vi vill att det ska fungera. Audio out tar alltså bara ljud från AV 5-6 och inte från alla inkällor.

Vi har testat en annan receiver, en Pioneer VSX-924-K. Den har en Pre out som jag trodde skulle fungera. Det går visserligen men ljudet blir väldigt, väldigt svagt. Att det beror på att Link Mate sitter på Pre out begriper jag men jag trodde att högtalarna (som är aktiva) skulle klara av att förstärka ljudet.

Frågan
Hur ska jag koppla Link Mate för att få ett förstärkt ljud ut ur recievern? Det måste inte vara just den receiver han har - han kan tänka sig att byta om det löser problemet.

Jag hade en tanke om att använda en liten förstärkare mellan Pre out på receivern och Link Mate, typ en sån här:

https://www.hifiklub...al-forstarkare/

...och sedan göra en sladd som är RCA i ena änden (till Link Mate) och skalad kabel till förstärkaren. Kan man göra så?

Tack!

Redigeringar
2014-12-30 13:05 Problembeskrivningen
Senast redigerad av PoorCadaver 30 december 2014, 13:05:13, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Hur koppla Samsung Link Mate till reciever?

Inlägg av hanzibal »

Koppla absolut inte den där hifiklubbsförstärlaren till Link Mate!

Tror dock det bör gå bra att istället använda en hörlursförstärkare, typ en sån här:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... are-p39803

Problemet är väl att dagens hemmabioförstärlare sällan eller aldrig har någon stereo monitor-utgång. Källorna är ju oftast av digital multikanalstyp, så det är ju inte alltid självklart vilka kanaler man skall nedmixa till stereo.
Senast redigerad av hanzibal 29 december 2014, 22:19:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Inlägg: 506
Blev medlem: 14 september 2011, 08:23:23
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Hur koppla Samsung Link Mate till reciever?

Inlägg av PoorCadaver »

Tål inte Link Mate en förstärkt signal?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Hur koppla Samsung Link Mate till reciever?

Inlägg av hanzibal »

Link Mate förväntar sig linjenivåer typiskt på ca 2Vpp, inte högtalarsignal som jag tror kan vara mycket större och därmed riskera skada Link Mate.

EDIT: Lite att läsa finns här:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Line_level
Senast redigerad av hanzibal 29 december 2014, 22:29:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Inlägg: 506
Blev medlem: 14 september 2011, 08:23:23
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Hur koppla Samsung Link Mate till reciever?

Inlägg av PoorCadaver »

Men en hörlursförstärkare skulle fungera?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Hur koppla Samsung Link Mate till reciever?

Inlägg av hanzibal »

Det bör gå bra ja, om du bestämmer dig för att prova så börja med hörlursförstäkarens volym på lägsta nivån och öka lite i taget tills du får bra signal utan överstyrning.

Kan också tänkas att det skulle funka med en RIAA-förstärkare, dvs en skivspelare-till-linjeförstärkare:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... are-p39417


Att läsa om linjenivåer:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Line_level

EDIT: Glöm det där om RIAA, det funkar inte.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Inlägg: 506
Blev medlem: 14 september 2011, 08:23:23
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Hur koppla Samsung Link Mate till reciever?

Inlägg av PoorCadaver »

Tack för tipsen, ska prova med en hörlursförstärkare!

Jag skrev dock lite fel i problembeskrivningen och den är uppdaterad nu.

Yamahan har ingen Pre out utan en Audio out men den tar tyvärr bara ljudet från ingången AV 5-6 och det blir inte så bra eftersom vi vill ta ut allt utljud.

Däremot har vi provat en Pioneer-receiver som har en Pre out och där skulle man kunna hänga på en hörlursförstärkare. Nackdelen med att använda Pre out verkar vara att utgångens volym påverkas av huvudvolymen - ljudet i de trådlösa högtalarna kommer alltså påverkas om man ändrar på det stora systemets volym. Det kanske fungerar men det bästa vore om de var oberoende av varandra.

Jag har förstått att Rec out kanske kan göra det jag söker. Stämmer det att Rec out tar ljud från alla insignaler och skickar ut det med konstant volym? Finns det i så fall någon receiver som har en sådan utgång? Det finns på vissa HiFi-förstärkare men jag kan inte hitta det på någon receiver.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Hur koppla Samsung Link Mate till reciever?

Inlägg av hanzibal »

Ja, pre-out är ett uttag mellan förförstärkare och effektförstärkare, dvs efter signalbehandling (ingångsval, D/A, DSP, volym, ton, etc) men fortfarande lågnivå.

"Jag har förstått att Rec out kanske kan göra det jag söker. Stämmer det att Rec out tar ljud från alla insignaler och skickar ut det med konstant volym? Finns det i så fall någon receiver som har en sådan utgång? Det finns på vissa HiFi-förstärkare men jag kan inte hitta det på någon receiver."

Idealt vore det så men det beror på vilken receiver man har, de flesta ger bara signal på denna sorts monitor-utgång för analoga källor så det är något man får lusläsa manualen för att hitta och det står oftast inte med versaler utan undanskymt i någon finstilt fotnot. Som sagt, det är ju inte alltid självklart hur digitala multikanalkällor skall nedmixas till analog stereo.

Jag hade liknande problem själv, det slutade med att jag gav upp och istället kör separat ljud i andra rum (läs köket) med Airport Express (från iPad via Airplay) och små aktiva datorhögtalare - detta efter att jag insett att vi ändå bara lyssnade på Spotify i de fall att vi inte ser film eller Tv vars ljud ändå bara kändes löjligt i andra rum. För oss har CD ersatts av Spotify och olika ljud i olika rum blir mest kakafoni i hus under 400kvm :D
Skriv svar