Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ph
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 augusti 2008, 20:52:36
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av ph »

Nej de går inte alls in, det är rätt tight vid Y-muttern. Däremot hade ju just en sådan infästning underlättat :)

Får väl se vad det kan bli av aset när nya skruven är på plats. Tänkte stoppa i större kulor i Z oxo sedan får det vara nog med pillande med axlarna tror jag. Planen är att lyckas få in all styrning i skåpen bakom och faktiskt börja fräsa något.
Användarvisningsbild
ph
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 augusti 2008, 20:52:36
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av ph »

Haha, nu var det ett bra tag sedan jag skrev något i tråden. Har faktiskt fått tummen ur och fräst till fästet till Y-axelns nya kinakulskruv. Monterade Y och X idag och provkörde lite snabbt. Känns rejält mycket jämnare i Y-axeln nu. Den krokiga skruven har verkligen inte gjort fräsen rätta. Nu är det mer så att man funderar på om man skulle ha ny skruv i X-led oxo ;)

I helgen ska jag försöka riva Z och stoppa i större kulor i muttern. Efter det får det bli lite provfräs innan funderingar på hur jag ska få in all styrning i det befintliga utrymmet bakom fräsen.

Sakta men säkert...
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av Uttis »

Meduza skrev:sen saknas det också ett gäng tallriksfjädrar som ska göra det hela förspänt "på riktigt".)
Hur är det tänkt att det där ska fungera? Ska det ligga och glida på pinnarna?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av Meduza »

Ja det är tanken, att vrida ut muttrarna ett halvt varv (2,5mm), sedan sitter det sitter fjädrar på alla skruvarna som pressar axiellt med typ 100-200kg, och radiellt så får pinnarna hålla den, hålen är rätt tighta (speccade H7 till kineserna, vettefan om dom höll det dock) men det ska fortfarande kunna glida utan några större problem.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av swapper »

Meduza: Har du någon tråd på där du kommer använda de kulskruvarna?
Väldigt nyfiken på hur det blir när det är klart med förspänningen.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av Meduza »

Nja, det finns ingen tråd uppe ännu, dom ska utgöra X-axeln på den här fräsen:

Bild

Kommer säkert upp en tråd när jag är lite närmare färdigställande :)
Användarvisningsbild
ph
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 augusti 2008, 20:52:36
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av ph »

Meckade lite med fräsen igår. Bytte kulor i skruven i Z-axeln. Blev inte bra, kärvade på två ställen på skruven. Plockade då ut en kula så att det blev 50 i stället för 51 i den muttern. Nu gick den finfint utan märkbart glapp. Lite klydd att få allt alignat men i slutändan går axeln riktigt fint. För övrigt var där bara 50 kulor i den skruven original...

Har nu monterat ihop alla axlarna, eventuellt behöver jag justera X lite. Maskinen går väldigt fint men jag har inte mätt vändglapp och liknande än.

Det jag noterat är en hemsk resonans i hela maskinen om man matar ungefär 180mm/min (45 rpm på stegmotorena). Spelar ingen roll vilken axeln man kör, hela maskinen vibrerar otäckt, något som garanterat skulle märkas på fräsresultatet. Provade att köra stegmotordrivarna på både 50 och 80VDC utan någon skillnad. Antar att självresonansen på bygget ligger just där men det hade ju varit trevligt att minska vibrationerna. Skulle dyra stegmotordrivare kunna göra saken bättre?
Användarvisningsbild
ph
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 augusti 2008, 20:52:36
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av ph »

Så där ja. Under julledigheten monterade jag ihop hela fräsen i något man kanske kan kalla prototypversion. Planen är att köra vidare på parallellporten ett tag till i stället för att beställa Mesakort. Detta mest för att jag är intresserad av att använda fräsen lite, inte bara skruva och betala.

Byggde ihop reläer, servodrive osv i befintliga skåp på fräsen. Monterade det mesta på plywood för att lätt kunna ändra och flytta. Tanken är att när detta görs om På Riktigt[tm] så görs det på plåtar.

Bytte även kolor i Z-axeln som även den blev stum och fin. Går inte helt hundra de sista centimetrarna i högsta läget men det struntar jag i. Nu efter att ha labbat en del med kulskruvarna tycker jag X är den som låter tradigast även om där inte är något märkbart glapp. Kan mycket väl ha med alignment av allt att göra. Har hur som helst inte mätt upp något med klocka.

Ska svetsa ihop dels en arm för att hålla huvudbrytare och nödstopp, dels en arm för TFT-skärmen. Dessutom ska jag montera en extra liten "elfalåda" på högersidan av skåpet där jag har intag för tryckluft, nätspänning osv.

Några ytterst sunkiga mobilbilder:

Bild

Bild

Bild

Bild
Roppan
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 januari 2016, 07:48:41

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av Roppan »

Kul att se mina gamla synder. Jag jobbade på Terco vid denna tid och utvecklade först och främst CNC-styrningen. Själva maskinen såg häftigare ut än den var. Man körde nog aldrig i metall utan mest i spånskiva på den tiden och senare i diverse plastmaterial. Eftersom det var så mycket plåt så blev det en väldig resonans. Styrsystemet var byggt på en Motorola 6800-processer och all kod var skrivet i assembler.
Bild
Skriv svar