Mach3 Macro Hjälp !!
Mach3 Macro Hjälp !!
Behöver Hjälp med Macro programmering.
så här ser programmet ut :
Dim Brake As Integer
Brake = OUTPUT18
If IsEStop() Then
activate (output18)
sleep(10)
else
deactivate (output18)
end if
har provat programmet och det fungerar, MEN
Var ska jag stoppa det och spara "namn" OSV så det fungerar och hur förklarar man i denna programmering så att den ska aktivera när estop är aktiverat och inaktiv när estop är inaktiv !
MVH Marcus
så här ser programmet ut :
Dim Brake As Integer
Brake = OUTPUT18
If IsEStop() Then
activate (output18)
sleep(10)
else
deactivate (output18)
end if
har provat programmet och det fungerar, MEN
Var ska jag stoppa det och spara "namn" OSV så det fungerar och hur förklarar man i denna programmering så att den ska aktivera när estop är aktiverat och inaktiv när estop är inaktiv !
MVH Marcus
Re: Mach3 Macro Hjälp !!
Vad för macrospråk pratar vi om? Det är verkligen inte mycket information du ger.
Saken är att jag ska tex aktivara port 1 pin 14 när estopen är aktiverad och när estopen är inaktiv ska även tex port 1 pin 14 vara det ??
man ska tydligen kunna programera något liknande i macro ?
man ska tydligen kunna programera något liknande i macro ?
Om du bara vill ha en (eller flera) utgångar som "speglar" statusen av ESTOP/ENABLE kan du använda ENABLE-signalerna och "koppla" dom till en fysisk utgång.
Ett vanligt macro körs EN gång, varje gång det anropas.
För att det ska exekveras "kontinuerligt" måste det sparas med namnet Macropump.m1s och så måste du set till att valet Run Macropump är ikryssat (General Config, tror jag).
Ett vanligt macro körs EN gång, varje gång det anropas.
För att det ska exekveras "kontinuerligt" måste det sparas med namnet Macropump.m1s och så måste du set till att valet Run Macropump är ikryssat (General Config, tror jag).
saken är att jag vill att min port 1 pin 14 ska vara aktiverad när estop/ enabel är aktiverad och tvärtom är det möjligt eller inte ?
om möjligt hur gör man ?
om möjligt hur gör man ?
Alltså, jag tror inte att det går... När Mach3 är i "nödstoppsläge" så är alla utgångar per automatik avstängda så du kan inte aktivera dom i det läget.
En möjlig omväg/trick/fulhack kan vara att invertera utgångens polaritet (active high/low) så att den elektriska nivån på utgången är korrekt men dess status omvänd. Jag är inte helt säker på att det fungerar men värt ett försök.
En möjlig omväg/trick/fulhack kan vara att invertera utgångens polaritet (active high/low) så att den elektriska nivån på utgången är korrekt men dess status omvänd. Jag är inte helt säker på att det fungerar men värt ett försök.
jag behöver inte någon spänning till porten när nödstoppen är i utan vill ha signal från när enabel är "grön" så aktiverar den port 1 pin 14 alltid.
Ja, använd Enable-signalen som jag skrev tidigare.
Ports & Pins -> Output signal -> Enable 1 -> [Grön bock], Port#1, Pin #14 [Rött kryss]
Testat, fungerar. Spänning på porten när Mach3 är "ENABLED", ingen spänning på porten när Mach3 är i "ESTOP".
Ports & Pins -> Output signal -> Enable 1 -> [Grön bock], Port#1, Pin #14 [Rött kryss]
Testat, fungerar. Spänning på porten när Mach3 är "ENABLED", ingen spänning på porten när Mach3 är i "ESTOP".