40v DC för 150W LED
40v DC för 150W LED
Rotat i skrotlådor men inte hittat nåt spänningsaggregat för min belysning med tre 50W LED som jag monterat på en aluminiumplåt. Gjort mest som test för att se vad såna LED går för.
Från skruvdragaren fick jag 40V med två seriekopplade batterier.
Vad ska jag använda som 230V aggregat?
150W och 35-40V.
Kan säga att jag blev imponerad av ljusstyrkan. Måste ordna bättre kylning. Moppetopplock och fläkt?
Från skruvdragaren fick jag 40V med två seriekopplade batterier.
Vad ska jag använda som 230V aggregat?
150W och 35-40V.
Kan säga att jag blev imponerad av ljusstyrkan. Måste ordna bättre kylning. Moppetopplock och fläkt?
Re: 40v DC för 150W LED
Vet nu inte om du använder en driver eller om du kopplat de rakt av till batterierna för har du gjort det och du inte begränsar strömmen när du kommer upp i en viss Vf över leden så kommer du att förstöra dom då de agerar kortslutning. Du måste begränsa strömmen om du kör utan drivare innan du ökar spänningen mer.
Normalt använder man switchade enheter för detta då förlusterna blir på tok för stora om man bara använder en resistor, men det är förstås möjligt.
En moppetopp är kanske inte det bästa men kan funka med en hyfsad fläkt, hade nog annars rekommenderat en datorkylare med heatpipes för de borde kunna forsla bort värmen tillräckligt snabbt.
Normalt använder man switchade enheter för detta då förlusterna blir på tok för stora om man bara använder en resistor, men det är förstås möjligt.
En moppetopp är kanske inte det bästa men kan funka med en hyfsad fläkt, hade nog annars rekommenderat en datorkylare med heatpipes för de borde kunna forsla bort värmen tillräckligt snabbt.
Strömbegränsningen som batteriernas inre motstånd utgör kanske är ok om jag inte ligger så mycket fel med spänningen.
Hittade nu en kraftig trafo som suttit i en trasig båtladdare 12V. Den ger 2x13V men det blir väl för lite. Om man likriktar och glättar, vad blir spänningen?
Hittade nu en kraftig trafo som suttit i en trasig båtladdare 12V. Den ger 2x13V men det blir väl för lite. Om man likriktar och glättar, vad blir spänningen?
Om du långsamt ökar spänningen till en LED så kommer också strömmen långsamt att öka men snabbare ju högre spänning den får och vid en viss spänning över den (Vf) så går det max med ström genom den. Då ökar man inte mer men sedan kan den spänningen behöva justeras lite hela tiden för att hålla strömmen vid ett konstant värde genom LEDen.
Dock måste detta göras steglöst för säg någon få volt för mycket och LEDen drar plötsligt tex 30 ggr mer ström vilket förgångar den på en halv sekund.
Håller du hela tiden strömmen konstant, genom att ändra spänningen, inom max värdet för LEDen så går det att mata de på det viset men det är väldigt risky business utan att göra det med någon typ av automatiskt strömbegränsning och absolut inget jag rekommenderar med enbart batterier som källa, såvida du inte har en LED driver emellan. Kolla här tex för några exempel, finns även för 150W:
http://www.dx.com/s/50w+led+driver
Multiplicera AC spänningen från en trafo med 1.414 för att få spänningen efter likriktning och glättning. Så av likriktad och glättad 26V AC får du ut strax under 37V.
Dock måste detta göras steglöst för säg någon få volt för mycket och LEDen drar plötsligt tex 30 ggr mer ström vilket förgångar den på en halv sekund.
Håller du hela tiden strömmen konstant, genom att ändra spänningen, inom max värdet för LEDen så går det att mata de på det viset men det är väldigt risky business utan att göra det med någon typ av automatiskt strömbegränsning och absolut inget jag rekommenderar med enbart batterier som källa, såvida du inte har en LED driver emellan. Kolla här tex för några exempel, finns även för 150W:
http://www.dx.com/s/50w+led+driver
Multiplicera AC spänningen från en trafo med 1.414 för att få spänningen efter likriktning och glättning. Så av likriktad och glättad 26V AC får du ut strax under 37V.
Det verkar ju vara en bra lösning med den gamla laddaren. När jag experimenterat klart med LED -kretsarna kanske det blir folk av den gamla laddaren också. Jag har köpt hem en solcellsregulator som inte var dyr och med trafon och likriktning kan det bli en kraftig laddare i båten igen. Alla laddare av kraftigare slag väsnas men denna saknade fläkt.
Glömde att tacka för svaret från Henry hur stor spänningen blir av AC när man gör DC helvåg med glättning.
Varningar tas med största allvar.
Varningar tas med största allvar.
- lillahuset
- Gått bort
Medlem sedan 2007 utan att ha koll på helvågslikriktning med glättning... Jösses! Men det är väl åt det hållet vi är på väg...
Ja, det är sällan jag jobbar med elektronik och uppskattar verkligen forumet med de snabba svaren och det trevliga bemötandet. Men visst frågar jag kanske i onödan då jag ändå har en dialog igång. Det blir ju även lite socialt med forum och trevligt att fråga på forumet istället för att googla eller leta fram en gammal lärobok.
Kul o kul, jag är elektronikingenjör men har kanske just haft det roligare. Sällan har jag suttit och räknat elektroner. Men tycker elektronik är praktiskt om ett problem inte kan lösas på nåt annat sätt. LED är ett bra exempel.