Lagningstips angående Induktionshäll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Joff

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Joff »

Hej,
jeg er også ny på dette forum, som er et af de smukkeste eksempler på uselvisk vidensdeling, som jeg har set.
Jeg bor i Københavnsområdet og håber, det er OK, at jeg skriver på dansk :o)

Vi har et 11 år gammelt induktionskomfur model VOSS ELI 9200 (det danske firma VOSS er siden blevet opkøbt af Elektrolux).
Vi er meget glade for komfuret og det ærgrer mig, hvis vi må kassere det hele på grund af en lille komponentfejl...
Jeg håber nogen her på tråden måske kan pege mig i retning af en løsning.

Vi har det problem, at når komfuret er koldt og man tænder for en kogezone, vil det ikke rigtig registrere, at der står en gryde på kogezonen.
Enten viser det simpelthen 'F' på displayet, eller displayet skifter meget hurtigt mellem 'F' og det nummer man har stillet varmestyrken til, mens man hører en tikkende lyd fra et af printene under glaspladen.

Vi har længe vidst at denne fejlfunktion er temperaturafhængig, men min nye opdagelse er, at temperatur følsomheden IKKE ligger i det lille kontrolprint længere nede i komfuret, men det ligger i kogezonen lige under glaspladen.
Faktisk er det tilstrækkeligt, at jeg blot varmer en af zonerne ved at lægge min håndflade på glaspladen i et minuts tid. Så virker den!

Jeg ser, at der ligger 4 hvide rektangler i midten af hver zone lige under glaspladen (ovenpå de hvide filtskiver, som ligger ovenpå spolerne, se vedhæftede foto).
Hver af dem er forbundet med to røde ledninger til et af de to powerprint, som ligger længere nede i komfuret.
Jeg er næsten sikker på, at de er temperatur sensorer, som er med til at tænde og slukke for zonerne, når de er i brug, så de holder den temperatur, de bliver indstillet til.

Men er de OGSÅ med til at registrere, om der ER en gryde på zonen eller ej?
(den normale funktion er, at hvis man tænder for en zone UDEN en gryde, så viser displayet 'F', og så bliver zonen ikke varm).
Tror I problemet kan være, at disse sensorer er blevet 'trætte', (alle 4 nogenlunde samtidigt) ???
... og at man derfor kunne reparere problemet ved at udskifte dem?

Alle idéer og kommentarer modtages med taknemlighed!
bedste hilsener,
"Joff"

P.S.: jeg har taget nogle flere billeder af printene nede i komfuret, og lagt dem på min hjemmeside.
I kan se dem på denne adresse:
www.ingomilton.dk/ingos_kogeplader
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Joff

Inlägg av Joff »

Hej igen,
...nu har jeg målt ind i de to røde ledninger til det, som jeg troede var temperatur sensorer, og mystikken breder sig.

(Først: jeg stiller mit multimeter på ohm (200 ohm indstilling), og når jeg kortslutter de to prober viser displayet 0.04. Ellers viser displayet 1)

Når jeg så afbryder stikket til en af de 4 'sensorer' fra print-pladen og måler mellem de to røde ledninger, viser displayet stadig 1.
Og selvom jeg undervejs varmer den firkantede 'sensor-plade' op med hånden er der INGEN ændring: stadig '1'.

Hvis jeg sætter stikket tilbage på printet og måler på de to kontakt-flader, som stikket rører, viser displayet stadig 1.
Hvis jeg bytter om på de to prober, viser displayet minus 1.

Hvis jeg så skifter til voltmeter, er der 2,15 volt mellem de to kontakt-flader, når stikket er sat til, og 5 volt mellem de to kontak-tflader, hvis stikket fjernes.

... så jeg kunne altså slet ikke registrere nogen temperatur-følsomhed ved de målinger.

Jeg prøvede at lette på en af de to firkanter (der føles som en plade af bøjeligt, hvidt plastic), for at se hvad der var nedenunder.
Jeg vedhæfter et billede...
Namnband

Inlägg av Namnband »

Tack för uppmuntrande tips!
Blev dock lättjan som avgjorde; köpte ny häll...
Någon som vill skruva i en (förutom felbeskrivningen...) fungerande häll?
Finns i Sollentuna, skänkes till intresserad :)
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

@joff
Märkligt fel. Har själv aldrig varit med om att den typen av tempsensor har felat.
Jag har inte behövt mäta på dem. Du har ju 3 stycken sensorer till som referens.
Du kan testa att skifta dem emellan och se om felet flyttar på sig.
Det har varit väldigt lite fel på den modellen av induktion.
Till din går det inte att köpa lösa delar, utan man får byta allt komplett. Pris ca 10000:- :)
Joff

Inlägg av Joff »

@Danny
Tak for svar. Og tak fordi du bekræfter, at jeg ikke kan købe løsdele til denne model gennem forhandlernes kanaler. Jeg har nemlig selv prøvet at finde reservedele, men kom aldrig længere end, at jeg måtte skifte hele induktions sektionen til en pris af 8.000,- dkr. (og det er ikke rigtig relevant, for et helt nyt komfur med ovn og 4 induktions-zoner koster i dag 6.000,- dkr.)
Jeg har i øvrigt opdaget, at jeg målte forkert på modstanden i sensoren, i mit sidste indlæg i går. Jeg prøver igen senere og følger op, når jeg ved noget mere...
Joff

Inlägg av Joff »

@Namnband
Jeg véd det er usandsynligt, men HVIS du har et print som dette (se bifogda billeder) siddende i dit kasserede Electrolux EHD6685P, så vil jeg meget gerne købe det! (Jeg vil også gerne betale din arbejdsløn for at afmontere det, og portoen til forsendelse...) Mit komfur et et VOSS ELI 9200 fra 2004, men Elektrolux købte jo VOSS et par år senere såeh... måske?
GunnarF

Inlägg av GunnarF »

Så blev det en till med problem med sin induktionshäll.

Jag har en Cylinda IHI660 som efter ett långkok på hög effekt har börjat bete sig konstigt. De högra plattorna går inte att köra på högre effektläge än 7 (8 om jag stoppar dit en rejäl gjutjärnspanna), var för sig. Försöker jag använda båda plattorna kan jag inte köra på högre effektläge än 4. Det som händer om jag försöker kör på högre effekt är att den "klipper", man hör det vanliga "induktionssurret" i en lite stund (delar av en sekund till ca en sekund), sedan en skarp "knäpp" och sedan tyst i 1/4 sekund. Sedan "induktionssurr" igen. Sedan fortsätter det så. Frekvensen på de tysta pulserna ökar med att man ställer in ett ökad effektläge.

Jag plockade isär hällen och hittade en konding på kraftkortet som inte såg så frisk ut. Det är en EPCOS konding enligt märkningen, men sedan kan jag inte läsa ut mer än att det nog är en 3,3uF 400V (AC eller DC vet jag inte). Benavstånd 37,5 mm. Jag har försökt hitta någon information på EPCOS-hemsida hur deras kondingar är märkte, men det dokumentet stämmer inte med kondingen som jag har på mitt kort. Min konding har ingen markering på sidorna, utan bara på toppen.

Vidare har jag försökt hitta en plastfilmskonding på 3,3uF >=400VAC med benavstånd 37,5mm och en höjd som är lägre än 20mm (max vad som får plats) på elfa, farnell och digikey, men utan framgång (om jag inte skulle beställa minst 600 st.).

Är det någon som kan hjälpa mig var jag kan hitta en dylik?

EPCOS-märkningsdokument:
http://www.epcos.de/blob/187716/downloa ... system.pdf
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Inga problem. Jag har som jag kan sälja till dig.
Jag PM'ar dig
GunnarF

Inlägg av GunnarF »

Kanonbra Danny.

Tack.

Förövrigt kontaktade jag EPCOS (vars logga det är på kondensatorn) och frågade vad det var för artikelnummer på den så att jag kanske skulle kunna beställa en. Först svarade de att det var en fake-komponen eftersom märkningen var fel, och de ville ha uppgifter från mig var jag hade hittat den. Efter att ha skickat in EGO's produktnummer (EGO är tillverkaren av innanmätet i hällen) så har de nu återkommit med att det är en custom-komponent där EGO äger specen, och den är hemlig. 8)
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Intressant. Jag sitter visst på ovanliga och ej tillgängliga komponenter :)
GunnarF

Inlägg av GunnarF »

Exakt Danny.

Nu behövde jag bara byta den så fungerar hällen igen, TACK!
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Perfekt :tumupp: . Så bra att jag kunde vara till hjälp :)
bpiphany

Inlägg av bpiphany »

Hej hopp, så var det min "tur". Har en Husqvarna-häll med samma kort som hybrid3 visar upp i sitt inlägg. Felkod E5, vilket ledde mig rätt till den här tråden.

Jag har tagit ur kortet (tänkte inte på att kolla om det gick fram spänning till det innan). Jag har 0Ω (inget spänningsfall) mellan alla par ben på likriktaren oavsett hur jag mäter, likaså på två av IGBTerna (nära 0Ω iaf). De andra IGBTerna har ca 190kΩ G-C och C-E, så jag gissar att jag har samma problem.

I övrigt kan jag inte se något konstigt med blotta ögat, inget som ser bränt ut, svullet, eller missfärgat.

Ska jag satsa på att ersätta likriktaren och de två IGBTerna?
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

ja
bpiphany

Inlägg av bpiphany »

Jag har kommit en bit på väg. Bytte komponenterna och meckade tillbaka kortet i spisen. Kollade efter säkringar men hittade inget. Så jag skruvade ihop allt och testade. Fortfarande E5, "men vafan..". Så isär med allt igen och en till koll. Då ser jag de tomma säkringshållarna. Under den ena verkar det som något brunnit. Tror först att det är någon komponent intill, men inser snart att säkringarna (i snåliver) bytts mot en tunn kopparbana som brunnit av. Det funkar ju bra första gången.. Så nu ska jag bara jaga rätt på en 20A rörsäkring. Provade med en 10A jag råkade ha med mig. Nu känner spisen av kortet och inget mer E5-meddelande. Nu är det bara ett E i displayen för de oinkopplade värmezonerna. Den ena surrade igång också. Spännande nog kopplade jag aldrig in den som IGBTerna pajjade till. Så lagningsstatus återstår att se =)
Skriv svar