Tråden om våra kina-fräsar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
cosmox
EF Sponsor

Re: Tråden om våra kina-fräsar

Inlägg av cosmox »

Jag hittade en (eller egentligen flera) orsak till att fräsen aldrig har gått att få helt parallell över hela bordet. Sidorna på portalen är olika långa samt att den ena är sned...
2014-11-29 19.03.07.jpg
Jag tänkte försöka kapa till dom i kapsågen sen och hoppas att det löser problemet.

Jag upptäckte detta när jag skulle byta mutter på Y-axeln (som var heeelt slut). Även en hel del andra saker som inte var raka eller parallella. Men jag tänker inte lägga mer pengar på den nu utan koncentrera mig på storfräsen istället. Kinafräsen duger fortfarande att gravera med men troligtvis kommer den säljas inom kort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Aj då.. inte bra, undra om jag bör vänta mig nått liknande problem på min.. eller om det är du som fått ett dåligt exemplar ? Man får väl vad man betalar för antar jag, skulle ju endå vara roligt att få en med så lite problem på som möjligt, antar att det lär vara en hel del att kolla upp innan jag starta igång min för första gången..

Vad kommer din att säljas för prismässigt ungefär ?
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Svårt att säga. Det känns som min var något av ett måndags ex.

Någonstans runt 3-4000:- tror jag.
Användarvisningsbild
Hesabon

Inlägg av Hesabon »

Skulle felen gå att korrigera med shims?
slaith

Inlägg av slaith »

Kolla inte hur toppen och botten sitter ihop.
Det vikta är hur botten och hålen för linjärlagren stämmer med varandra.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Hesabon: Mjae, det blir nog bätte att kapa dem jämt istället.

slaith: Jag satte skruvar i alla hål som är berörda (linjärer osv) så att de är centrerade med varandra. Det är med dessa i som bilden är tagen. Ganska skevt mao.
slaith

Inlägg av slaith »

Sätt det så och bär in det till svarvkillarna på jobbet, så fräser dom av botten så allt är rakt.

Funderar faktiskt på att göra detsamma med mina ifall jag plockar ner någon gång.
Det finns ju fördelar med att jobba på en stor fabrik, lika bra att utnyttja dom. :D
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Japp, jag har lurat på det med :)
Det är synd att vi inte får använda verkstäderna efter arbetstid längre som man fick förr. Åtminstone fick man det på Polyeten. Saknar ett hackerspace här.

Jag tänkte annars sätta i två passbitar i hålen för linjärerna och sedan bulta ihop det och kapa. Men att fräsa är helt klart bättre känns det som.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Kan ej kosta så mycket att lämna in till nån kunnig att fräsa av ändarna lika mycket..
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Som slaith sa så har vi gubbar på jobbet som fixar med sånt här och som ofta är ganska lätta att övertala med en bulle eller två :)

Ska inte till jobbet på ett tag nu bara :(
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja men du får väl ta en sväng till jobbet endå.. så löser det sig ju kanske, om inte så kanske du känner nån som jobbar på samma jobb som dig som du kan åka hem till o lämna grejerna o säga vad han ska göra så tar han med på jobbet o fixar.. sen åker du hem till han när det är klart och hämtar och lämnar en bulle eller två.. :D
m_thread

Inlägg av m_thread »

Jag tycker det ser ut som att man väldigt enkelt skulle kunna slipa portalgavlarna så de blir vinkelräta och lika långa. En riktig bra planslip/bandslip med bra mothåll och man skulle fixa det på 5 minuter. Man skulle till och med kunna fila dem med lite tålamod och noggrannhet. Att fila är en konst som nästan gått förlorad på senare tid :) Att fräsa dem är nog lite bökigare då arbetet att sätta upp bitarna i maskinen inte motiverar det riktigt enligt mig.

Jag har en liknande 6040 fräs men har inte plockat isär min för att kolla vinklar och liknande. Kanske skulle man göra det någon gång. Måste väl ändå snart byta alla lager i den...

/Fredrik
GunnarW

Inlägg av GunnarW »

Fräs dem och se till att den som gör det ser till att det som ska vara vinkelrätt oxå blir vinkelrätt. En ren bagatell för vilken fräsare som helst. Att fila eller såga eller... kommer aldrig att ge ett bra resultat, men kanske bättre än vad det var innan.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

m_thread skrev:Man skulle till och med kunna fila dem med lite tålamod och noggrannhet.

Jag har en liknande 6040 fräs men har inte plockat isär min för att kolla vinklar och liknande. Kanske skulle man göra det någon gång. Måste väl ändå snart byta alla lager i den...
Ja fila skulle nog kunna gå, jag har filat mycket i mina dagar, blir bra som fan om man är noga och lägger ner en hel del tid, tar tid att fila nämligen, men det är ju det som kallas handcraft..

Jasså har du nån bild att på din fräs att lägga upp ?
nibl

Inlägg av nibl »

Hur är ljudnivån på de billigare kinafräsarna (typ 3020/3040)? (vid fräsning i plast)
Låter de tex högre/lägre än en dremel?
Vad låter högst är det själva spindeln eller "fräsen" (mot materialet)?

Kommer mest troligt att få min fräs ikväll eller imorgon, och vill gärna veta om man törs starta upp den på kvällen eller om man kommer att väcka alla grannar :)
Jag har tänkt att bygga en ljudlåda till den, så har någon tips på bra (och billigt) ljuddämpningsmaterial som är effektivt till de frekvenser som fräsen ger upphov till?
Skriv svar