Funderingar runt ett bilstereo projekt
Funderingar runt ett bilstereo projekt
[Bakgrund]
Jag köpte en alldeles för dyr bilstereo till en alldeles för dyr bil. Stereon såg fin ut på bilderna med 7" pekskärm, gps, sd-kort läsare och så vidare. Men responsen i mjukvaran var horribel och visste fanns funktionerna där, men dom fungerade hjälpligt. Så minst sagt besviken på denna produkt så började jag fundera på andra lösningar..
[Ide'n]
Det jag funderar på är att ta bort styr-elektroniken och behålla fronten med skärm och knappar. Köpa en Beaglebone, installera Android på den och försöka få den att prata med pekskärmen. vilket borde gå "ganska enkelt".. tror jag.
Där efter kan jag utveckla egna 'appar' som Mediaspelare för musik osv. Visst kommer det att ta tid, men tror det kan bli grymt och roligt.
[Problemet är ljudet]
Ur Beaglebone'n så kommer ljudet ifrån HDMI kontakten. Vilket ska ut till 4 högatalare och en baslåda. Jag har redan en egen förstärkare (eller heter det slutsteg?) för baslådan. Och den behöver bara få ljudet via en RCA kontakt så sköter den baslådan.
Men tänker mig att jag måste ha en till förstärkare mellan Beaglebone och dom andra 4 högtalarna. Och jag vill dessutom ha möjligheten att kontrollera Blansen, Fade, Bass och sånt som man kan med en vanlig bilstereo.
Och där tar det stop. Hur löser jag det enklast?
Finns det någon mini förstärkare att modifiera som kan driva 4 högatalare och på nått sätt ta input från beaglebone som styr Fade, Bass osv. ?
Hur får jag ut ljudet från HDMI till bilhögtalarna med tonkontroll helt enkelt?
Och boven i dramat:
Jag köpte en alldeles för dyr bilstereo till en alldeles för dyr bil. Stereon såg fin ut på bilderna med 7" pekskärm, gps, sd-kort läsare och så vidare. Men responsen i mjukvaran var horribel och visste fanns funktionerna där, men dom fungerade hjälpligt. Så minst sagt besviken på denna produkt så började jag fundera på andra lösningar..
[Ide'n]
Det jag funderar på är att ta bort styr-elektroniken och behålla fronten med skärm och knappar. Köpa en Beaglebone, installera Android på den och försöka få den att prata med pekskärmen. vilket borde gå "ganska enkelt".. tror jag.
Där efter kan jag utveckla egna 'appar' som Mediaspelare för musik osv. Visst kommer det att ta tid, men tror det kan bli grymt och roligt.
[Problemet är ljudet]
Ur Beaglebone'n så kommer ljudet ifrån HDMI kontakten. Vilket ska ut till 4 högatalare och en baslåda. Jag har redan en egen förstärkare (eller heter det slutsteg?) för baslådan. Och den behöver bara få ljudet via en RCA kontakt så sköter den baslådan.
Men tänker mig att jag måste ha en till förstärkare mellan Beaglebone och dom andra 4 högtalarna. Och jag vill dessutom ha möjligheten att kontrollera Blansen, Fade, Bass och sånt som man kan med en vanlig bilstereo.
Finns det någon mini förstärkare att modifiera som kan driva 4 högatalare och på nått sätt ta input från beaglebone som styr Fade, Bass osv. ?
Hur får jag ut ljudet från HDMI till bilhögtalarna med tonkontroll helt enkelt?
Och boven i dramat:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Funderingar runt ett bilstereo projekt
Innan man vet vad skärmen har för protokoll så är det omöjligt att svara på dina frågor.
Jag vet heller inte vad beaglebone är för något.
När det gäller sådana här bilstereos så är det ofta så att dom går att hacka och lägga in egen firmware på. Du kanske ska börja med att lägga en kvälls googling på det först. Det borde ju onekligen finnas fler med ditt problem?
Vad heter din stereo? (Inklusive beteckning)
Jag vet heller inte vad beaglebone är för något.
När det gäller sådana här bilstereos så är det ofta så att dom går att hacka och lägga in egen firmware på. Du kanske ska börja med att lägga en kvälls googling på det först. Det borde ju onekligen finnas fler med ditt problem?
Vad heter din stereo? (Inklusive beteckning)
Beaglebone är en enkorts dator liknande den mer kända raspberry pi.
Beaglebone stödjer usb device så det borde gå att köra usb ljudkort. Hdmi är ju digital signal och den går nog även den att få ut. Men oavsätt behöver du en förstärkare då det bara är signal du kommer få.
Beaglebone stödjer usb device så det borde gå att köra usb ljudkort. Hdmi är ju digital signal och den går nog även den att få ut. Men oavsätt behöver du en förstärkare då det bara är signal du kommer få.
Beaglebone är en enkortsdator i stil med Raspbarry PI. (http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... ack-p87203)
Och frågan är lite mer riktad till hur man skulle kunna kommunicera mellan Beaglebone och bilens högtalare via en förstärkare.
Har tittat på hörlursförstärkare, men dom har ju i regel inte 4 utgångar..
Jag har tittat på hur man skulle kunna hacka stereon, men inte funnit nått. Hittade att på en annan model från eonon så kunde man lägga in totalcommander på SD kortet (på gps sidan) och sedan köra det genom att ställa in sökvägen till programmets .exe och köra den via stereon för att komma in i filsystemet. Men fick inte det att funka.
Har även mailat dom jag köpte den av och frågade hur man updaterar FW, men det vill dom inte ge ut.
Och frågan är lite mer riktad till hur man skulle kunna kommunicera mellan Beaglebone och bilens högtalare via en förstärkare.
Har tittat på hörlursförstärkare, men dom har ju i regel inte 4 utgångar..
Jag har tittat på hur man skulle kunna hacka stereon, men inte funnit nått. Hittade att på en annan model från eonon så kunde man lägga in totalcommander på SD kortet (på gps sidan) och sedan köra det genom att ställa in sökvägen till programmets .exe och köra den via stereon för att komma in i filsystemet. Men fick inte det att funka.
Har även mailat dom jag köpte den av och frågade hur man updaterar FW, men det vill dom inte ge ut.
Glömde länken till stereon
http://www.eonon.com/Car-GPS/Specific-C ... D5166.html
http://www.eonon.com/Car-GPS/Specific-C ... D5166.html
Jag hittade felet: Operation System Microsoft Windows CE.NET 6.0
:)
Sitter ju en Arm-processor i så det borde ju inte vara omöjligt att byta ut mjukvaran. Frågan är om nån lyckats lösa alla drivers till hårdvaran.
:)
Sitter ju en Arm-processor i så det borde ju inte vara omöjligt att byta ut mjukvaran. Frågan är om nån lyckats lösa alla drivers till hårdvaran.
Om du får fysiskt plats så är en lösning att gå på någon loppis och köpa nån lite bättre gammal bilstereo med kassettbandspelare.ekman skrev:Men tänker mig att jag måste ha en till förstärkare mellan Beaglebone och dom andra 4 högtalarna. Och jag vill dessutom ha möjligheten att kontrollera Blansen, Fade, Bass och sånt som man kan med en vanlig bilstereo.
Tumregeln är att den måste nog vara från 90-talet eller nyare om den verkligen ska ha fyra riktiga slutsteg på >10W/kanal. På 80-talet så körde de flesta märkesstereona med två slutsteg och en fader där fram+bak seriekopplades i mellanlägena, d.v.s. slutsteget såg 8 ohm och det blev bara några watt per högtalare. De flesta icke-märkesstereona körde däremot parallellkoppling så att slutsteget såg 2 ohm och då blev det ofta rätt bra effekt även med fyra högtalare igång samtidigt. En tredje variant var fyra lågeffektslutsteg (typ 3 watt istället för 12 watt per kanal, marknadsfört som 6-10W istället för 15-30W per kanal). På 90-talet verkar det ha börjat kommit stereos med fyra slutsteg där varje kanal har ett eget bryggkopplat slutsteg på 12 watt.
Men hur ser elektroniken ut i burken du har? Antingen har den väl fyra DAC'ar eller så har den en digitalt styrd krets med analoga kontroller för volym, balans, bas, diskant och fader. Om det sitter en sådan analog krets så är det väl enklast att bara återanvända den?
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag skulle se till att lösa lcd-kopplingen först av allt, den lär vara svårast.
Men själv fortsätter jag med mitt projekt, en rattknappsstyrd Pi med Spotify och 2x16 teckensdisplay.
Men själv fortsätter jag med mitt projekt, en rattknappsstyrd Pi med Spotify och 2x16 teckensdisplay.
Snyggt att någon gjorde ett eftermarknadsstereo som passar in med E39 inredningen 
Synd att de alltid ska ha ett kasst touch UI. Brukar påminna om tidiga touchtelefoner/ windows mobile 5.

Synd att de alltid ska ha ett kasst touch UI. Brukar påminna om tidiga touchtelefoner/ windows mobile 5.