Mach3 frågor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Mach3 frågor

Inlägg av warpcore »

Hej, jag har precis fått igång min hemmabyggda fräs och sitter och lattjar lite med mach3, har läst lite och labbat och upptäckt att mach3 verkligen behöver hela cpun och så lite processer som möjligt i bakgrunden, detta har jag gjort och kör endast de processerna jag behöver få att kunna ha igång datorn :) men ändå så laggar motorerna till ibland, det är inte drivarna det är fel på utan lagget kommer ifrån datorn. finns det någon prio1 inställning eller liknande i mach så den inte tappar stegen utan struntar i allting annat som händer och bara koncentrerar sig på mach ?

eller något annat tips som gör att jag får bort dom tappande stegen när jag kör motorerna..

mhv Micke
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Om du skulle tala om alla parametrarna så blir det enklare att hjälpa.

1. Är det en CPU på >1GHz, 256Mb minne och separat grafik?
2. Har du följt OPTIMIZATION.TXT filen?? Finns på www.machsupport.com
3. Vad är det för drivers? Spänning? Motorer?
4. Använder du någon sorts galvanisk separering?

Regel NO1 = Använd en dedikerad burk för bara CNC/MACH3 bruk.
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

tack för snabbt svar.

Just nu kör jag på en 1ghz laptop med 256mb minne och inga andra program igång dvs dedikerad. Grafiken är inbyggd i datorn, precis som alla andra laptops :)

jag kör med ett hobbycnc kort för drivningen till motorerna, baserade på LA7062 kretsen. motorerna har jag ingen data på men dom är rätt så stora, stora magneter. kör just nu i 1/8 steg men det spelare ingen roll vilken upplösning man kör på stegen, lagget finns där iaf.

runt 30V spänning och cirka 2.5amp till varje lindning, galvanisk separering? mellan datorn och fräsen då eller hur menar du?

nej har inte läst den filen, tänkte ifall det fanns nån enkel lösning eller någon inställning jag glömt mest..


mvh Micke
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

OK,

Tänkbara fel som jag ser det.

Din Lappis klarar inte av att hålla 'takten' , kör OCX DRIVER TEST.
Vad får du för värden? bör ligga runt 25kHz och någorlunda stabilt.

Det viktiga är att ställa in rätt ström till dina motorer, dags att leta fram data på dessa och ratta in rätt ström enligt instruktionen på HobbyCNC kortet. Kolla även att du har tillräckligt med 'ummff' i nätdelen dvs hyfsat friska och stora kondingar dvs C= (80000*I)/V

Galvanisk separering = nån typ av breakoutboard med optokopplare, här kan det vara så att optokopplarna är för SLÖA

LÄS FILEN !!!!!
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Tack för tipsen tecno, gjorde efter optimize filen och det blev nämnvärt bättre men ändå inte 100% laggade fortfarande till helt random och förstörde min fräsning :( dock löste på jag problmet genom att byta dator till en riktig "icke laptop" dator på 800Mhz och det funkade klockrent.


nu har jag en annan fråga till dig, eftersom det varkar vara du som har mest koll på mach3 här på forumet, om man ska bygga en lite extern låda med snabbknappar, X,Y och Z home, EMG stop och nån joggle, får detta plats på samma parallelport som motorerna sitter på eller måsta man ha en parallelport till för det? hur kopplar man då detta till porten.

Och i så fall, tror du det går med en såndär extern USB parallelport eller måste det sitta i datorn via PCI/ISA kort?
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Du kopplar detta medelst pullup. Du får inte plats med allt på samma port.
Jag tror inte att det går med USB-crap utan du måste nog ha en äkta port.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

När du är inne i input Signals menyn, så ser du längst ner i menyn vilka pinnar som du kan använda som ingångar på LPT-porten!.
Skulle inte dessa räcka, så är det bara att trycka in ett extra LPT-kort!.
Om det går eller ej med en ett USBkort låter jag vara osagt, men jag har inte sätt någon sådan lösning bland cnc-folket!.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

LPT2 kan du också ställa in så att de normala *utgångarna* blir ingångar istället. Skulle inte detta räcka till så kan du ju alltid satsa på MODIO för *icke timing kritiska* signaler via seriell styrning.

Detta med USB och Mach3 = NO GO !

Däremot så kan man ju börja snegla på kommande saker och det är då nya MACH4 och GECKO G100, mer om detta finns att läsa på Geckos hemsida. Detta är nåt man kör över USB, själva signalbehandlingen sköts av hårdvaran G100 mot motordrivers. Detta är nåt som är i sin linda och kommer att kosta en bra slant.
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Okej tack för svaren.

Nu har jag läst lite mer och sett att det tydligen går att använda en ext joystick, antingen via USB eller game-porten till att styra och joggla i mach, är det något ni pysslat med, suttit nu ett tag med keygrabber och pillat men inte fått igång det, något tips?


//W
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Sorry, jag använder tangentbordet alt X-KEYS eller encoders att jogga med.
Kommer snart att påbörja ett bygge med nya encoders och X-KEYS bygge till mina maskiner.

Gå in på Machsupport och vidare in på forumen och ställ frågor där om detta med joystick/keygrabber. Har inte heller lekt med nåt vidare med Keygrabber så jag törs inte säga nåt hur du ska gå tillväga.

Fråga, varför krångla till det då du likaväl kan använda tangentbordet att jobba med eller köra MDI och skriva direktkommandon för axiella förflyttningar. Jag vill försöka hålla mina grejer *KISS*
Skriv svar