Mukka_Mecks verkstad.

Berätta om dina pågående projekt.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Gör en samlingstråd om min hobbyverkstad då det börjar bli så mycket olika projekt där nu :)

Herbet svarven har åkt ut och en Harrison M400 svarv åkte in :) Den stod på mitt FD jobb och jag fick köpa den billigt då Atlas Copco la ner GIA och flyttade allt till Örebro/Nanjing kina och alla verktyg skulle bort för de ville knappt ha med något så jag tog chansen och kom över svarven. Hade tur och hitta nytt jobb så jag slapp börja pendla till Örebro varje dag....

En portalträfräs är inköpt på Blocket som ska renoveras och uppgraderas.

Värnamo knäfräsen är fungerar men är under ständig uppgradering när man får nya idéer osv.

Morbidellin står still då den ska byggas om en hel del men nu finns en svarv fungerande snart så jag kan fortsätta!

Har även en Hitachi Seiki 3ne-300 cnc svarv på gång som är hel men saknar styrsystem och dealen ska vara klar men vart jag ska ställa den vet jag inte än!.... Är fullt överallt men har plats i en utbyggnad på verkstaden men hela taket måste bytas för det läcker och har ruttnat och golvet måste rivas upp och gjutas.

Så det var Svensken, Engelsmannen Italienaren och kinesen och får se om Japanen får plats :mrgreen:

Fick gjuta en platta till Harrison då jag har trägolv i verkstaden så det tog lite tid och få in den så den han rosta lite.... Har börjat montera ner Harrison svarven för att den har inte fått mycket kärlek på länge :mrgreen: Men nu så!

Lite bilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av tecno »

Dags att bygga till lite tror jag :mrgreen:

Har ju samma bekymmer = plats är det ont om.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Det blir nog så framöver om man ska fortsätta med den här hobbyn eller kanske sälja av alla maskiner och gå ner en storlek på maskinerna :roll:
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Har demonterat horisontell, tvär & toppslid för rengjörning, var en hel del skruv som satt löst och massa rost.... Men nu är det fixat, tvärsliden går lite trögt men ska pumpa in mer olja och justera lite mer, kanske bra den går lite trögt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Beställt två olika USB utgångskort för att pröva på trä fräsen. Har ett 4 axis leafboy kort i Värnamon som funkat bra men vill pröva något nytt. Ett billigt som kostade 400 kr och ett för 1200 kr. Ville testa UC300-5LPT USB och smoothstepper ethernet men får bli sen när man har råd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Nu är Harrison M400 svarven klar för att användas. Finns lite rost kvar bak vid remmarna men kommer inte åt, isf måste jag demontera alla remmar och drev :( ska beställa rostborttagare och spruta på och hoppas det räcker....

Har börjat demontera träfräsen och var en hel del rost. Ska blästra alla små detaljer men ramen ska jag använda roterandestålborste på så gott de går och använda rostlösandevätska sen pensla på svart hammarlack från Biltema. Maskinen har vart mach3 styrd förut, satt ett kort i från http://cnc2all.com/ av min förvåning, tänkte om kineserna har importerat men det kan jag aldrig tro :mrgreen:
Kommer byta ut det kortet ändå. Installationen var så dåligt gjort att man börjar fundera vart värden är på väg.... Ska gå igenom alla drivsteg och stegmotorer att allt är okej när ramen är klar och portalen på plats igen.

Än så länge knallar det på :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ekman
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 januari 2009, 14:04:35

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av ekman »

Grym verkstad, hoppas på många fler bilder å uppdateringar!
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Tack :) Lite dåligt med plats bara men det är kul och hålla på. Nytta med nöje fast jag inte tillverkat något vettigt i maskinerna än.... De har mest gjort bitar åt sig själva :mrgreen:
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

http://uscarparts.nu/sv/search?controll ... h=S%C3%B6k

Är tydligen väldigt populärt, någon som prövat?
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av RADIOT »

Angående uppriktningen av svarven. Det gör inget om den står snett på längden eller tvären bara den är rät (Här blev det kanske lite fel i meningsbyggnaden, men hoppas att du förstår vad jag menar). Det värsta är om den är som en banan.
p&j
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 oktober 2014, 23:05:45

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av p&j »

Terho skrev:Beställt två olika USB utgångskort för att pröva på trä fräsen. Har ett 4 axis leafboy kort i Värnamon som funkat bra men vill pröva något nytt. Ett billigt som kostade 400 kr och ett för 1200 kr. Ville testa UC300-5LPT USB och smoothstepper ethernet men får bli sen när man har råd.
Kul ide vad är det för kort på bilderna ? länkar eller mer data/spec ?

/p&j
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

RADIOT skrev:Angående uppriktningen av svarven. Det gör inget om den står snett på längden eller tvären bara den är rät (Här blev det kanske lite fel i meningsbyggnaden, men hoppas att du förstår vad jag menar). Det värsta är om den är som en banan.
Jo då jag förstod vad du menade :) Enligt Harrison ska kastet vara 0.01 - 500 mm ut och 1500 mm ut - 0.03. Känns som jag måste dra fast maskinen i golvet för att komma dit. Ska köpa en slipad axel på diam 50 mm och pröva med för den jag hade är bara 20 mm. Kanske kan justera lite på fötterna för att få det till det bättre.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

p&j skrev:
Terho skrev:Beställt två olika USB utgångskort för att pröva på trä fräsen. Har ett 4 axis leafboy kort i Värnamon som funkat bra men vill pröva något nytt. Ett billigt som kostade 400 kr och ett för 1200 kr. Ville testa UC300-5LPT USB och smoothstepper ethernet men får bli sen när man har råd.
Kul ide vad är det för kort på bilderna ? länkar eller mer data/spec ?

/p&j
Nu hittade jag inget för 400 kr mer men för 500 kr.

http://www.ebay.com/itm/CNC-5-Axis-50KH ... 3cec3e1ec6

Det andra kortet är dyrare.

http://www.ebay.com/itm/USB-CNC-4-Axis- ... tem2a3d3f6

Finns lite över allt när man söker.

Mvh Terho.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Har vart in på olika butiker och sökt en hel del på internet om rost lösande / omvandlande medel för att jag kommer inte åt och slipa överallt på ramen på maskinen.
Det finns en massa olika medel och det gjorde allt väldigt svårt. Många hade inte före och efter bilder som kunde övertyga en om det var bra eller dåligt.

Det första jag valde att prova var det som man enklast kunde få tag i var Rust master tillverkad utav Corro Protect och säljare är Mekonomen. Pris: 159 k för en liten flaska. Medlet är rätt så lättflytande så man kan få ner det i springor osv. Rust master är en rost omvandlare inte en borttagare eller lösare. Det går åt väldigt lite så en liten flaska räcker väldigt länge.

Jag borstade hårt med stålborste och sen blåste jag rent ramen med luft och tog lite industritvätt eller T-röd eller liknade går bra med och rengjorde ramen. Penslade på Rust master och lät det verka 5-10 minuter och redan då ändrade rosten färg till lila. Väntade 24 tim och såg att lite rostfläckar fanns kvar på svetsade skarvar så jag penslade på mer och efter det var de borta. Ska pröva och slipa ner under den lila hinnan och se hur det ser ut där om den gått helt igenom eller bar lagt sig som en hinna över rosten.

Ville ha ett medel med som funkade bra på skruvar och skulle vara som vatten och efter lite sökande så verkade smedjans rostlösare vara en väldigt användbar produkt. En 2.5L dunk kostade 395 kr ink frakt och moms. Det ska vara återanvändbart så man kan hålla tillbaka det i dunken eller enn annan för användbar vätska. man ska även kunna ha ett bad i verkstaden för att rengöra och rostlösa med det. På papper en bra produkt specielt för skrivar, muttrar osv osv.

Har prövat det på lite skruvar och det vart som en bubbelpool på en gång i lådan men inte klart än för det skulle ligga i några timmar. Resultat kommer :wink:

Har rostskydds måla benen till portalen med Corro Protect rostskyddsfärg från Mekonomen sen ska det grå grundas och sen målas mattsvarta med färg från samma tillverkare. En kompis har måla sin terrängbil med Corro Protect och resultatet vart riktigt bra och färgen verkar vara slitstark. Målat med Biltemas förut och det vart ingen hållbar sprayfärg.... Corro Protect ligger någon krona högre än Biltema men är nog värt det. Ska bli kul och se resultatet sen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Jag har en liten fundering.... Håller på och förbereder någon typ av damm/spån upptagning till kinafräsen.

Varför ska man ha en cyklon till en dammsugare/Spånsugare för?
Har kollat på http://www.duabhuset.se/#showCategory.php?id=74 eller ska man ha en vanlig industridammsugare istället? typ kerser eller biltema, jula.
Skriv svar