Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Icecap »

LM78L05 finns i TO-92 kapsel till en spottstyver.

Vanligtvis ritar man schema så att input kommer från vänster och output går till höger.
GND finns i "mitten", positiv matningsspänning uppåt och negativ neråt.
Har man bara positiv & GND är positiv uppe och GND nere.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Tack för synpunkterna. Egentligen visste jag ju redan detta, och trodde att jag hade ritat så, men jag ser nu att jag har gjort vissa fel :)

När det gäller 7805 så är inte kostnaden så stort problem, men givetvis är det onödigt att ha för stor regulator, så till själva kortet (processor m.m) så klarar jag mig nog gott och väl med 500mA så då är ju en TO-92 kapsel att föredra storleksmässigt.

Att ha en separat TO-92 7805 till avläsning av sensorn är ju inga större problem heller.

Nästa problem när det gäller strömförsörjning är ju RC-servot till hastighetsmätaren. Jag har inte den minsta aning om hur mycket ström rc-servot drar. Det är ju ett litet servo men nästan ingen last alls, så man borde ju klara sig med 500mA där också. Då bör jag väl ha en separat 7805 till servot också?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av hanzibal »

Ett litet servo utan last klarar sig på 100mA eller mindre. Skulle det kärva lite sticker dock strömmen iväg direkt men 500mA lär räcka gott för att rotera en liten visarnål.

Det bästa vore nog om du mätte upp servot för att vara på säkra sidan.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Jag ska fundera lite på hur jag lättast mäter upp servot, men jag antar tills vidare att 500mA räcker.
Här är min senaste fundering:
power.png
3st separata spänniningsmatningar. Jag har räknat med att alla 7805 TO-92 skall få dela på samma 22uF konding (C6). Dessa 3st 7805 kommer givetvis att sitta nära varandra. Är detta dumt tänkt?

Edit:
Bilbatteriet är kopplat till X2-1
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Icecap »

I grunden helt rätt! MEN inte 22µF, ta 68µF eller mer!

Samtidig skulle jag föreslå att du har ett litet motstånd i serie med dioden, detta vill minska rippelströmmar i diod/kondensator och då spänningen i en bil är väldig smutsig är detta en bra grej! Samtidig ger det längre kondensatorlivslängd.

Ett motstånd på kanske 2,2 Ohm eller så skulle göra en del.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Jag tolkar det som att du summerar vad 7805 behöver för kondesatorer, 22+22+22=66uF och sedan tar du närmaste??
Min hovleverantör, Swech, har 220uF som nästa storlek... Kondensatorn kan väl aldrig bli för stor? :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Icecap »

Jo,de kan faktisk bli för stora - men 220µF blir alldeles OK! :D

Och det är inte bara en summation, det är också en fråga om ESR. Bilmiljö är som sagt ett otrevligt miljö rent elektrisk också och spikar och skit dämpas mer i en 220µF än i en 22µF.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Nästa punkt jag vill få verifierat av er som är något mer erfarna av mig kommer här :) :

Jag har, som jag tidigare har sagt, ett RC-servo som drar i hastighetsmätarnålen. Eftersom jag satsar på en separat 5V matning till detta servo så borde jag väl mata signalen genom en transistor. Nu undrar jag om denna kretsen funkar?
IMG_0028[1].JPG
I mina ögon borde den fungera, men efter att ha googlat lite, så har jag förstått att det kan vara svårt att få transistorn att bottna.
Pullup från +5V servo supply kanske är lite väl hög. det borde väl kunna räcka med runt 100ohm?

Eventuellt vill jag byta denna mot BC807 (SMD) istället.

Vad säger ni?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Icecap »

Du behöver verkligen inte att få transistorn att bottna!

Men varför använder du en PNP? En BC547C (eller liknande) blir alldeles utmärkt.

Har du köpt på dig en hög PNP kan de fungera också - men att koppla som emitterföljare är definitivt helt fel!

I det nuvarande schema (med PNP):
Flytt emittern till +5V
Flytt 1k motståndet till mellan kollektor och GND.
Ta ut servosignal på kollektor.
Ta bort 1k motståndet mellan bas och 5V.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av hanzibal »

Jag tycker inte att du inte skall behöva någon transistor alls för att styra servot även om det såklart inte skadar.

De RC-servon jag pysslat med (en handfull olika) har alla haft hög impedans på styrsignalingången så jag körde direkt från uC-pinne.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Icecap »

Jag håller delvist med hanzibal - men vill ändå rekommendera transistorn.
Orsak: servon lär inte sitta i omedelbar närhet av styrenheten varför det bör ske en isolering så att störningar inte kan leta sig in i µC'n.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

RC-servot går inte att styra med bara uC-pinnen. Det är för lång ledning för det. Just nu så har jag en pullup på uC-pinnen för styrsignalen och det fungerar. Men i detta fallet så har jag ju en dedikerad 7805 bara för servons spänning/styrning och då tänkte jag mig i min enfald att jag behöver transistorn.

Anledningen att jag vill använda PNP är för att jag inte vill få signalen inverterad, vilket jag borde få om jag använder NPN?
Jag använder färdigt bibliotek för servot, därför vill jag inte invertera signalen i mjukvaran.

Edit:
Om jag kopplar så som du föreslår IceCap så blir väl också signalen inverterad?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Icecap »

Jepp, det blir inverterat men en snabb ändring i mjukvaran löser det problem. Där mjukvaran skriver '1' till den pinne ska det skriva '0' och vice-versa. Själv hade jag lagt det som en definition:
#define RC_ACTIVE_LEVEL 0
#define RC_INACTIVE_LEVEL (!RC_ACTIVE_LEVEL)

Om du då sätter aktivt nivå till 0 bli inaktivt nivå per automatik 1 och vice-versa.

Nere i programmet byter du ut '1' och '0' till pinnen med dessa definitioner, då är det ett enda ställe du ska ändra om du vill invertera eller inte.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

...men detta då?:
Bild
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Icecap »

Nja... utan en pull-up på utgående kollektor får du ingen pulser - men annars OK.
Skriv svar