Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare tråd.

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26194
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Icecap »

Paxman: det är brukligt att faktisk kolla upp länkarna man får... Länken ÄR schemat!

Att det sedan är ett dåligt schema är en annan sak, om förhållanden är exakt rätt kan det fungera utmärkt men är dessa villkor inte helt rätt är det uselt.
Paxman
Inlägg: 70
Blev medlem: 11 juni 2014, 23:53:29

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Paxman »

...fast LarryXz skriver ju faktiskt att han använde länkat schema som utgångspunkt till sitt schema...sen frågar han om jag vill se schemat på hans koppling. Det tolkade jag som att han hade ett eget schema för sin koppling där länkad krets ingick...jag ber om ursäkt om jag missförstod... :cry:

...och jag kollade upp länken men eftersom jag som sagt inte har så bra koll på dessa saker så kunde jag inte avgöra om det var LarryXz's hela koppling...

Det kanske är läge för mig att ge upp detta...inse fakta att det är för avancerat för mig och klara mig utan ljus i trappan... :cry:
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Miramithe »

Nu ger du upp för tidigt med en inställning att man inte kan eller inte förstår.

Men du kan se det på ett annat sätt, du förstår inte ÄN.

Från början då för att skapa en grund.
Du vill styra belysningen i trappen så när man kommer nerifrån eller uppifrån ska den tändas när man börjar gå. Så långt allt glasklart. Här finns flera alternativ. Men mest diskret och en enkel lösning är med en IR grind, alltså en ljusgrind som känner av om något bryter fältet.

Riktigt förenklat kan man se det så här, du har en sändare och en mottagare bryter man fältet uppfattar mottagaren det och säger till att lyset ska tändas.
Kolla på länkarna igen och kolla om du vill bygga själv från grunden eller om du vi ha färdiga delar att bara bygga ihop.
utgångspunkten är ju perfekt, man har ett problem som ligger nära till hands bara att sätta igång.
Mindmapper
Inlägg: 6470
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Mindmapper »

Din läsförståelse är det inget fel på!

Ismössan var lite slarvig med sina kommentarer, konstigt nog. Annars brukar han kolla upp rätt noga.
Skymmningsrelät som LarryXz länkade till är ju inte den viktigaste biten av pusslet i det här fallet.
Den lösning som Ismössan presenterat känns mera viktigt.

Som han också säger så är inte konstruktionen av skymningsreläet bra. När relät får ström av transistorn följer transistorns emitter med i positiv riktning as-emmiterspänningen minskar då och det behövs mera spänning för att styra ut transistorn..... Reläet ligger alltså och drar ström en lång tid när det inte behöver vara till. Transistorn ligger också och halvleder i detta mellanläge. En krets med mera distinkt från- och tillslag vore bättre.

Ge inte upp du är på rätt väg.

Edit. Miramithe hann emellan med sitt inlägg då jag skrev i ultrarapid.
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av LarryXz »

Paxman skrev:Du får jättegärna lägga upp schemat!
Schemat jag använder själv är detta.
Men som sagt är det ingen bra lösning men den fungerar dock bra för mig eftersom jag inte har något fönster i badrummet.
Det man kan göra för att förbättra är att använda en färdig krets som ger 1 eller 0. Men eftersom jag inte ville vänta så länge så tog jag det jag hade hemma.
http://www.ebay.com/itm/New-Photosensit ... 20ec261658
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Paxman
Inlägg: 70
Blev medlem: 11 juni 2014, 23:53:29

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Paxman »

Miramithe skrev:Nu ger du upp för tidigt med en inställning att man inte kan eller inte förstår. Men du kan se det på ett annat sätt, du förstår inte ÄN.

Från början då för att skapa en grund.
Du vill styra belysningen i trappen så när man kommer nerifrån eller uppifrån ska den tändas när man börjar gå. Så långt allt glasklart. Här finns flera alternativ. Men mest diskret och en enkel lösning är med en IR grind, alltså en ljusgrind som känner av om något bryter fältet.

Riktigt förenklat kan man se det så här, du har en sändare och en mottagare bryter man fältet uppfattar mottagaren det och säger till att lyset ska tändas.
Kolla på länkarna igen och kolla om du vill bygga själv från grunden eller om du vi ha färdiga delar att bara bygga ihop.
utgångspunkten är ju perfekt, man har ett problem som ligger nära till hands bara att sätta igång.
Jag VILL inte ge upp...men jag känner mig så vilsen bland alla termer och komponenter att det känns lite hopplöst. Det är ju därför jag vänt mig till er experter här på forumet. Tänk att ni vill lära er ett nytt språk. För mig känns det som att jag klivit in på intellektuella språkavdelningen i Helsingfors för att försöka lära mig finska...jag kan ett fåtal ord som inte går att använda (ei saa peittää typ) och vill lära mig några enkla fraser så jag klarar mig i några vardagliga situationer. Ikläd er nu rollen som de finska språkvetarna, de måste ju tala med mig som till ett barn, gärna genom att använda sina egna kunskaper i svenska så jag verkligen förstår. :roll: Om de direkt kör på med "avancerad" finska är jag helt lost...

Jag vill GÄRNA ha en GDS-lösning då jag tycker att det är mycket roligare att göra saker själv, och vara stolt över prestationen, än att vara stolt för att man har råd att betala för att någon annan gjort jobbet. :) :tumupp: Jag vet inte vad forumet tycker om Velleman-kit men om det funnits ett sådant som tillgodosåg det jag vill med trappbelysningen hade köpt ett sådant direkt! Där ingår ju allt som behövs och instruktioner för hur man får ihop det.

Miramithe,

Din sammanfattning är helt korrekt och jag är helt enig med dig att IR-grindar är lösningen. Att dessa består av sändare och mottagare verkar vara bästa lösningen då jag med det inte behöver bekymra mig om avskärmning.
Paxman
Inlägg: 70
Blev medlem: 11 juni 2014, 23:53:29

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Paxman »

Mindmapper skrev:Din läsförståelse är det inget fel på!

Ismössan var lite slarvig med sina kommentarer, konstigt nog. Annars brukar han kolla upp rätt noga.
Skymmningsrelät som LarryXz länkade till är ju inte den viktigaste biten av pusslet i det här fallet.
Den lösning som Ismössan presenterat känns mera viktigt.

Som han också säger så är inte konstruktionen av skymningsreläet bra. När relät får ström av transistorn följer transistorns emitter med i positiv riktning as-emmiterspänningen minskar då och det behövs mera spänning för att styra ut transistorn..... Reläet ligger alltså och drar ström en lång tid när det inte behöver vara till. Transistorn ligger också och halvleder i detta mellanläge. En krets med mera distinkt från- och tillslag vore bättre.

Ge inte upp du är på rätt väg.

Edit. Miramithe hann emellan med sitt inlägg då jag skrev i ultrarapid.
Precis som du skriver är ljussensorn inte så högt prioriterat i nuläget. Absolut enklaste lösningen för det är ju att ha en färdig lösning för det som bryter strömmen till LED-drivaren, alltså helt skild från 12 V-kretsen. Det kanske till och med är att föredra så inte drivaren ligger och drar ström när den inte behövs...
Paxman
Inlägg: 70
Blev medlem: 11 juni 2014, 23:53:29

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Paxman »

LarryXz skrev:
Paxman skrev:Du får jättegärna lägga upp schemat!
Schemat jag använder själv är detta.
Men som sagt är det ingen bra lösning men den fungerar dock bra för mig eftersom jag inte har något fönster i badrummet.
Det man kan göra för att förbättra är att använda en färdig krets som ger 1 eller 0. Men eftersom jag inte ville vänta så länge så tog jag det jag hade hemma.
http://www.ebay.com/itm/New-Photosensit ... 20ec261658
Tack för schemat! :tumupp: Nu är det kretsen som ligger utanför detta schema som är det jag i första hand är ute efter, alltså det som kommer in från vänster i ditt schema. :)
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av LarryXz »

Det som kommer in från vänster är PIR rörelse detektorn som jag länkade till i mitt första inlägg i denna tråd.
Men jag håller med om att i detta fall är det nog bäst(/enklast) att använda IR grind.

Edit:
Dessa länkar kan nog vara till nytta för just det.
http://www.pcbheaven.com/circuitpages/L ... _Detector/
http://pcbheaven.com/circuitpages/IR_Sh ... _Detector/
Mindmapper
Inlägg: 6470
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Mindmapper »

Paxman skrev:
LarryXz skrev:
Paxman skrev:Du får jättegärna lägga upp schemat!
Schemat jag använder själv är detta.
Men som sagt är det ingen bra lösning men den fungerar dock bra för mig eftersom jag inte har något fönster i badrummet.
Det man kan göra för att förbättra är att använda en färdig krets som ger 1 eller 0. Men eftersom jag inte ville vänta så länge så tog jag det jag hade hemma.
http://www.ebay.com/itm/New-Photosensit ... 20ec261658
Tack för schemat! :tumupp: Nu är det kretsen som ligger utanför detta schema som är det jag i första hand är ute efter, alltså det som kommer in från vänster i ditt schema. :)
Har du tittat i databladen för kretsarna som Icecap länkade till?
Paxman
Inlägg: 70
Blev medlem: 11 juni 2014, 23:53:29

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Paxman »

LarryXz skrev:Det som kommer in från vänster är PIR rörelse detektorn som jag länkade till i mitt första inlägg i denna tråd.
Men jag håller med om att i detta fall är det nog bäst(/enklast) att använda IR grind.

Edit:
Dessa länkar kan nog vara till nytta för just det.
http://www.pcbheaven.com/circuitpages/L ... _Detector/
http://pcbheaven.com/circuitpages/IR_Sh ... _Detector/
Mindmapper skrev:Har du tittat i databladen för kretsarna som Icecap länkade till?
Jag har tittat på allt...men det är för avancerat för mig för att kunna bygga upp systemet på egen hand...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26194
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Icecap »

Paxman: och det är exakt av denna grund att du kan klaga i evighet över att "vi" inte är "nybörjarvänliga": Du gör inte din del! Mina barn lärde som 3-åriga att man inte kan hjälpa dom med något de inte gör själv! I databladet finns det på sida 4 ett "Basic Circuit" som är komplett!

Vad är problemet?
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av LarryXz »

Det kan väl inte bli så mycket enklare än som det är på sidan jag länkade senast.
Ett bra schema som är tydligt.
En komplett lista över vilka komponenter som används.
En beskrivning av funktionen.

Vad är det du vill veta mera?
Paxman
Inlägg: 70
Blev medlem: 11 juni 2014, 23:53:29

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Paxman »

Icecap skrev:Paxman: och det är exakt av denna grund att du kan klaga i evighet över att "vi" inte är "nybörjarvänliga": Du gör inte din del! Mina barn lärde som 3-åriga att man inte kan hjälpa dom med något de inte gör själv! I databladet finns det på sida 4 ett "Basic Circuit" som är komplett!

Vad är problemet?
Du kritiserade ju mig för att jag letat upp ett schema tidigare och sa att ni gärna hjälper till om man inte kan ett skvatt...:cry:
"De "grönare än gröna blåbär" som kommer till forumet, lägger fram vad som önskas, vad de kan och mest vad de inte kan brukar bli bemött med öppna armar, få frågor för att tydliggöra exakt vad som behövs och sedan få råd som heter duga."
Nu hänvisar ni bara till att jag ska läsa avancerade datablad för komponenterna...tror ni inte jag har försökt göra det?! Ganska värdelöst råd i mina ögon...
LarryXz skrev:Det kan väl inte bli så mycket enklare än som det är på sidan jag länkade senast.
Ett bra schema som är tydligt.
En komplett lista över vilka komponenter som används.
En beskrivning av funktionen.

Vad är det du vill veta mera?
Du länkar till två sidor som är på engelska och som måste kombineras för att jag ska få det jag vill ha...jag är flytande i engelska, både läsa och skriva, men att försöka förstå tekniska beskrivningar på saker jag inte ens förstår på svenska fixar jag inte...

Nä, det blir att gå till ELFA och se ifall de kan hjälpa mig istället...här blir man bara idiotförklarad... :cry:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26194
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur styr jag enkel belysning av trappa, lite fräschare t

Inlägg av Icecap »

Paxman: idiotförklaringen klarar du helt själv! Du påstår dig kunde läsa schema du hittar på nätet men inte det du hittar i ett datablad för att det är för avancerat. :doh:

Kan du förklara mig vad som är så avancerat vid en krets med 4 pinnar, som ska ha ström på två av dom, som ska ha en IR-LED kopplat till två av dom och som har en utgång?

Och ett schema med en 555 - som har 8 pinnar - är helt problemfritt?

Nej, jag är ganska säker på att du har förkastat databladet efter att ha sett första sida och bara bestämt dig för att det duger inte. Och det är OK, du får göra så - men tro inte att det ökar lusten att hjälpa dig!

Jag kan lätt fixa schema, komponentlista, mönsterkortsritning osv åt dig, jag ska t.o.m. vara hygglig att göra det till mitt låga timkostnad: 650:- + moms. Ja, jag lever bl.a. på att designa sånt (och avsevärd mer avancerade saker) och jag kan garantera dig att du kan få lösningen som går igenom EMC-test i första försök så att du kan massproducera den och sälja. Detta är mitt jobb och har varit det ett bra tag.

Vill du inte lära dig är det OK, ingen tvingar dig - men sluta klaga över att det är synd om dig!
Skriv svar