Xenon ibland tänds inte alla lampor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av Perkla »

Ja du har nog troligen rätt i det du säger, det är en ganska fet arsenal jag har just nu, och troligen spelar det ingen roll för det blir så mycket ljus på en gång så bilens hel och halv gör varken till eller från...
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Volvo V70G har ju hel kombinerat med halv som standrard, och för mig är det nästan ett krav att ha i kombination med xenon då de har en liten fördröjning vidd kallstart, i annat fall hade det ju blivit mörkt under denna uppstarts-period..
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Jo det var samma problem på min Audi med xenon enbart på halvljus. Saluförs som prestandabil men Vi Bilägare som mäter snällt gav bilen en 2:a i betyg på helljuset, på skalan 1-5.
Betydligt överbetyg och totalt underlägset jämfört med t.ex. min Volvo140 med halogen-ljus, ingen tvekan. Känns sådär att att blåsa fram med Audin i 250 km/t i natten med 100 meters effektiv sikt med i stort allt ljus på 0-20 meters avstånd. Utövar givetvis dessa hastigheter enbart i Tyskland förstås.
Byggde därför om till bi-xenon, dvs samma lampa är tänd hela tiden men reflektor och avmaskning ändrar ljusbilden, ungefär som MB erbjuder på vissa modeller. Klara linser och 50W. Det som var mest intressant var att få till ett bättre helljus.
Problemet var störst vid möte när mötande bilen är 200-1000 m framför. Om man då slår av extraljusen ner till enbart helljus så upplevdes skillnaden förut nästan som, "Vem fan släckte". Man fick köra upp till en kilometer på enbart detta ljuset och sedan 200 meter på halvljuset utan att se mer än parkeringsavstånd framför egna bilen vid möten, och tiden är lite för kort för att ögonen ska vänja sej.
Kan iofs var min ålderdoms-svaghet då äldre har lite sämre mörkerseende och trögare ljus-anpassning.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Xoffis skrev:Volvo V70G har ju hel kombinerat med halv som standrard, och för mig är det nästan ett krav att ha i kombination med xenon då de har en liten fördröjning vidd kallstart, i annat fall hade det ju blivit mörkt under denna uppstarts-period..
Ja precis så är det, troligen på alla bilar med orginal Xenon i både hel och halv..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

E Kafeman skrev:Utövar givetvis dessa hastigheter enbart i Tyskland förstås
Nu är det ju så att mig verligen finns ingen bil alls med nått vidare bra orginalljus, har sett massa riktiga monsterbilar, men ingen med bra ljus, och dessutom, köra fort i all ära, man ska anpassa sig efter rådande väglag och förutsättningar, har man varit med om en rejäl smäll en gång så är man vä medveten om vad det handlar om och jag lovar att har man vett i skallen så lugnar man ner sig, jag vet.

Men dagtid på säker väg, visst, blåsa ur kan vara roligt, men då lär man knappast behöva nått lyse.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Fort kör jag helst på natten. På små krokiga grusvägar så syns mötande bilar tidigare än på dagen och möte är mer sällsynt efter midnatt. När jag luftar tävlingsbilen blir det oftast framåt två-tiden. Då går det relativt fortare än att gasa 250 km+ på Autobahn. Kan möjligen jämföras med stadstrafik i Italien, där liknande koncentration kan behövas när man undvika att mangla vespor med dödsryttare.

När jag ändrade lyset kollade jag på olika standard-lösningar och fastnade för Mercedes och Hondas ljuslösning med bi-xenon.
Ombyggnaden var enkel och bilbesiktningen har inte anmärkt någon gång.
Körde en tid rätt mycket på sydeuropa, dvs korsade Tyskland tor varje vecka, gärna nattetid för att undkomma mycket av lastbils-trafiken. Det var mycket därför jag skaffade nuvarande bil, för att kunna åka med något som känns stabilt i bra farter.
Men för att orka köra långt vill man ha dugligt lyse. Man kan tycka att en någorlunda moden bil skulle ha bättre lyse än en Volvo designad på 60-talet men blev mycket besviken på den nya bilen, med xenon original på halvljuset.
Extralysen var enklaste åtgärden, men det förstärkte effekten av dåligt original-lyse och extraljus är knappt användbart på autobahn då det alltid finns en annan bil inom ljusets räckvidd.
Däremot är det enkelt att jämföra andra bilars hel och halv-ljus på autobahn. VAG och Opel gick bort, BMW hade halvhyyfsat lyse, men somliga MB och Honda hade märkbart fina lysen. Inte mycket ströljus och högsta ljusintensiteten riktat en bra bit framför bilen och man kunde bokstavligen se det välkoncentrerade ljusknippet från sidan. Överdriver nog inte om jag uppskattar att man ser tre ggr så långt av högra sidolinjen på halvljus jämfört med det halvljus jag hade.
Lite som lågt ställda pencilbeam även med halvljusbild, vilket det mer eller mindre faktiskt är när man kollar designen.
Det är samma lampa som omfokuseras från halvljus till helljus. Även ströljuset är mycket bättre än Audi-original. Var det minsta snöflinga i luften så lyste Audin upp bländande flingor 3-4 meter upp i luften. Ska man åka 100 mil en kväll så blir det jobbigt att tvinga ögonen att fokusera förbi flingorna som tycks rusa mot vindrutan. En nackdel dock, med xenon i snöväder, trots 50 Watt, är att värmen inte räcker för att hålla glaset snöfritt.

De smällar som hänt har skett uteslutande på små grusvägar. Någon gång i god autobahn-hastighet men helbur, bra stolar och bälten så är det sällan så farligt, men oavsett fart, så ger bra fungerande lysen en förbättrad säkerhetsmarginal. I synnerhet gäller detta när det gäller gående på vägrenen, som man i princip inte alls kunde se vid möten tidigare, om de var mer än 20 meter bort.
En märkbar skillnad är att trots originalets dåliga 35W lyse hände det att mötande blinkade med sitt helljus. Tror inte detta hänt någon gång med de nya ljusen, som ger mycket lite ljus utanför halvljus-bilden men ändå 3 ggr så lång räckvidd på min vägren. Det är påtagligt tydlig övergång från belyst till mörk zon.
En fördel med extraljusen i samband med möten, är att det är enkelt att påminna mötande att blända av.
Det är denna typen av ljus jag köpte.
Köpte dessa som kompletta men krockskadade lyktor då jag ändå bara ville ha innanmätet+billiga kinesiska drivdon.
Nu har Mercedes slutat med xenon-lysen i sina bilar och erbjuder LED-ljus som top-of-the-line. Har inte sett något sådant lyse på vägarna än, men är det bättre ska jag absolut kolla om det går transplantera.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

bra stolar och bälten så är det sällan så farligt

Det var inte din säkerhet jag tänkte på i första hand, det var andras, finnas andra folk ute på natten åxå. Och skulle man köra som en idiot på natten på en grusväg så får man nästan skylla sig själv, alltså jag menar det är ju lite som att utmana ödet, du har betydligt bättre sikt dagtid än nattetid oavsett hur många lampor du har på bilen.

Klart kör man Rallytävlingar som går nattetid eller kvällstid när det är mörkt så är ju det en sak, då lär man ju i vilket fall som helst inte smäll med en annan bil såvida inte det är en medtävlandes bil du krashar in i.. eller kanske ett djur eller en åskadare om du har riktigt otur.
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

E Kafeman skrev:Fort kör jag helst på natten. På små krokiga grusvägar så syns mötande bilar tidigare än på dagen och möte är mer sällsynt efter midnatt.
...
De smällar som hänt har skett uteslutande på små grusvägar.
:humm:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

E Kafeman skrev:Jo det var samma problem på min Audi med xenon enbart på halvljus. Saluförs som prestandabil men Vi Bilägare som mäter snällt gav bilen en 2:a i betyg på helljuset, på skalan 1-5.
Betydligt överbetyg och totalt underlägset jämfört med t.ex. min Volvo140 med halogen-ljus, ingen tvekan.
Att jämföra moderna bilar med "vass" fronts lyse med gamla bilars halvljus med stora reflektorer och ljusöppningar blir ju lite orättvist iofs, det är lite som lastutrymmet i moderna kombibilar med designad aerodynamisk kaross.. man får in två väskor istället för en.. medans man i en 245'a får in en soffa.

Sen audi.. det kan vara världens mest överskattade bilmärke :P
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag tycker absolut inte man ska jämföra ljus från bil till bil då alla märken har olika förutsätningar, en sportbil tex, troligen inte speciellt vanligt att dom har speciellt bra ljus på varken hel eller halv oavsett xenon eller inte.

Faktum kvarstår ju.. och det är att ibland tänds inte min ena lampa, sätter jag igång helljuset och låter det vara på ett tag och sen her av och sen på igen.. så tänds den lampan som inte tändes från början, en varm lampa behöver mindre ström för att komma igång tror jag och då finns det ström över så den som inte orkade komma igång tar sig igång.

Upplever det som att jag borde ha ett bättre ljus än jag har med 55watt fördelat i 5 Bosch 225 blue... faktiskt alltså, känns verkligen som jag borde ha bättre, men o andra sidan, det är ju inga punktljus i min bosch, så dom kanske inte bör lysa jätte långt heller.
Camel

Inlägg av Camel »

För en ballast är det enklare att initiera en redan uppvärmd xenonlampa. Din iakttagelse tyder på att det är spänningsfall orsakat av hög ström som gör att alla ballaster inte initierar korrekt. Precis som vi varit inne på i tråden. Fördela över flera reläer med separata matningar och säkringar så kommer det med högsta sannolikhet att fungera. Och skulle det ända vara problem så prova lösningen med att koppla reläerna efter varandra som jag beskrev innan.

Att ljuset upplevs dåligt trots 225:or och xenon kan bero på t.ex. att färgtemperaturen blir lite väl smal (och hög) vid blått glas ihop med xenon. Men troligast är att referenstalet är lågt på bosch 225 då man eftersträvar en speciell ljusbild. Och de är gjorda för halogenlampor. Xenonljusbågens storlek, placering samt utbredning är inte exakt som glödtråden i halogenlampan. Därför blir heller inte ljusbilden lika fokuserad. Om strålkastaren från början är avsedd att sprida ljuset kanske den sprider lite väl mycket efter konvertering. Men ljusflödet totalt sett borde inte vara något problem för dig med 5 st 225:or xenon. Det kan ju inte vara nattsvart precis? :wink:

För att lyckas med konverteringar kan man utgå från strålkastare med referenstal 50 samtidigt som de inte är av sk. pencil beam typ. Med halogenlampa blir ljusbilden oftast lång men samtidigt erhålls spridning i sidled. Denna spridning ökar ofta efter xenonkonvertering pga ljusbågens fysiska utseende. Och då kan det bli precis lagom, med lite tur. På min bil har jag två xenonkonverterade Hella 225 och de har en precis lagom ljusbild. Både lång och bred samtidigt. Med halogen hade de smalare ljusbild.

Hoppas du får ordning på dina ljus. Den mörka säsongen är ju redan här.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nej du har rätt, det är absolut inte mörkt när jag her på extraljusen, det lyser ganska bra men kanske borde det vara bättre, eller så inbillar jag mig då det är blöt asfallt nu och svårt att se riktigt hur bra ljus man har i rusket..

Jag har inte konverterat från Halogen, jag har kört Xenon i många år nu, fast jag har nu bytt till nytt då det andra var utslitet efter ett antal års användande. Det var alltså 3x35watt Xenon i Bosch 225 Blue, lyste riktigt bra faktiskt.. sen är det väl så att jag kanske inte lyckats rikta in dessa riktigt bra än heller, svårt som fan att se var ljuset igentligen pekar nånstans tycker jag.. :S

Upplever det som att det inte kan bli så mycket ljusare framför bilen, är väl längden på själva ljuset jag önskar kunde vara lite bättre..
Camel

Inlägg av Camel »

Om det är original xenon och E-märkta så har de max referenstal 50 (max tillåtet) med xenon. Det betyder att trots den starka ljuskällan så ger de inte högre ljuskoncentration i någon punkt än vad regelverket tillåter. Det betyder att ljuset måste spridas mer. Om man köper halogenextraljus med samma referenstal och konverterar dem får man oftast en mycket längre ljusbild samtidigt som den kan bli nästan lika bred som original xenon. Och mycket bredare än motsvarande halogen. Så gjorde jag på mina Hella 225:or och det blev bra. Men dina Bosch är erkänt bra ljus så de borde räcka till, särskilt om du har 5 st. :wink:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nej mina Bosh hade inte orginal xenon.. men jag förstår, jag får nog börja med att rikta in dom riktigt så jag får bättre kolla på hur bra dom igentligen lyser.
SM2XJP

Inlägg av SM2XJP »

Läste en test då de blev populärt med färgade glas på extralysen och enligt den så hade man om jag kommer ihåg rätt 12% sämre lyse från den med färgade glas. Hella har väl inget lyse som heter 225 eller har jag missat nått :)

/Peter
Skriv svar