Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av hanzibal »

Jag kanske har fel men uppfattade det som att TS redan har avläsning av givarna på plats inkl kod för dem (kanske tom redan interruptstyrd?) men ville nu dessutom säkra upp med galvaniska avskiljare för högre driftsäkerhet.

Utläggningen om knappavläsning var delvis kanske jag som triggade genom att börja snacka om vår kaffemaskin (sorry i så fall) men kan säkert komma till pass på andra ställen.

Oavsett vilket så är jag böjd att hålla med Icecap men mer för att införandet av chipet troligen skulle innebära större ändringar i både utförande och kod med potentiellt nya/fler felkällor i ett system som trots allt redan fungerar ganska bra i dessa avseenden.

Givarna används väl för att programmet skall veta vilken växel som fn ligger i och torde då vara bra om med snabb respons och frigörande av cpu resurser (därav mitt tjat om interrupt).

Nåja, nu skall jag nog sluta babbla och låta TS kommentera istället.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Icecap »

Om det är knappar eller sensorer är utan betydelse, det viktiga är uteslutande den galvaniska isolering som är viktig. Fordons elektriska miljö är synnerligt smutsigt och det behövs all skydd som kan infogas för att säkerställa funktionen.

Kretsen i all ära, den fungerar ganska säkert som tänkt - men isoleringen behövs ändå! Och då är det jag funderar lite över TonasL's kommentar om "varför komplicera saker med en massa optokopplare motstånd och kondensatorer."
Jag har inte skrivit något om kondensatorer! Så håll dig gärna till sanningen.

En digital krets ska man däremot se till att avkoppla med minst en egen kondensator så jag kan bara svara: KISS.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av TomasL »

Du behöver kondingar på brytarna för att filtrera bort det värsta studset.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av TomasL »

Du behöver kondingar på brytarna för att filtrera bort det värsta studset.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Icecap »

TomasL: Nja... du kanske behöver det men en optokopplare är inte bara en galvanisk isolering, den ger även en ändring av funktionen.

"Vanligen" har man en spänningsnivå-avkänning på ingångar varför de smala spänningsspikar som kan induceras kan ställa till det men vid att dela upp det med en optokopplare behövs det en viss ström till att dra LED'n. Denna övergång till ström-signalering ger i sig en kraftig stördämpning, något som sedan länge är känd inom t.ex. fast telefoni, studiemikrofoner osv. Det finns en anledning till att 4-20mA är populärt inom industrin.

Med strömsignalering försvinner alltså riktigt många korta spikar. Ut från optokopplaren finns det såklart fortfarande några störningar kvar - och dessa filtreras bort i mjukvaran vid att man läser av nivån på porten de är kopplat till på. Två identiska läsningar efter varandra räcker oftast, då med fast tidintervall, t.ex. 50ms eller så. Kalla det debounce om du vill.

Och i ett fordon är det väldigt viktigt för stabiliteten att hålla alla µC-pinnar "inom kretskortet", alla ledningar som går ut är egentligen antenner som samlar upp störningar.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Haha, det blev en rejäl diskussion om mina switchar :)
Jag har 3 switchar i lådan som jordar när dom sluter. Dessa talar om vilket växelläge man har ställt spaken i.. T.ex DRIVE
Dessa läser jag nu av genom ett rc-filter, men vill ha galvaniskt isolerat i nästa version.

Jag har inget emot en färdig krets om jag vinner något på det, men som sagt så behöver lösningen varken vara snabb eller ha många utgångar...
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Till en ingång till processorn så plockar jag signal från bromsljuset. Det betyder att när man bromsar så blir det +12v på X1-9. BRAKE går till processorn. Vad tror ni om denna kopplingen?:
BRAKE.png
EDIT:

Slängde ihop en koppling till range-switcharna i lådan också. Dessa jordar alltså när dom sluts.
Skulle detta funka??:
test.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av hanzibal »

Skulle tro att du behöver strömbegränsande motstånd på ingången till optokopplaren i båda fallen.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Icecap »

Det känns mycket overkill faktisk. Självklart ska det finnas en strömbegränsare till LED'n i optokopplaren och backspänningsskydd är bra att ha - men mer behövs knappast. Indikations-LED och optokopplare-LED kan fint kopplas i serie.

Så ett motstånd som strömbegränsare, en diod till att ta backspänning (kopplat antiparallellt över seriekopplingen av de två LED) och indikator-LED i serie med optokopplare-LED skulle räcka alldeles fint!

På fototransistor-sidan ska det såklart vara ett pull-up motstånd.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Jag tolkar din förklaring såhär IceCap:
IMG_0010.JPG
Är det rätt?

För mina kontakter i lådan som jordar när dom sluter, tänker jag mig detta:
IMG_0014.JPG
Har jag tänkt fel?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Icecap »

Rätt koppling men en brutal ström att dra igenom LED'na!

Om inte indikator-LED'n ska lysa upp en viss yta är 23mA en hög ström att dra genom det hela. Det räcker fint med 5mA.

Så 470 Ohm motståndet kan bytas mot 2,2 kOhm.

Självklart måste detta avspegla sig på utgången av optokopplaren, pull-up motståndet ska då vara minst 2,2 kOhm eller mer, kanske 10 kOhm blir bra.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

I växellådan finns även en tempgivare. Det är en vanligt tempgivare med två ledare och ju varmare det blir så minskar resistansen mellan dessa. Spannet är mellan 40ohm och 10kohm ungefär (se tabell)
tempchart.tiff
Måste jag skicka ner min 5v matning till lådan för att mäta detta?
Jag använder 5v som referens till min MAP-sensor, så jag kan ju inte använda ingången AREF på AVR:en för detta. MAP-sensorn är ju viktigare än att temperaturen blir rätt, så det kanske är enklast att skicka ner 12v och genom en spänningsdelare läsa av det som kommer tillbaka och använda min 5v som referens...

Tankar om detta?

(Jag läser faktiskt inte av tempen i nuvarande version, men när lådan är kall så vill man ha lite annorlunda växellägen. Och om lådan är varm så vill man ju göra allt för att kyla ner den, genom att öka trycket m.m.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Icecap »

Vad du kan göra är att mata GND till sensorn och sedan ha en pull-up. Då "isolerar" du störningarna bort från VDD - och du får ju en spänning ändå att mäta, att den "går andra hållet" är ju i grunden utan betydelse, det är en programmeringsteknisk detalj.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Jag är inte säker på att jag hänger med där...
Jag sätter alltså GND på båda tåtarna, men sätter pullup mot +5v?
Då mäter jag på pullup-sidan mot GND?

Edit:
Jag hittade denna bilden. Det är ungefär såhär du menar va IceCap?:
Bild
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Icecap »

Exakt! Sedan ska komponentvärden såklart anpassas till givarens exakta värden.
Skriv svar