Tips på billig WIFI-modul (ESP8266)
Re: Tips på billig WIFI-modul (ESP8266)
Jag kör 115200 baud.
Kan bero på vilken firmware du har på modulen.
Kan bero på vilken firmware du har på modulen.
Har inte fått mina moduler ännu men kollade lite på dokumentationen.
Den verkar ju ha inbyggd mikroprocessor som man kan ladda upp kod till.
Kör ni den fristående (alltså bygger applikationerna direkt till kretsen) eller använder ni den tillsammans med någon annan CPU?
Hade varit kul om man kunde klura ut hur man använder den som egen uC och inte bara som modul.
Finns ju ett kodexempel på hur man blinkar en diod. Den verkar ha 10 bit ADC och lite annat användbart.
80 MHz CPU så den är troligtvis betydligt kraftfullare än de AVR jag först hade tänkt koppla ihop den med.
Fast då den är färdigbyggd som modul kanske det inte blir så lätt att bygga något eget. Går i och för sig att löda loss den om man vill det.
Den verkar ju ha inbyggd mikroprocessor som man kan ladda upp kod till.
Kör ni den fristående (alltså bygger applikationerna direkt till kretsen) eller använder ni den tillsammans med någon annan CPU?
Hade varit kul om man kunde klura ut hur man använder den som egen uC och inte bara som modul.
Finns ju ett kodexempel på hur man blinkar en diod. Den verkar ha 10 bit ADC och lite annat användbart.
80 MHz CPU så den är troligtvis betydligt kraftfullare än de AVR jag först hade tänkt koppla ihop den med.
Fast då den är färdigbyggd som modul kanske det inte blir så lätt att bygga något eget. Går i och för sig att löda loss den om man vill det.
Jag läste på nån spec-sida som nån länkade till innan och där stod det 57600, men jag ska testa 115200 också. ..jag ser en rx-led blinka när jag skickar iaf så rx/tx verkar rätt, men jag får inget svar.
Jag kör helt fristående kopplat till ett terminalprogram för att se hur den verkar funka, planen är väl att koppla den till en PIC senare.
Jag kör helt fristående kopplat till ett terminalprogram för att se hur den verkar funka, planen är väl att koppla den till en PIC senare.
Hur har du kopplat de olika pinnarna? Jag körde realterm och en usb-serial/ttl kabel när jag uppgraderade firmware på mina.
Det finns olika versioner med olika baudrate.
Mina (som jag fick för ett par dagar sedan) kör 115200 baud.
Ch_PD anslutningen måste vara dragen till Vcc annars går den i power down läge (tror jag).
Sidenote:
Jag använder ett litet USB<->UART kort från MikroElektronika (baserat på FTDI FT232RL) och det fanskapet är, enligt mig, felmärkt. Nu har de inte exakt den versionen jag har kvar i sortimentet men även deras nuvarande är, enligt mig, felmärkt.
Ben 1 på FT232RL är Tx och den går till en anslutning på kortet märkt Rx. Alltså jag kan fatta hur man tänkt här (men jag tycker det är knas), alltså att den anslutningen ska gå TILL Rx på vad man nu ansluter till men sen har de CTS och RTC märkta "rätt" - så jag vet inte vad eller hur de tänkt.
Hursomhelst, efter jag listat ut det så sparkade min igång.
Mina (som jag fick för ett par dagar sedan) kör 115200 baud.
Ch_PD anslutningen måste vara dragen till Vcc annars går den i power down läge (tror jag).
Sidenote:
Jag använder ett litet USB<->UART kort från MikroElektronika (baserat på FTDI FT232RL) och det fanskapet är, enligt mig, felmärkt. Nu har de inte exakt den versionen jag har kvar i sortimentet men även deras nuvarande är, enligt mig, felmärkt.
Ben 1 på FT232RL är Tx och den går till en anslutning på kortet märkt Rx. Alltså jag kan fatta hur man tänkt här (men jag tycker det är knas), alltså att den anslutningen ska gå TILL Rx på vad man nu ansluter till men sen har de CTS och RTC märkta "rätt" - så jag vet inte vad eller hur de tänkt.
Hursomhelst, efter jag listat ut det så sparkade min igång.
Finns numera en SDK för chipet i fråga, kan ju vara lite praktiskt:
http://hackaday.com/2014/10/25/an-sdk-for-the-esp8266-wifi-chip/
http://hackaday.com/2014/10/25/an-sdk-for-the-esp8266-wifi-chip/
Open source webbserver för ESP8266: http://www.esp8266.com/viewtopic.php?f=6&t=376
Vore skoj att testa.
Har fått mina två moduler men inte provat dem överhuvudtaget ännu. Får väl börja med att se om de svarar på AT-kommandon på serieinterfacet innan jag klurar vidare på hur man kan använda dem. En web-server direkt i modulen kanske är overkill men vet inte riktigt hur man ska kommunicera med dem enklast och smidigast via nätverket?
Edit: Kanske man ska använda just en webserver i min dator som jag kan låta modulen kommunicera med? Verkar vettigare än att köra server på modulen.
Vore skoj att testa.
Har fått mina två moduler men inte provat dem överhuvudtaget ännu. Får väl börja med att se om de svarar på AT-kommandon på serieinterfacet innan jag klurar vidare på hur man kan använda dem. En web-server direkt i modulen kanske är overkill men vet inte riktigt hur man ska kommunicera med dem enklast och smidigast via nätverket?
Edit: Kanske man ska använda just en webserver i min dator som jag kan låta modulen kommunicera med? Verkar vettigare än att köra server på modulen.
Har också beställt ett gäng nu verkar roliga att leka med. Vad har ni för räckvidd på dessa?
Går det att löda på en extern antenn?
Går det att löda på en extern antenn?
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Webbserver? Har den gpios också? Nu börjar man ju drömma om en liten enhet som man kan styra gpios på med http-anrop.
Den har ju inbyggd web server. Det är bra att göra ett HTTP anrop så efterfrågar den HTML data på seriesnöret.
Idag kom de efter en månad och en vecka eller så...adent skrev:Jag kröp till korset och beställde tre. <bortklippt>
MVH: Mikael
Någon som har 1-2st att sälja? Orkar inte vänta en månad 
Kan såklart betala en slant extra för dem.
Hör av dig om du kan avvara en!

Kan såklart betala en slant extra för dem.
Hör av dig om du kan avvara en!
Kopplade in en av mina till datorn och körde lite AT-kommandon. Tycker inte de uppför sig konsekvent och trevligt direkt. Men med tanke på priset så kanske
det kan vara värt att ha lite hängslen och livrem i koden i processorn som pratar med dem.
MEN. Det verkar ju onekligen som man kan stoppa in egen kod i själva modulen.
Någon här som försökt/lyckats med det?
det kan vara värt att ha lite hängslen och livrem i koden i processorn som pratar med dem.
MEN. Det verkar ju onekligen som man kan stoppa in egen kod i själva modulen.
Någon här som försökt/lyckats med det?