PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Nu får du mig att känna mig dålig. Jag kommer nog inte byta zenerdiod eftersom aggregatet fungerade bra under last också. Jag mätte den andra dioden igen och då låg spänningen över den på 5,9V. Det skiljer lite drygt en volt. Eftersom jag fick bra prestanda och att jag kunde ställa rätt spänning ut så tänkte jag låta det vara.

Hade det varit en diod med lägre spänning så skulle man kunna tänka sig att spänningen över seriemotståndet blir större och orka driva en högre ström igenom detsamma vilket skulle få det att bli varmare än vad som är nyttigt för det.

Detta kändes inte så osmart, är det?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om den bara används som en referens in till t.ex. en OP eller liknande så kvittar det nog.

Om spänningen i sig används (förstärkt eller icke) för att driva diverse kopplingar så är det kanske dumt att ha fel diod.

P.S. ta gärna en titt på korten som ska drivas, och fundera på vad som händer vid överspänning. Om det "bara" är billiga grejer såsom några standard-OP eller liknande som riskerar att paja, så kan det väl vara som det är. Om det är dyra/svåråtkomliga grejer eller t.ex. elektrolyter som kan ställa till oreda så kanske det vore bra med ett överspänningsskydd? En klassiker är thyristor/triac + zenerdiod + motstånd, som helt enkelt får thyristorn/triac'en att kortsluta spänningen om den är för hög.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Denna nätdelen är inget som det finns schema till, jag har inte orkat rita upp ett heller. Nätdelen är en OEM nätdel och inget Digital Equipment konstruerat. De DEC nätdelar som jag lagat tidigare har en s.k. "crowbar"-koppling som du beskriver. Denna har det inte.

Nätdelen driver den analoga delen av VC8E som i princip är tre DA-omvandlare. Dessa är byggda med precisionsmotstånd, dioder och transistorer. Några OP, finns att köpa men de är lite dyra och skulle alla gå sönder på en gång så blir det inte skoj.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Lite OT men kul ändå!

Nu är det bevisat! Det går att få in en VAX i en Opel Agila. Det är dock en liten VAX, en VAX11/730 med R80 (eller heter det RA80) diskstion och bandare.

Bild

Det är dock inte möjligt att få ut den om man är själv. CPU:n och bandaren fick jag ut tillsammans med allt "löst" men racket och diskstationen är kvar. Jag orkade lyfta ur diskstationen men kunde inte ställa ner den så den hamnade med stor möda i bilen igen. Den rackaren visade sig väga 66kg enligt google! Det är mer än jag (är ingen stor kille!).

På söndag kommer hjälpen. Tur att detta är andrabilen.
DanG

Inlägg av DanG »

NyVAXad Opel ..... :bravo:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

:D Det är den enda sortens vax den Opeln kommer få!
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Klart den får plats i en VAX-haul! ;)
http://www.vauxhall.co.uk/vehicles/vaux ... rview.html
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

F-n vad kul! Det hade jag inte tänkt på.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Lyfthjälp för VAX-on, VAX-off :)

"Proffsen" ser till att ha någon yta i lämplig höjd att ställa ifrån sig grejerna på. M.v.h. efterklok. :wink:
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Behöver du hjälp att lasta av i morgon mellan 10-14, skicka ett PM. Bor i byn...
bqt

Inlägg av bqt »

Det lär nog vara en R80. Själva HDAn är samma som i RA80 och RM80, men annan interfaceelektronik.
Sitter på en specialkontroller som även har ett interface för RL-disk på sig. Nu kommer jag inte ihåg vad kontrollern heter, men det är något typ RB730 eller liknande...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

ph skrev:Behöver du hjälp att lasta av i morgon mellan 10-14, skicka ett PM. Bor i byn...
Tack för erbjudandet, men idag är jag upptaget med annat. Nablaman kommer förbi i morgon eftermiddag och hjälper mig. Han har en del i denna också. Du får gärna komma förbi om du vill.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

bqt skrev:Det lär nog vara en R80. Själva HDAn är samma som i RA80 och RM80, men annan interfaceelektronik.
Sitter på en specialkontroller som även har ett interface för RL-disk på sig. Nu kommer jag inte ihåg vad kontrollern heter, men det är något typ RB730 eller liknande...
Detta är HDA:n som bqt nämner, Hard Disk Assembly. Jag fick två extra, består av skivor och läs/skriv-armar och lite interface elhttp://www.abc80.net/docs/DEC/vax/11-730/DSC_2 ... PGektronik. På andra sidan sitter det ett remhjul och något som jag tror är en tacho givare. Det stämmer med att det är R80, det strå så på fronten. Lars (jag vet att några här känner till honom) sa att driven var på 80MB, så här har man kommit ner under ett kilogram/megabyte.

Bild

Jag tror att detta äventyret kanske ska få en egen tråd.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

anders_bzn skrev:Detta är HDA:n som bqt nämner, Hard Disk Assembly. Jag fick två extra, består av skivor och läs/skriv-armar och lite interface elhttp://www.abc80.net/docs/DEC/vax/11- ... PGektronik. På andra sidan sitter det ett remhjul och något som jag tror är en tacho givare. Det stämmer med att det är R80, det strå så på fronten. Lars (jag vet att några här känner till honom) sa att driven var på 80MB, så här har man kommit ner under ett kilogram/megabyte.
Nä, den är på runt 120 Mbyte om jag inte minns fel. RA81 som kom senare var på runt 450 Mbyte. Otroligt tunga. Tydligen är det ett vanligt problem med dessa att den kraftiga anspänningen i remmen gör att lagren till sist slits ned i HDA och att skivan tiltar en aningn varpå huvudena kraschar... Så den är nog bra med reserv-HDA:er.

R80 användes bara i 11/730 med den inbyggda diskkontrollern RB730. RM80 hade Massbuss interface och RA80 hade SDI.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jo, jag hittade info om RA80. Den hade 120MB som du skriver. Det gjorde mig osäker eftersom Lars sa något annat, eller så missförstod jag.
Skriv svar