Ugn löser ut JFB när man vrider på reglage
Ugn löser ut JFB när man vrider på reglage
Hejsan. Det är så att jag fått tag i en äldre, men aldrig använd Elektro Helios Su355 ugn med tillhörande häll.
Ugnen kopplas tvåfas + nolla. Ugnen fungerar i sig, och varmluftsfläkten med.
Men sätter jag in den på en temperatur, säg 200C och låter den värma ett tag, och vrider sedan ner reglaget för att se hur varm ugnen har blivit så löser jordfelsbrytaren ut.
Rör jag inte ugnen så kommer den upp i önskad temperatur och löser ut JFB säg varannan gång.
Vad kan tänkas vara fel? Läste någon tråd om att det kunde vara fukt i elementet, eftersom den stått orörd i åratal.
Men det borde kunna uteslutas, eftersom ugnen stod på i över en timme nu ikväll, och löste inte ut förrän jag började vrida på reglaget för värme. Mera värme, inga problem, men mindre, och den löser ut.
Hoppas ni förstår och har några utomordentliga tips!
Mvh Niklas.
Ugnen kopplas tvåfas + nolla. Ugnen fungerar i sig, och varmluftsfläkten med.
Men sätter jag in den på en temperatur, säg 200C och låter den värma ett tag, och vrider sedan ner reglaget för att se hur varm ugnen har blivit så löser jordfelsbrytaren ut.
Rör jag inte ugnen så kommer den upp i önskad temperatur och löser ut JFB säg varannan gång.
Vad kan tänkas vara fel? Läste någon tråd om att det kunde vara fukt i elementet, eftersom den stått orörd i åratal.
Men det borde kunna uteslutas, eftersom ugnen stod på i över en timme nu ikväll, och löste inte ut förrän jag började vrida på reglaget för värme. Mera värme, inga problem, men mindre, och den löser ut.
Hoppas ni förstår och har några utomordentliga tips!
Mvh Niklas.
Senast redigerad av Shagster 30 oktober 2014, 05:06:01, redigerad totalt 1 gång.
- Jan Almqvist
Re: Ugn löser ut JFB när man vrider på reglage
Måste spisen gå via jordfelsbrytaren?
En del kopplar ju hela huset inkl. värme via jordfelsbrytare men då kan del bli problem på vintern. Tänk -20 grader, bortrest en vecka, jordfelsbrytare löser ut, omfattande vattenskador...
Jag skulle nöja mej med att mata vägguttagen via jordfelsbrytare men inte så mycket mer.
En del kopplar ju hela huset inkl. värme via jordfelsbrytare men då kan del bli problem på vintern. Tänk -20 grader, bortrest en vecka, jordfelsbrytare löser ut, omfattande vattenskador...
Jag skulle nöja mej med att mata vägguttagen via jordfelsbrytare men inte så mycket mer.
Fast om jfb löser så är det ju uppenbart något jordfel i utrustningen, att då koppla förbi jfb är ju ingen bra lösning.
-
Släng ut skiten.
Eller sätt den på typ 150 grader och låt den stå på länge (mer än ett dygn).
Så lång tid kan det ta att få ut fukt som migrerat in i plaster mm.
Så i korthet den skall bli genomvarm och stå genomvarm under en lång tid.
Om den fortfarande strular, reparera eller dumpa den.
Såvitt jag kan förstå så är det när termostaten slår ifrån som JFB går, det tyder på att det finns en gnistbildning som letar sig ut till jordade detaljer. Detta skulle kunna vara överslag pga fukt, eller en skadad termostat. För att inte JFB skall lösa ut så kan du öppna luckan under uppvärmningen, (termostaten slår då aldrig ifrån).
Eller sätt den på typ 150 grader och låt den stå på länge (mer än ett dygn).
Så lång tid kan det ta att få ut fukt som migrerat in i plaster mm.
Så i korthet den skall bli genomvarm och stå genomvarm under en lång tid.
Om den fortfarande strular, reparera eller dumpa den.
Såvitt jag kan förstå så är det när termostaten slår ifrån som JFB går, det tyder på att det finns en gnistbildning som letar sig ut till jordade detaljer. Detta skulle kunna vara överslag pga fukt, eller en skadad termostat. För att inte JFB skall lösa ut så kan du öppna luckan under uppvärmningen, (termostaten slår då aldrig ifrån).
Senast redigerad av limpan4all 30 oktober 2014, 09:58:29, redigerad totalt 1 gång.
- Jan Almqvist
Det måste inte uppenbart vara ett fel. Vissa saker innehåller filter som ger så höga jordströmmar så att man inte kan ha jordfelsbrytare.Glenn skrev:Fast om jfb löser så är det ju uppenbart något jordfel i utrustningen, att då koppla förbi jfb är ju ingen bra lösning.
På pelletsbrännare kan man få problem med nya tändelement, helt enkelt för att det finns fukt i dom som ska "kokas ut" först. Så jag hade nog kopplat bort skyddsjorden och låtit hela spisen stå med "mild värme" på ett tag, väl skyddad mot folk så att de inte pillar på den oskyddade spisen.
Okej. Jag får helt enkelt låta den stå på i eftermiddag när jag kommer hem och bränna tills jag går och lägger mig.
Hoppas att det fungerar.
Tack för alla svar!
Hoppas att det fungerar.
Tack för alla svar!
- Jan Almqvist
Ska bli spännande att höra, jag tror fortfarande att det har med filter att göra.
Termostaten bryter nära en nollgenomgång => lite ström i filtret => jordfelsbrytare löser inte.
Termostaten bryter långt från en nollgenomgång => mer ström i filtret => jordfelsbrytare löser ut.
Termostaten bryter nära en nollgenomgång => lite ström i filtret => jordfelsbrytare löser inte.
Termostaten bryter långt från en nollgenomgång => mer ström i filtret => jordfelsbrytare löser ut.
Det verkar lovande.
Har haft ugnen på nu, på 150C i strax över 5 timmar, och nu fungerar reglaget utan att det löser ut.
Får prova imorgon igen, så det inte är något temporärt, men det fungerar just nu utmärkt.
Har haft ugnen på nu, på 150C i strax över 5 timmar, och nu fungerar reglaget utan att det löser ut.
Får prova imorgon igen, så det inte är något temporärt, men det fungerar just nu utmärkt.
- frownlayer
då hade jag satt på alla reglage på lägsta ett tag med. så försvinner all fukt ur dem.
Ja, med den logiken kan vi ju omedelbart kasta ut säkringarna med.Jan Almqvist skrev:Måste spisen gå via jordfelsbrytaren?
Sluta fiffla med säkerhetskomponenter.
Detsamma gäller infravärmare som stått ett tag, då tejpar man över jordblecket och värmer i en timme.Icecap skrev:På pelletsbrännare kan man få problem med nya tändelement, helt enkelt för att det finns fukt i dom som ska "kokas ut" först. Så jag hade nog kopplat bort skyddsjorden och låtit hela spisen stå med "mild värme" på ett tag, väl skyddad mot folk så att de inte pillar på den oskyddade spisen.