Strömsnål AM-mottagare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har en kul ide'.

Jag undrar hur man dimensionerar en passiv AM-mottagare.

Tanken är att man ska kunna fästa den på ett kärt objekt modell mobilen (för många) eller annat viktigt man inte vill ska försvinna spårlöst.

När saken är försvunnen går man således och trycker på sändar-knappen varvid den alltid lika redo passiva AM-mottagen enligt nedan piper till.

Detta är åtminstone tanken.

Och eftersom man ändå måste vara inom hörhåll så behövs bara en lagom effektiv antenn. Eventuellt en loop-antenn.

Frågan är nu bara hur allt dimensioneras.

Jag har ingen aning annat än teoretiska.

Kanske att C bör ha en reaktans av storleksordningen 10*100R (som är högtalarens impedans) vid resonans och att man därifrån beräknar L dvs när man bestämt sig för bärvågsfrekvens.

Iom att man kan tänka sig en rätt stark sändare så kanske det räcker att anpassa en 1"-diameter loop-antenn till ingångsspolen.

Frågan är bara hur man gör det.

Men samtidigt kan man kanske gå ner till 1MHz?

1W, 1MHz, 1", <5m borde väl ändå kunna ge nåt hörbart ur den högimpediva högtalaren?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av grym »

piezoelement som högtalare?

tunt , bra på högra frekvenser och hög impendans
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Electricguy »

Borde inte det här ligga i Idébanken?
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Jonyverse »

Det kan nog fungera. Men min mobil har redan en liten finess som gör att den låter när jag till exempel ringer till den... :razz:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

grym skrev:piezoelement som högtalare?

tunt , bra på högra frekvenser och hög impendans
Tack för tipset!

Jag tittade faktiskt på det när jag bläddrade i ELFA-katalogen (vem gör det nuförtiden :D).

Grejen var bara att de drog >5mA.

Å andra sidan kan vi låtsas att rummet är knäpptyst och <5m samt att >5mA nog snarare är specat vid "hög" volym.

Nånstans på jobbet ska det finnas ett gäng piezoelement.

Ska nog ta och testa dom lite närmare.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jonyverse skrev:Det kan nog fungera. Men min mobil har redan en liten finess som gör att den låter när jag till exempel ringer till den... :razz:
Det finns mycket med grejer man månar om som man kan tappa bort, eller hur?

Fast det ska erkännas att mobilen inte var det bästa exemplet :D

Dock:

1) Jag tror att många av idag varken har fast telefon eller en extra mobil liggande (om dom inte har sambos eller vänliga grannar dvs).
2) Mobilen kan vara avstängd (t,ex för att man vill vara ifred eller att man kommit hem från utlandssemester).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar en ritning på hur man kanske kan bygga en enkel "bärvågshackande" AM-sändare.

Kretskonstruktionen är verifierad iom mitt radioprojekt (svänger med runt 22MHz/0,5Vpp@Source).

Dock var matningen då 15V (som jag nu sänkt till ett 9V-batteri som jag hoppas ska räcka för oscillation).

Det stora frågetecknet är dels hur mycket effekt jag får ur denna koppling dels hur jag kopplar in antennen.

En galen tanke som slår mig är att kanske "5T" skulle kunna vara själva loop-antennen?

Dock känns det ändå som att ett effektsteg lär krävas för >1W...?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Varför måste det förresten vara en Germanium-diod i mottagaren?

En Shottky har ju samma låga framspänningsfall men med mycket lägre resistans (dvs högtalaren behöver då inte vara så högimpediv för att inte tappa signalnivå).

Eller blir belastningen av den resonanta kretsen för stor då?

Fast föreställer man sig samma impedans på högtalaren så ökar ju bara utnivån :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av grym »

prova med en siknalgenerator vilka nivåer det behövs för att höra en vettig piezoelement
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Precis vad jag tänker göra.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av MiaM »

I princip kan du detektera AM'en och skapa en matningsspänning och sen burst'a ljudet i högtalaren för att få kortare men starkare ljudstötar. Om du t.ex. har lindningar i trafon som ger åtminstone 2V likriktad och glättat (du kan ju ev. likrikta och glätta till symetrisk spänning på +/- 1V) så ligger det inom specen för garanterad funktion på 74HC-logik. Det kanske blir alldeles för hög strömförbrukning, men det verkar väl vara ett lätt sätt att ordna något som i cykler skickar vidare t.ex. 16 och skippar 144 perioder på inkommande vågform, eller liknande. Du lär väl behöva någon krets med schmidt-trigger-ingångar, en 4-bit-räknare som neddelare och sen en 74HC4017 ringräknare. En av utgångarna på ringräknaren, lämpligtvis den sista, matar en extra grind på schmidttriggerkretsen (d.v.s. ta en 4*nand eller liknande) som styr om insignalen ska gå till piezohögtalaren eller inte.

På så vis skulle du kunna sänka högtalarströmmen till i snitt 10%, fast då tillkommer ju strömförbrukningen hos logikkretsarna. Du får kolla upp vad respektive kretsar har för tomgångsström. På sidan 4 i denna PDF nämns att de enklaste drar 2µA vid 25 grader, medan de mest komplicerade kan dra 0,5mA vid -40..+85 grader. Detta är dock mätt vid 6V, antagligen drar de mindre vid 2V. Gissningsvis så är väl en schmidttriggergrind SSI, d.v.s. 2µA vid 25 grader, räknare och ringräknare är väl MSI, d.v.s. 8µA vid 25 grader, så du kan kanske klara dig på 18µA vid 25 grader plus strömmen kretsarna drar vid omslag. Du kan nog spara en del ström på att göra kretskortet så att du får så låg kapacitans som möjligt, vid dessa låga strömmar så lär väl även pF-området märkas vid audiofrekvenser.

Egentligen är det väl i en gråzon för vad som är lagligt. Man får inte använda antennenergi till annat än själva mottagningen i sig, och frågan är om en burstfunktion räknas dit?

Germaniumdioden tror jag beror på att "så har vi alltid gjort förr", ingen har väl brytt sig om att uppdatera dessa exempel eftersom det i praktiken bara är exempel...

Jag instämmer för övrigt i att det är väl "bara" att prova med signalgenerator hur det blir i praktiken.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

MiaM skrev: Germaniumdioden tror jag beror på att "så har vi alltid gjort förr", ingen har väl brytt sig om att uppdatera dessa exempel eftersom det i praktiken bara är exempel...
Inte riktigt sant. Innan Germaniumdioden fanns nåt som kallades kohär: https://sv.wikipedia.org/wiki/Koh%C3%A4r

Det här är en bättre sida: https://en.wikipedia.org/wiki/Coherer#Operation

Observera att en AM-signals envelop inte ens behöver likriktas för att generera en signal!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kan nu meddela att 1V/200uA (=5k Ohm) var allt som behövdes för vår rätt klumpiga summer!

Under 1V ville 12V-summern inte riktigt starta.

Ljudet hördes ända upp till övervåningen dvs typ 30m :D

Germanium + Summer ser det således ut att bli.

Om man inte går över till ultraljuds sändare/mottagare dvs.

Fördelen med det är att det blir lagligt (även om det finns gränsvärden).

Nackdelen är att det krävs batteri...

MVH/Roger
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av grym »

:wink:

men den summern hadde väl intern elektronik

prova ett rent piezoelement med
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 574
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Synesthesia »

Ett piezoelement är kapacitivt, det kommer inte låta särskilt mycket om du kopplar in bara den som last efter likriktningen. Du behöver en liktrömslast, t.ex ett motstånd parallellt med piezoelementet.
Skriv svar