Bygga eget vindkraftverk (gymnasiearbete)

Berätta om dina pågående projekt.
Nerre

Re: Bygga eget vindkraftverk (gymnasiearbete)

Inlägg av Nerre »

Ah, men då är det ju typ

Vecka xx
- Marknadsöversikt generatorer
- Jämförelse av olika turbintyper
Vecka xx
- Prototypbygge 1 turbin

etc som ska in?

Eller är det planeringen av själva bygget som ska in? Då är det ju som sagt var lite tajt med tid, då borde ju komponenter redan vara valda.
xelo123

Inlägg av xelo123 »

Kan berätta lite mer detaljerat om arbetet! Jag kan inte göra ett vindkraftverk som är jättesimpelt att bygga då det ska jobbas 100 timmar med detta. Det måste finnas nån extra "sak" jag kan göra, och det skulle jag verkligen ta emot tips om från er. Bygget ska vara ca 1.5-2m högt. Remmen jag har tänkt använda är för att det som sagt blir alldeles för simpelt med bara en navdynamo som är kopplad direkt till bladen. Ja detta är planeringen. "Uppsatsen" ska in efter jul.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej kör direktdrivet. Det finns vettigare saker att lägga energi på än att krångla till transmitionen i onödan.

Turbinutformning.
Vrida ur vind vid höga vindhastigheter.
MPPT regulator.
Effekt uppskattningar och varvtals beräkningar.

Det finns ganska mycket teori att gräva i för att optimera en enkel konstrukrion.
thomasloven
Kontakt:

Inlägg av thomasloven »

Där har du extragrejen. Lägg en halv vecka eller så på att undersöka för- och nackdelar med remdrift.

Vad skulle det innebära att ha en mekanisk transmission från rotorn på ett vindkraftverk och hela vägen ner till en generator som står på marken?
Finns det vindkraftverk som är byggda så?
Varför är inte alla det i så fall?
Är det ens möjligt?
När det är utrett kan du ju bygga en prototyp om det verkar finnas någon idé med det.

Edit: Ändrade till lite vagare beskrivning.
Senast redigerad av thomasloven 19 september 2014, 13:29:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

EF har snart gjort uppsatsen online :wink:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja det var ju lite poängen med min fråga, att inte ge för mycket gratis:)

Men å andra sidan så antar jag att det i rapporten kommer att behövas källreferenser, så det mesta som sagts i tråden kommer antagligen behöva letas upp på andra ställen.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

xelo123 skrev:Kan berätta lite mer detaljerat om arbetet! Jag kan inte göra ett vindkraftverk som är jättesimpelt att bygga då det ska jobbas 100 timmar med detta. Det måste finnas nån extra "sak" jag kan göra, och det skulle jag verkligen ta emot tips om från er. Bygget ska vara ca 1.5-2m högt. Remmen jag har tänkt använda är för att det som sagt blir alldeles för simpelt med bara en navdynamo som är kopplad direkt till bladen. Ja detta är planeringen. "Uppsatsen" ska in efter jul.
Har du 100 timmar på dig, tillverka en pannkaksgenerator som du kan direktdriva, det hinner du på 100 timmar med lite flyt. :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om du vill ha lite knorr så kan du tex. fundera på hur man gör en supereffektiv generator _utan_ användning av sällsynta jordartsmetaller - dvs. ej neodym-magneter och dito med Dysprosium iblandat, kobolt och liknande material som det är väldigt ändlig resurs på (och redan börja gnölas om idag tex. för el-biltillverkaren Teslas batterier ) och därmed inte kan göras eller skalas upp i storskalig produktion.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Faktum är att dessa ovanliga jordartsmetaller är tämligen vanliga. De finns nästan överallt. Det är brytvärda fyndigheter som är ovanliga, dessutom har dessa fyndigheter ofta ett innehåll av uran och andra mineraler som gör det svårt att bryta på ett sätt som är hyfsat miljövänligt.
xelo123

Inlägg av xelo123 »

En liten uppdatering! Satt och tänkte lite till idag och kom på att man kanske kan sätta någon mätare som mäter hur mycket ström den producerar hela tiden? Skulle man även kunna räkna på hur mycket energi som går in och hur mycket som kommer ut? Ni har hjälpt mig en bra bit redan men är öppen för alla tips verkligen!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

För ett skolprojekt är det ju bara att låna en voltmeter och en amperemeter från fysiklabbskåpen, typ...
xelo123

Inlägg av xelo123 »

Haha ja MiaM, men det skulle vara alldeles för enkelt för att få godkänt, min bedömare är vääääldigt stel.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Hur hade du tänkt mäta annars om en Volt/Amp mätare är för simpelt för din master? Men dra en kalkyl på alla förluster i kedjan från vind,turbinblad,transmission,generator och vad som faktiskt kommer ut ur andra ändan så blir han nog nöjd! Men att ha ett vindkraftverk på ca 1,5-2 meter för att driva en liten glödlampa låter ju som lite over kill från början.
xxargs

Inlägg av xxargs »

danei skrev:Faktum är att dessa ovanliga jordartsmetaller är tämligen vanliga. De finns nästan överallt. Det är brytvärda fyndigheter som är ovanliga, dessutom har dessa fyndigheter ofta ett innehåll av uran och andra mineraler som gör det svårt att bryta på ett sätt som är hyfsat miljövänligt.

Det är det som avses - de brytbara mängder eftersom det är dessa som det kommer vara strid om, inte det som finns i väldigt låg halt i den övriga världens markvolymer

tex. Guld finns i enorma mängder om man skulle tugga igenom hela Atlantens vattenmängd - men det är ingen som gör det, samma med sällsynta jordartsmetaller, även om de som grundämmnen kanske inte är så sällsynt rent generellt.

Även lithium finns i havsvatten i stora mängder - men man bryter det från malm från fyndigheter och även den delen är väldigt begränsad om man nu skall försörja dom mängderna som bilindustrin nu vill ha till sina batteribanker då det är typ faktor tusen ggr mer i mängd än en laptop...

Därför är det en utmaning att bygga tex. effektiv vindkraftverk utan dessa jordartsmetaller men med samma effektivitet som dito konkurrenter med dessa jordartsmetaller i sig.
Skriv svar