Hjälp med att köpa oscilloskop.

Ruben
Inlägg: 197
Blev medlem: 15 januari 2008, 17:42:35
Ort: Göteborg

Hjälp med att köpa oscilloskop.

Inlägg av Ruben »

Jag har nyligen börjat med microcontroller och är i behov av ett oscilloskop.

Jag skulle behöva hjälp med vad man bör ha koll på.
Priset får ju inte vara högt så klart men vill inte köpa ett billigt som inte fyller ut mina behov riktigt.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43152
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hjälp med att köpa oscilloskop.

Inlägg av sodjan »

Det har nog varit 4-5 trådar med samma ämne under senaste
året här på EF. Kanske att någon av dom kan ge lite ledtrådar?
"Högt pris" eller "billigt" säger så klar inte ett smack.
För en del är det 1.000:- för andra 10.000:-...
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Hjälp med att köpa oscilloskop.

Inlägg av adent »

Ska du hålla på med microprocessorer bör du iaf ha ett digital "minnesocilloskop" (alla digitala är väl sådana?) så att
du kan spela in en signal och studera den i efterhand. Gamla analoga är ganska dåliga i microprocessorsammanhang (men bättre än inget).

Faktum är att du kanske skulle vilja ha en logikanalysator istället. Kolla t.ex. på min favorit Logic:

https://www.saleae.com/

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Uky
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 april 2014, 21:19:24
Ort: Onsala

Re: Hjälp med att köpa oscilloskop.

Inlägg av Uky »

Jag har suttit med analoga oscilloscope (hopplöst) och analoga med minne (lika hopplöst)
och till slut ett digitalt med "symbolisk debugger" så att man kan läsa av
kommandosträngar i hex på exvis en SPI-buss.

Det är då man "ser ljuset"... Så jag rekommenderar att sikta så högt man kan
och ta en funderare på ett instrument som har avkodning i text. Det kan vara
ett USB-anslutet instrument, eller en logikanalysator med applikation.
Gamla Tek TLA700 kan man ibland hitta på surplusmarknaden och till sådana
(kör Windows '98) finns det hemmasnickrade applikationer. Det är e n väg.

Det verkar som om marknaden idag går ifrån äldre paralellanalysatorer
vilket gör att det finns en uppsjö av sådana till låga priser, men ofta saknas
poddar (eller måste köpas nya till hutlösa priser).

Saleae som Mikel skriver kan vara en bra början.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hjälp med att köpa oscilloskop.

Inlägg av chille »

Ett annat alternativ är ju att köpa en logikanalysator. Du kan få en hyffsad för under en hundring. En logikanalysator kan enbart mäta digitala signaler, men den gör det oftast bättre än ett oscilloskop. Du kan dessutom mäta 8 eller fler kanaler samtidigt, beroende på vilken modell du skaffar.

En sån här till exempel:
http://www.ebay.com/itm/USB-Logic-Analy ... 43c7084bbe
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hjälp med att köpa oscilloskop.

Inlägg av Marta »

Vad är det för problem som skall analyseras? Det är ju helt avgörande för vilket instrument som behövs.

Handlar det om reverse engineering så är det givetvis extremt värdefullt att kunna avkoda data som skickas på SPI, I2C o.dyl., men är det egna konstruktioner så är ju datan redan känd. Om något annat än det avsedda skickas så är det ett mjukvaruproblem som det finns andra sätt att felsöka.

För att hitta ett hårdvaruproblem så behövs ett scope som visar hur signalen verkligen ser ut, med spänningsnivåer, timing relativt en klocka, slöa flanker, överlagrade störningar och allt vad som nu kan degradera den. Det är ju detta som är av intresse, att kunna se om signalen är elektriskt och tidsmässigt OK eller inte,

Genom att flasha in ett testprogram går det oftast att åstadkomma en repetitiv signal som kan iakttas på ett analogt scope. Med dubbla tidbaser går det fint att bläddra igenom en hyfsat lång testsekvens. En repeterande signal har till och med en fördel eftersom det går att se jitter och stördimma på ett tydligare sätt än med en registrering av ett enda svep. Det som visas på en CRT har dessutom mer information om stigtider o.dyl. än en LCD som alltid har skarpa jämntjocka linjer.

Givetvis finns det alltid specialfall och alla har sin egen åsikt, så några absoluta sanningar finns inte. Min egen åsikt är att ett analogt scope räcker mycket långt och ibland längre än digitala. Det är inte så ofta som minnesfunktion och förmåga att visa en håndelse före triggpunkten är avgörande. Det är viktigare att kunna använda sitt instrument optimalt än att ha ett jätteavancerat och kostsamt scope med finesser som blir använda 1 gång vartannat skottår.
Användarvisningsbild
NH90-fan
Inlägg: 54
Blev medlem: 20 februari 2007, 14:41:28
Ort: Norden

Re: Hjälp med att köpa oscilloskop.

Inlägg av NH90-fan »

Ta en titt på Rigol Blandsignalsoscilloskop MSO1074Z som är ett grymt oscilloskop med 16 digitala kanaler till ett bra pris 5 710:- + moms hos Instrumentcenter och 3 års garanti. Kolla på http://www.instrumentcenter.se
:tumupp:
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hjälp med att köpa oscilloskop.

Inlägg av MiaM »

Man ska väl tillägga att ifall man har en mikrokontroller av "80-tals-typ" eller för den delen något modernt i gränslandet mellan mikrokontroller och mikroprocessor, så kanske man ändå kan behöva analysera lite mer än vad de enklaste oscilloskopen lätt klarar.

Jag tänker alltså på de fall där man har externa RAM/ROM eller I/O-kretsar anslutna till en mikrokontroller och "pratet" går i full busshastighet.

Men visst, oftast är datat ändå känt, och oftast så fungerar det tillfredställande om signalkvaliteterna är tillräckligt bra.
Skriv svar