Mod. av cigarett-tändare-USB uttag för laddning

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Mod. av cigarett-tändare-USB uttag för laddning

Inlägg av Icecap »

Har en Samsung mobil. Jag köpte en 2m USB-sladd för att kunde placera laddpluggen från Biltema (84794) utan att ledningarna går som bågsträngar.

Men se på fan: nallen ville inte ladda!

Går OK att ladda med samma sladd till datorn och med en annan sladd går det utmärkt att ladda från pluggen. Så vad är felet?

Den sladd som fungerar att ladda med i pluggen fungerar inte att kommunicera med i datorn - alltså är det fipplat med D+ & D-, sannolikt kortslutit för att indikera "ingen kommunikation, bara ladda!".

Så jag öppnade pluggen, plockade bort de motstånd som satt för att ge "rätt" spänning på D+ & D- och lade en liten brygga mellan D+ & D-. Resultat: mobilen laddar med långa sladden och pluggen, helt utan besvär eller gnäll!
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mod. av cigarett-tändare-USB uttag för laddning

Inlägg av Nerre »

Yes, så har jag gjort på flera av mina laddare. De har motstånd anpassade till äppelskruttar, men "standarden" hos alla andra är just att kortsluta datapinnarna för att indikera "laddare".

Apple har ju flera olika laddare som kan ge olika mycket ström, alltså måste de kunna indikera flera olika laddare...
daer
Inlägg: 360
Blev medlem: 13 juni 2008, 22:15:27
Ort: Höör och Helsingborg, Skåne

Re: Mod. av cigarett-tändare-USB uttag för laddning

Inlägg av daer »

De telefoner jag sysslat stegar upp strömmen från laddaren tills spänning sjunkit under viss nivå. Därefter "backar" lite och kör med denna ström.
Detta göra att luren inte behöver veta vilken typ av laddare som är ansluten.
Detta sker om den detekterar att det var en laddare man anslöt (låg resistans mellan D+ och D-).

Har även laddat mycket med en avklippt USB kabel, snurrat ihop D+ och D-.
Ställt labbaggregatet på 5volt och kört med detta.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mod. av cigarett-tändare-USB uttag för laddning

Inlägg av Nerre »

Det gäller ju då att laddaren inte har nån form av överlastskydd som stänger ner abrupt. Det lär väl också bli konstigt om man kör nån sån här grej som Meduzaz Multi-USB-laddare där spänningsfallet så att säga är gemensamt för alla uttagen?
daer
Inlägg: 360
Blev medlem: 13 juni 2008, 22:15:27
Ort: Höör och Helsingborg, Skåne

Re: Mod. av cigarett-tändare-USB uttag för laddning

Inlägg av daer »

Ja, det kan bli problem om man försöker ladda många saker parallellt och har en svag strömkälla.
Men en stark källa så blir den begränsande faktorn luren.
Normalt sett blir det inget problem eftersom de anpassar sig till varandra.
Det som kan bli ett problem är när man ansluter först en, denna tar då max ström. Ansluter en till denna kommer då att få mindre. Fastän man kopplar ur den första så får den andra inte mera eftersom denna redan har bestämt sig hur mycket den får ta.
Man får då koppla ur och i igen för att få upp laddströmmen.

Normal ser man inte problemen i källan utan mera på "dåliga" kablar och kontakter.
Med många kablar är det faktiskt denna som blir den mest begränsande faktorn.
Har sett en hel del kablar som gör att luren bara tar ut mindre en 1A.
Bytte kabel till en kortare och tjockare och den tog då 1.5A från laddaren.

Sedan vilken ström den laddar med beror också mycket på hur laddat batteriet är.
Det är i stort sett bara när det är mycket lågt som den kan ladda med >1A.
Med större ström så blir spänningen över batteriet för stor p.g.a. inre resistansen i batteriet.
Skriv svar