Hörlursförstärkare med IR-fjärr i en DIP8 (PSoC)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Hörlursförstärkare med IR-fjärr i en DIP8 (PSoC)

Inlägg av hanzibal »

För något år sedan köpte jag ett evalkit för PSoC 1 eftersom jag tyckte tekniken verkade intressant.

Först helt nyligen fick jag för mig att leka med den och det blev en liten hörlursförstärkare, dock endast stereosumma i dubbelmono eftersom de analoga pinnarna på DIP8-versionen av cy8c27143 inte räckte till för stereo.

Eftersom chipet har en 8-bitars uC på 24Mhz var jag ju tvungen att hitta på något med de två överblivna digitalpinnarna så de fick bli till IR-mottagare och LED-indikator.

IR-mottagaren styr volymen genom att variera gain på de båda utgångsförstärkarna i 15 steg mellan 6% och 100% och detta sker tjusigt nog endast vid nollpassage :)

Måste säga att jag är imponerad av Cypress och att de gjort det så lättillgängligt. Sedan lite coolt att jag ledigt fick in allt i en 8-pinnars krets (gott om resurser kvar) - min första ASIC ju liksom :D
Senast redigerad av hanzibal 11 februari 2014, 09:44:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Hörlursförstärkare med IR-fjärr i en DIP8 (PSoC)

Inlägg av JimmyAndersson »

Det här projektet måste du berätta mer om! :drool:

En bild eller två vore inte dumt heller. :)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Kör nu med extern buffert istället vilket frigjorde en analog pinne så nu är det stereo :)

Trodde inte det skulle gå men tvärtom mkt bättre ljud nu.

Kan ordna bilder men varning för att det ser för d-ligt ut, ett virr-varr av trådar på labbkort så du får lova att inte håna!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Om man hånar någon så får man den personen att må dåligt. Vad skulle det vara för mening med det?
Däremot finns det många anledningar till att lyfta fram en positiv anda. :)
(Däremot kan jag höja rösten och bli kritisk när saker spårar ur, men *bara* när gemensamma regler/mål bryts.)

Apropå "virr-varr av trådar":
Vem som helst kan beställa ett ursnyggt fabrikstillverkat kretskort.
Det känns mer personligt och spännande med "handarbete".
Dessutom är det ett trevligt pyssel att bygga på experimentkort.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Kopplingsdäck heter det nog, inte labbkort som jag skrev innan.

Hmm...jag hade slut på korta trådar så jag ritade in ettiketter i bilden istället så blir det lättare att se vad som är vad.
labelled.JPG
En kondensator i serie med insignalen, sen på med 2,5V svagt från bufferten och in till chipet.

På utgången använder jag bufferten som virtuell jord, bara en spänningsdelare mellan två motstånd på 56 ohm men tillräckligt stark och stabil.

Här själva PSoC-designen med en förstärkare per kanal som jobbar med bufferten som referens.
design.JPG
Som synes också en oberoende komparator per kanal, dessa används för nollpassagedetektering så att det inte knäpper i lurarna när man ändrar utväxlingen på förstärkarna.

Komparatorerna triggar alltså själva volymändringen för resp. kanal, inga problem att hinna med just som insignalen passerar nollstrecket.

"Finesser" som jag implementerat hittills:
  • IR-mottagare (NEC-decoder) för volym, balans (f.n. två knappar lediga)
  • LED-indikering spänning till och när maxvolym resp mittläge (balans) nåtts
  • Minne för inställd volym/balans som överlever power cycling (EEPROM emuleras med flash)
  • Auto-power down efter 10 sek tystnad men har inte löst "pop depression" och kan ändå inte stänga av bufferten så jag tog bort det :-)
Detta är pinouten ut för mitt lilla chip:
pinout.PNG
Erfarenheter
Jag tycker PSoC-miljön funkar jättebra, chipen känns väldigt robusta och det är kul att jobba med dem. MiniPROG ISSP-programmeraren tycks inte kunna debugga så jag fick använda oscilloscopet för att "skriva ut" fjärrens IR-koder binärt :doh: Interrupthanteringen är lite knepig, exempelvis olatchad på GPIO samt att pull-up kräver skuggregister i RAM, annars får man mycket konstiga effekter vilket jag fick lära mig "the hard way" när jag skrev NEC-decodern :roll:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

En nackdel är att volymen som sagt bara går att sänka till 6% (ca -12dB) så tänkte därför testa att växla ner insignalen innan chipet. Ja, och sen höja max gain till uppåt 4 eller så.

Teoretiskt skall detta gå bra eftersom det ju är analogt men får se vad som trots allt händer med signal/brus-förhållandet...
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

I ett försök att förstora omfånget för volymjustering testade jag att spänningsdela ner insignalen utanför chipet och sen förstärka mer istället men det distar rejält så fort gain passerar över 1,0. Förstår inte riktigt varför men tror jag överger tanken.

Nu gäller det istället att få en stund över för avslut så att svärmor äntligen kan få sin hörlursförstärkare till TV-tittandet...
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Sent om sider plockade jag fram den här manicken igen och jag avskyr att säga det själv, men den låter för dj-a bra och hur många stereo-h-lursförstärkare med IR-fjärr känner ni till i DIP8-förpackning som tar en enkel 5V-matning då?

Vassegoa, lista alla chip ni kan!

:-)
Användarvisningsbild
zekkexavior

Inlägg av zekkexavior »

Mycket fräsigt projekt :)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Tackar, det svåraste återstår dock fortfarande: Få ner den i en låda!
Skriv svar