Kondensatorbatteri (6 x 233F) ersätter bilbatteri
Re: Kondensatorbatteri (6 x 233F) ersätter bilbatteri
Kostnaden för superkondensatorer avskräcker..
Re: Kondensatorbatteri (6 x 233F) ersätter bilbatteri
Man har dels krav att batteriet lämnar ström nog för att starta en även lite tjurig bilmotor i en massa minusgrader - men också att det kan hålla ingång parkeringsljus och varningsblinker en massa timmar - för det sistnämnda fungerar inte supercap
man får tänka på kapaciteten i avseende momentan maximal effekt batteriet kan lämna - men också mängden energi den kan lagra och för det sistnämnda så är det mycket lång väg kvar innan supercap kan konkurrera med vanliga bilbatterier och att ha en lite mer strömklenare batteri parallellt med en supercap ger en dyrare lösning än en lite större och i flera avseende överdimensionerad batteri och priset blir också lågt när det massproduceras.
man får tänka på kapaciteten i avseende momentan maximal effekt batteriet kan lämna - men också mängden energi den kan lagra och för det sistnämnda så är det mycket lång väg kvar innan supercap kan konkurrera med vanliga bilbatterier och att ha en lite mer strömklenare batteri parallellt med en supercap ger en dyrare lösning än en lite större och i flera avseende överdimensionerad batteri och priset blir också lågt när det massproduceras.
Re: Kondensatorbatteri (6 x 233F) ersätter bilbatteri
Superkondingarna är väl inte I paritet med Blycellerna ännu, dessutom är det ju kostnader.
För att ersätta ett vanligt bil batteri, på säg 60Ah behöver man runt 54kF vid 4V urladdning.
Dock om man tittar på typiska data
För att ersätta ett vanligt bil batteri, på säg 60Ah behöver man runt 54kF vid 4V urladdning.
Dock om man tittar på typiska data
Kod: Markera allt
Kondensator Blybatteri
Energidensitet 10-14 Wh/l 60–110 Wh/l
Specifik energi 6-10 kW/kg 33–42 Wh/kg
Specifik effekt >26-45 W/kg 180 W/kg