Kondensatorbatteri (6 x 233F) ersätter bilbatteri

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Kondensatorbatteri (6 x 233F) ersätter bilbatteri

Inlägg av blueint »

Kostnaden för superkondensatorer avskräcker..
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kondensatorbatteri (6 x 233F) ersätter bilbatteri

Inlägg av xxargs »

Man har dels krav att batteriet lämnar ström nog för att starta en även lite tjurig bilmotor i en massa minusgrader - men också att det kan hålla ingång parkeringsljus och varningsblinker en massa timmar - för det sistnämnda fungerar inte supercap

man får tänka på kapaciteten i avseende momentan maximal effekt batteriet kan lämna - men också mängden energi den kan lagra och för det sistnämnda så är det mycket lång väg kvar innan supercap kan konkurrera med vanliga bilbatterier och att ha en lite mer strömklenare batteri parallellt med en supercap ger en dyrare lösning än en lite större och i flera avseende överdimensionerad batteri och priset blir också lågt när det massproduceras.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kondensatorbatteri (6 x 233F) ersätter bilbatteri

Inlägg av TomasL »

Superkondingarna är väl inte I paritet med Blycellerna ännu, dessutom är det ju kostnader.

För att ersätta ett vanligt bil batteri, på säg 60Ah behöver man runt 54kF vid 4V urladdning.

Dock om man tittar på typiska data

Kod: Markera allt

						Kondensator			Blybatteri
Energidensitet 	10-14 Wh/l			60–110 Wh/l
Specifik energi 	6-10 kW/kg			33–42 Wh/kg 
Specifik effekt 	>26-45 W/kg			180 W/kg
Skriv svar