X-mods till K8200/3drag

Berätta om dina pågående projekt.
Xoffis
Kontakt:

Re: X-mods till K8200/3drag

Inlägg av Xoffis »

Ränder-fri Z!

PROTOTYP!

Bild

Bild

Bild
Bild

Med denna mod så roterar inte pinbulten vid Z feed och på så sätt hoppas jag att helt kunna bli av med ränderna utan att köpa en ganska dyr kulskruv...

Jag är väldigt nära, mina ränder är nästan helt borta trots att prototypen i skrivande stund sitter ihop med straps istället för pult som tanken är... =)

Resultat (dock inte ens v1.2 ;) ):

Den till vänster är utskriven med "spiral vase" den till höger med herderliga lager... inte mycket till ränder!
Bild

Nytt!
Jag har upptäckt att det är smidigare och bättre att montera uppåner på så sätt hänger balken i huvuddelen istället för stödet...

Vad som behövs utöver utskrivna delar:

*min. 2st M8 muttrar med brickor till att fästa gängstången (sitter på original)
*2st vanliga m8 muttrar för drivning (finns 1 original)
*1st fjäder min 8.5mm innermått gärna 9mm)
*2st kullager för m8 (1 finns original)
*2st långa m4 bultar c:a 55mm (eller pinbultar) med tillhörande brickor och muttrar
*1st pulley för GT2 (finns intresse kan jag rita på en T5 pulley också?)
*1st GT2 loop-rem, gör man enkelt själv...
*förändra kablaget till motorn...
*ändra rotationsriktning i marlin för Z
*nya steps per mm är någonstans runt 4000 (jag kör 4000 och har en diff på runt 0.1 - 0.2mm på 40mm)

Changelog:

V1.1, förbättrat tolleranserna lite, fixat småfel och laggt till en t5 pulley

V1.2, "äkta" GT2 pulley istället för fyrkantig

V1.3, Möjlighet att sidmontera motorn istället...

V1.4, lite fixar i modellerna, skall nu komma ut felfritt från slic3r... även uppdelade i delar istället för en modell

Kända brister:

Inget vad jag vet efter V1.2

Funderingar för uppdatering:

Ha allt upponer för att på så sätt slippa ett extra stöd...

Filer:

OBS! glöm inte att splitta filen i repetier så du inte skriver ut delarna som inte behövs!

V1:
http://www.xoffart.se/3dp/Z_feed/m8_nut ... upport.stl

V1.1:
http://www.xoffart.se/3dp/Z_feed/xmods_zfeed_v1dot1.stl

V1.2:
http://www.xoffart.se/3dp/Z_feed/xmods_zfeed_v1dot2.stl

V1.3:
http://www.xoffart.se/3dp/Z_feed/xmods_zfeed_v1dot3.stl

V1.4: (Ny!)
http://www.xoffart.se/3dp/Z_feed/xmods_zfeed_v1dot4.zip
Senast redigerad av Xoffis 22 september 2014, 22:01:29, redigerad totalt 12 gånger.
XorXaX

Inlägg av XorXaX »

Helt klart en helt ny lösning på problemet! Snygg är den också! :D :tumupp:
dbostream

Inlägg av dbostream »

Intressant! Hur lång rem behövs ungefär? Om det räcker med den spillbit som blev över på orginalremmen så vore jag intresserade av en pulley som passar den (annars måste jag ju köpa en ny rem oavsett så då kan jag använda den som du redan ritat).
Balthazar

Inlägg av Balthazar »

Mycket häftig z lösning! :tumupp:

Hade jag haft z ränder hade jag provat den :)
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Tackar för intresset och de possitiva kommentarerna! =)

@dbostream:

Sjall själv göra mig en ny rem snart då den jag har blev lite väl kort efter ett par uppdateringar på ritningen, kan ta ett mått då! =)
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Har säkert missat det, men vad är det för vinster att köra med rem istället för en flexande axelkoppling?, ser för övrigt mycket snyggt ut!
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Prologen ligger i den andra tråden, sorry, skall uppdatera inlägget...

grejjen är att på min Z mod så roterar inte pinbulten alls, altså kan inte en lite skev pinbult skapa dessa fenomen som vi lider av... =)

och jag har provat med flex-koppling, värre ränder har jag inte sett like till! ;)
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Ahh tack för informationen, ska ha detta i åtanke om jag får problem med Z-ränder på mitt RepRack bygge
dbostream

Inlägg av dbostream »

@Xoffis: Verkar som jag har förlagt den remstump som blev över så jag lär köpa en ny oavsett så då kan jag lika gärna köra med gt2. Men det är intressant att veta en lämplig längd ändå.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Väldigt intressant lösning helt klart! Hur mycket har du provkört den och ser du stor skillnad?
Har ju kulskruv själv (inte särskilt "dyr") men ändå nyfiken på lösningen då den är rätt så innovativ : )
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Här är 2 bilder:

Bild

Bild

grisen är ju nära perfekt som synes, och på ubåten kan man till vänser se "före" och höger "efter"
Användarvisningsbild
phixius

Inlägg av phixius »

Hur har du löst sladden till motorn? Gjort den lång och låtit den löpa undertill bara? Snygg lösning förövrigt! Ska testa på en variant av denna!
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Har inte löst det med kablaget riktigt ännu, har bara lossat kablen jag hade från ramen så den kan följa med upp en bit (jag använde mig inte utan original flatkablen) så jag kan inte utnyttja hela höjden just nu...
Användarvisningsbild
phixius

Inlägg av phixius »

Uuppenbarligen har det ju gett dig resultat. Men när jag sitter och funderar så förstår jag inte riktigt varför... Jag menar vad är det som egentligen minimerar ränderna? Att man slipper en flexkoppling? Eller beror det på att det nu endast är 2 infästningar (där de två kullagerna finns), med exakt samma avstånd till ramen? Och att motorn följer med upp och ner?

Jag har nämnligen vanilla designen med en ny flexkoppling och en nyinköpt rostri M-stång, men har kvar mina ränder... Men jag funderade lite själv och när jag installerade det populära motor mountet, som går runt överallt, så var jag inte överdrivet noggrann med avstånd mellan motoraxel och ramen, vilket måste vara samma som där uppe vid kullagret.

Vad skulle hända om remmen blir för tajt eller för lös? Är det enkelt att hitta en bra längd på den? Krånglig att montera?
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Det som gör skillnad är att på vanilla så roterar stången och om den inte är 100% rak eller flexar på något annat sätt så kommer man få ränder, detta problem elimineras här genom att man roterar muttern istället vilket ställer krav på att muttern är 100% istället men det är ju garanterat bättre mått på den än en gängstång eftersom den är så kort.
Skriv svar