Meduzas Multi-USB-Laddare [Nu i lager, se sid 16!]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Meduza »

V2 hade några layoutfel som gjorde kretskorten i princip oanvändbara (hade lyckats förväxla pinnarna på ICn), det i kombination med en motivationsbrist när jag insåg att det inte fanns någon distrubutör som sålde kretsarna utan att antingen kräva att man köpte 3000st eller att ta 150-200$ frakt för ett par IC-kretsar gjorde att arbetet avstannade på den versionen.

Detta i kombination med att jag sedemera insåg några designproblem med själva formfaktorn ledde till att jag numera jobbar på en V3 baserad på en krets från TI i stället (TPS2513)

Eftersom såpass många här har uttryckt intresse så har jag tagit upp arbetet med denna och tänkte sitta och Cadda en stund i natt på den :)
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av limpan4all »

Jag vill egentligen inte downa din tråd men tiden verkar vara förbi lite, säg till om du vill att jag skall radera detta inlägg
Titta på denna http://www.deltaco.se/products/items/it ... index.aspx pris under 500:- till slutkund...
Eller denna som borde säljas för en hundring mindre http://www.deltaco.se/products/items/it ... index.aspx
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Bosen »

Jag belönar hellre Meduzas arbete :)
saxofon
Inlägg: 160
Blev medlem: 2 januari 2008, 11:32:20
Ort: Bromma

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av saxofon »

limpan4all: De du hänvisade till, hur kopplar jag in dem i bil/båt/husvagn mm? Kan tänka mig de kommer med en adapter 220VAC till xVDC. Då går det ju iofs att göra en "oren skitig bil/båt/husvagn mm"-spänning till xVDC och sedan skaffa likadan kontakt som till dem...
(vilket vi iofs ju än så länge måste göra till TS varianter också, då till 5VDC)

Kanske denna är mer reell konkurrent till TS laddare?

http://www.ebay.com/itm/12V-to-5V-3A-15 ... 20d9c02734

Riktiga usb laddare för snyggt montage i bil/båt/husvagn mm är det fortfarande fattigt med så än är tiden inte förbi!! ;-)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Meduza »

Spelar ärligt sagt ingen roll för mig huruvida produkten finns eller inte, jag ser det lika mycket som en läroprocess som något annat, och sen så vill jag själv ha den nördiga möjligheten att göra mina egna 3D-printade eller frästa cases för att montera snyggt i bil/båt/sängbord/skrivbord osv, vilket jag inte har med dom färdiga :)

Om det är någon som har önskemål på vad jag ska tänka på i denna version, släng ur er det så kanske det kommer med :)
saxofon
Inlägg: 160
Blev medlem: 2 januari 2008, 11:32:20
Ort: Bromma

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av saxofon »

Önskemål begärdes, önskemål kommer :D

Integrera en wide input regulator (säg 11-30 Vdc eller så).
Det ska också finnas brytare före regulator så man slipper tomgång ström när laddaren inte används.
Lysdiod för att veta när laddaren är på.
Det räcker med två portar, köper hellre fler laddare (typ en till framsätena och en till baksätena).
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Meduza »

Nja, det kommer nog inte hända i denna rev, DC-DC step-downs är såpass billiga att köpa färdiga kretskort på eBay, möjligtvis att jag gör anslutningar för att kunna piggybacka ett sådant färdigt kort på mina.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av ecenier »

För min del så är 4 portar idealiskt. Två till mobilerna och två till våra ipads.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Meduza »

Finns det möjligtvis någon här som har en sån här: http://www.ebay.com/itm/321470296383 som dom kan tänka sig att sälja eller donera till mig, så jag kan mäta hål osv för att matcha in designen?

Även intresserad av en av dessa (även om dom är lite klena) http://www.ebay.com/itm/201084486537
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Micke_s »

Jag har 3Ampere varianten i alla fall..
saxofon
Inlägg: 160
Blev medlem: 2 januari 2008, 11:32:20
Ort: Bromma

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av saxofon »

Hur länge kommer de säljas? Kanske enklare med en kontakt istället så får man ha "PSU" bredvid istället som först var tänkt? (ifall man nu inte ska integrera dem...)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Meduza »

Tanken är inte att göra dom beroende av dessa moduler, dom kommer fortfarande ha separat ingång för en psu eftersom man vill kunna använda dom med separata nätadaptrar i hemmet, det är bara tänkt som en extra option :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Meduza »

En annan fråga, skulle det vara intressant att sätta någon form av skruvplint på kortet i stället för att vara tvungen att löda kablar, personligen så lutar jag åt nej pga att det tar en del plats, men det kanske finns andra åsikter?

Skulle ev kunna göra monteringspaddar för 2 poler Wago 2060 kanske? http://www.wago.com/infomaterial/pdf/51284479.pdf
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av MadModder »

Nog för att plintar är trevliga i allmänhet, och just de där i synnerhet, men det känns inte motiverat att löda dit en plint bara för att sätta dit kablarna en gång, stänga lådan och sen aldrig öppna mer.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av xrayspex »

För min del är storleken viktigast d.v.s. så liten som möjligt.
Jag kan klara mig utan LED också :)
Skriv svar