Lagningstips angående Induktionshäll
Re: Lagningstips angående Induktionshäll
Jaha, nu gav det högra powerkortet upp igen, denna gången uppstod ett annat fel som grillar motstånden R11, samt R12, jag hittade inget mätbart fel (jag är ju inte så kunnig), och lägga närmre 2500:- på ett nytt kort kändes mycket. Så det blev en ny induktionsspis. Det andra kortet i spisen fungerar så om någon behöver ett "Brandt" powerkort samt nätdelskortet som är helt för en femhundring, skicka ett pm. Plockade även ut "induktionsplattorna" om någon är intresserad.
Hej nu var det dags för våran spis att visa upp sig i denna fantastiska tråd 
Det är en ikea spis nutid HB 4 IH från 2008. Har plockat isär och mätt på likriktare och igbt.
På en sida är det kortslutning på likriktaren samt avvikade lågt motstånd på igbtns ytterben.
Det är väl bäst att byta både likritare och igbt? Likritaren heter "gsib 2560" och igbt "G80N60 UFD H27"
Hittar inga IGBT på elfa eller farnell men de finns i england via ebay. Någon som har (Danny) eller vet om ersättningskomponent?

Det är en ikea spis nutid HB 4 IH från 2008. Har plockat isär och mätt på likriktare och igbt.
På en sida är det kortslutning på likriktaren samt avvikade lågt motstånd på igbtns ytterben.
Det är väl bäst att byta både likritare och igbt? Likritaren heter "gsib 2560" och igbt "G80N60 UFD H27"
Hittar inga IGBT på elfa eller farnell men de finns i england via ebay. Någon som har (Danny) eller vet om ersättningskomponent?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tack danny det funkar utmärkt med de nya komponenterna. Dock har det uppstått ett annat problem på plattorna på andra sidan. De känner inte av grytorna utan bara står och blinkar. Såg att det gick två små trådar till mitten av alla plattor kanske kan ha något med dem att göra. Någon annan idé om vad det kan vara och hur avkänningen fungerar. Får kolla i kväll.
Kontrollera alla kabelanslutningar.
Avkänningen sitter i den lilla modulen (pos.5214)
Ta bort modulen och montera tillbaks den igen, så det
inte blivit dålig kontakt i hållaren.

Avkänningen sitter i den lilla modulen (pos.5214)
Ta bort modulen och montera tillbaks den igen, så det
inte blivit dålig kontakt i hållaren.

Glömde skriva hur det gick men efter att ha skruvat isär igen och inte hittat något så var felet var lite för enkelt. Spisen går på två faser och ena säkringen såg hel ut men var trasig. Är iallafall väldigt nöjd med att spisen funkar igen.
Nyanmäld medlem som via Google fick träff på detta trevliga forum där många verkar fått jättebra hjälp
Har läst genom tråden och konstaterar att mitt problem verkar vara något liknande.
Jag får felkod E6 oftare och oftare då vi sätter på plattorna. Dock fungerar det efter ett antal försök. Ingen propp har smällt än... Hällen är en Husqvarna QHC7505.
Tacksam för tips
//Tuppen

Har läst genom tråden och konstaterar att mitt problem verkar vara något liknande.
Jag får felkod E6 oftare och oftare då vi sätter på plattorna. Dock fungerar det efter ett antal försök. Ingen propp har smällt än... Hällen är en Husqvarna QHC7505.
Tacksam för tips

//Tuppen
E6= Kommunikationsfel
mellan filter och
effektdel.
Kontrollera dåliga e-lytar på modulerna.
och kablage givetvis
mellan filter och
effektdel.
Kontrollera dåliga e-lytar på modulerna.
och kablage givetvis
-
Hej
Jag verkar ha liknande problem som andra här. Har en Electrolux induktionsspis EKD60950X där propparna går när man sätter på plattorna. Ugnen funkar. Har plockat isär för att se om man hittar några fel. Är inte kung på elektronik men hoppas någon har nåt tips till mig? I bilden lade jag in vilka mätvärden jag fått. Kan man ur detta utläsa vad som är fel. Typ IGB'er eller likriktare... ?
Tacksam för all hjälp man kan få!
Jag verkar ha liknande problem som andra här. Har en Electrolux induktionsspis EKD60950X där propparna går när man sätter på plattorna. Ugnen funkar. Har plockat isär för att se om man hittar några fel. Är inte kung på elektronik men hoppas någon har nåt tips till mig? I bilden lade jag in vilka mätvärden jag fått. Kan man ur detta utläsa vad som är fel. Typ IGB'er eller likriktare... ?

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Om Danny får slut på komponenter så har jag 4 st IKW50N60T (Marking Code K50T60) liggandes, samt en likriktarbrygga 8D25X8 från en havererad BOSH-häll (tappade en gjutjärnsgryta på den så glaset liksom gick lite sönder
)

Tror det borde funka om du byter likriktaren och igbt som har 0ohm värde.kolla vad det är för beteckning på dem och fråga danny.
Det borde väl gå att köra två plattor ifall du kopplar bort strömmen till den vänstra halvan. Ingen höjdare men då går det ju att laga mat till resten blir fixat. 

Jag har fortfarande fler komponenter kvar. Det är bara att PM'a mig.
Hej,
Ny på forumet och glad amatör i elektroniksammanhang, mer av en starkströmskille... Men löda lite klarar jag av.
Induktionshällen la nyss av (Electrolux EHD6685P från 2007, 230V/7,4kW men kopplad som 400V med 3-faskabel och stickkontakt) varpå jag sökte och fann denna tråd. Felyttrande liknar beskrivningar i tråden. Står nu mellan köpa ny eller försöka laga.
Utan förvarning löste den plötsligt ut säkring så snart en platta startades. Efter ett par sådana försök löser nu säkringen ut så snart jag försöker slå till säkringen igen.
Möjligen fel på IGBT:er och likriktare enligt vad jag läst här på tråden.
Är det en lagning av "enklare" karaktär (som en amatör som jag kan fixa) eller är det bara att slänga och köpa ny?
Ny på forumet och glad amatör i elektroniksammanhang, mer av en starkströmskille... Men löda lite klarar jag av.
Induktionshällen la nyss av (Electrolux EHD6685P från 2007, 230V/7,4kW men kopplad som 400V med 3-faskabel och stickkontakt) varpå jag sökte och fann denna tråd. Felyttrande liknar beskrivningar i tråden. Står nu mellan köpa ny eller försöka laga.
Utan förvarning löste den plötsligt ut säkring så snart en platta startades. Efter ett par sådana försök löser nu säkringen ut så snart jag försöker slå till säkringen igen.
Möjligen fel på IGBT:er och likriktare enligt vad jag läst här på tråden.
Är det en lagning av "enklare" karaktär (som en amatör som jag kan fixa) eller är det bara att slänga och köpa ny?
Välkommen! Det finns nog de i denna tråd som kanske kunnat mindre än dig men ändå fixat sin spis så det är nog ingen omöjlighet att du skulle kunna få ihop det själv, bara så länge som du har en lödkolv och en multimeter för att kolla upp vad som havererat. 
Det finns en hel del exempel i denna tråd på de som lagat sina spisar så du kan nog på så vis få en bra uppfattning vad det är att göra och bedöma om du kan klara det eller ej. Jag har inte själv gjort detta på min (än) men det är inte alls svårt att öppna upp en spis, normalt 4 skruvar så är det bara att lyfta upp toppen.
Jag behöver sedan säkerligen inte behöva säga det till dig men det känns fel om jag ändå inte gör det; koppla ur alla kontakter och faser till spisen innan du pillar i den så den är helt strömlös och kanske även låta den stå en liten tid så ev HV kondensatorer laddas ur.

Det finns en hel del exempel i denna tråd på de som lagat sina spisar så du kan nog på så vis få en bra uppfattning vad det är att göra och bedöma om du kan klara det eller ej. Jag har inte själv gjort detta på min (än) men det är inte alls svårt att öppna upp en spis, normalt 4 skruvar så är det bara att lyfta upp toppen.
Jag behöver sedan säkerligen inte behöva säga det till dig men det känns fel om jag ändå inte gör det; koppla ur alla kontakter och faser till spisen innan du pillar i den så den är helt strömlös och kanske även låta den stå en liten tid så ev HV kondensatorer laddas ur.