kan man fixa egen aux adapter till bilstereon?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1624
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

kan man fixa egen aux adapter till bilstereon?

Inlägg av teljemo »

Har en BMW e39.. Saknar aux i stereon..
Man kan tydligen köpa en kontakt o koppla in på baksidan av stereon så kan man dra fram en aux kabel från den och samtidigt öppnas aux mode i stereon..

Ni e ju ofta jävliga på att lista ut grejjer här på forumet.. Borde väll bara vara en bygel i den kontakten som öppnar aux mode.. Och sen bara hitta var o sätta på en aux sladd..

Dom vill ha många pengar för en färdig lösning nämligen.. Så tänkte om man kunde lösa det billigare.. http://www.bilradiohuset.se/mobile/prod ... ory_id=546
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: kan man fixa egen aux adapter till bilstereon?

Inlägg av Magnus_K »

Kan se om jag hittar min installation på nätet någonstans... Dom har gått på i förstärkaren bak i skuffen och dragit en kabel under golvet ända fram. Slutligen en löst hängade 3,5-kontakt vid instrumentpanelen... jättesnyggt!

Ps. Du vill inte köpa min e39'a 530D Autm touring diesel som reservdelsbil? Ogillar den starkt men är lite för fin för skroten men nästan för risig för att sälja för en vettig peng. Inklusive alla fel och AUX-modden så får du den för 10.000:- Ds

EDIT: Glömde säga att den är lastbilsreggad också...
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1624
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: kan man fixa egen aux adapter till bilstereon?

Inlägg av teljemo »

Jasså... visste inte att de sitter förstärkare där bak.. har en sedan.. men sett att de sitter en box bakom luckan vänster bak..
men hur funkade det då?.. man kan spela upp genom den sladden över alla modes?

försök hitta den installationen.. skulle va intressant..

ang din bil så är jag tyvärr inte intresserad för tillfället.. har precis rensat en donatorbil på reservdelar..
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: kan man fixa egen aux adapter till bilstereon?

Inlägg av Magnus_K »

Njaaa, har aldrig ägt en BMW innan och inte brytt mig om det här bilen så mycket men det verkar sitta en NAV-burk, förstärkare, växlare och en radiomodul i min, alla givetvis på olika platser.. Hade isär radiomodulen och lödde om lite då några lödningar spruckit och orsakade av/påslag av stereon.

Återkommer med modden men det du pratar om ser jag nu på nätet att många gör. Det kanske är beroende på stereomodell med mera. Kan du lägga upp lite bilder på stereon eller kanske länka till andra bilder som ser lika ut?
För mig var det en djungel att lista ut alla mjukvaruversioner, artikelnummer och tillverkare...
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: kan man fixa egen aux adapter till bilstereon?

Inlägg av G-man »

Jag köpte på ebay en cdväxlar emulator med plats för USB och AUX ingång till min VW, googlar man så verkar ju samma sak finnas till BMW men jag kan inget om BMW ... det kanske finns dit med.. på ebay alltså, jag betalade 300kr med frakt
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1624
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: kan man fixa egen aux adapter till bilstereon?

Inlägg av teljemo »

Va använde du för sökterm på eBay för att hitta dessa prylar?.Bild
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: kan man fixa egen aux adapter till bilstereon?

Inlägg av G-man »

JAG sköte på cd emulator VW till min bil

e39 BMW aux ger detta

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid= ... &_from=R40

en enkel kabel? Ingen aning om vad som passar din :)

Denna ser lik ut

http://www.ebay.com/itm/BMW-Pre-2002-Au ... fa&vxp=mtr
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: kan man fixa egen aux adapter till bilstereon?

Inlägg av MiaM »

En tumregel är väl att på vissa stereo så går det kanske med bara nån bygel (eller lägga nån lämplig spänning på nån punkt) för att ta in ljud via uttaget för CD-växlare (eller liknande).

På andra stereo så behövs antagligen lite mer "intelligens" så att det verkligen ser ut som en cd-växlare.

Om jag fattat rätt så finns det lite lyxigare adapters så att man kan koppla in sin mp3-spelare (åtminstine iPod / Apple-grejer) och styra den med cd-växlarstyrningen på stereon. På vissa stereos ser man låttitlar å sånt, och man kan byta låt o.s.v. med stereons knappar.


In nödfall finns ju fm-sändare...
rawsezx
EF Sponsor
Inlägg: 165
Blev medlem: 29 juni 2005, 00:36:25
Ort: Sala
Kontakt:

Re: kan man fixa egen aux adapter till bilstereon?

Inlägg av rawsezx »

Jag har kopplat in AUX kabel på min E46-03:a fanns en kontakt hängandes bakom stereon/navin som Originalkablaget skulle kopplas in, eftersom jag inte ville vänta på ebay leverans så plockade jag en 3.5mm kontakt med kabel från en gammal subwoofer till datorn.

"Problemet" som jag har är att det troligtvis ska sitta någon form av motstånd eller motsvarande för att väcka upp AUX mode, då jag endast kan välja AUX mode på stereon när telefonen är inkopplad. Borde vara liknande i E39 då dom är i samma ålderskategori...

Edit: Den kabel som G-man länkar till var tänkt att jag skulle köpa, men inte orkade vänta på. Den svarta dosan väcker troligtvis upp AUX så att den går att välja när man inte har någon ljudenhet inkopplad till bilen.

Edit 2: http://deutshpower.blogspot.se/2012/09/ ... audio.html
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: kan man fixa egen aux adapter till bilstereon?

Inlägg av blueint »

Köp, mät, och återlämna?
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1624
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: kan man fixa egen aux adapter till bilstereon?

Inlägg av teljemo »

har inte haft ur stereon o kollat ännu.. kanske e dax att göra det..
har brand beredskap denna veckan bara så man vill inte riva sönder för mkt i bilen om man måste rejsa iväg.. men e la bara några paneler..
FarbrorEstland
Inlägg: 116
Blev medlem: 29 januari 2008, 20:45:44
Ort: Lite norr om Sthlm
Kontakt:

Re: kan man fixa egen aux adapter till bilstereon?

Inlägg av FarbrorEstland »

På E46-ans Business CD sitter det en kontakt bakpå stereon för CD-växlare och en annan för AUX. För att få aux att fungera (vara tillgänglig även när inget är inkopplat) så behöver man lägga ett motstånd över vänster och höger kanal. Dessutom så rekommenderas det att man lägger en konding i serie med varje kanal (för att blockera DC). 2 kondingar och ett motstånd är det enda som sitter i BMWs original-kablage som dom ville ha flera hundra kronor för.

Jag gjorde en själv. Dock så måste stereon vara senare än ett visst serienummer och ha rätt firmware. Nu var det ett tag sedan men jag tror att jag har en PDF hemma som en tysk har gjort där han förklarar allt ingående.

På äldre BMW-stereo till E46 och E39 så måste man simulera CD-växlare. Det finns moduler för det att köpa på Ebay bland annat.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: kan man fixa egen aux adapter till bilstereon?

Inlägg av gvs »

Varför detta snack om e39 och e46? Skriv vad bilarna heter! Senast jag såg en BMW ( bader meinhof wagen) så hette den nåt i stil med 525 eller 320....
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1824
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: kan man fixa egen aux adapter till bilstereon?

Inlägg av frownlayer »

bmw business radio pinout gav lite svar. men jag har ingen BMW så jag kan inte testa. :)

det verkar som att BMW har valt att lägga ett motstånd mellan L+ och R+ på aux, och på det sättet detektera att kabeln sitter i. hur stort motståndet ska vara har jag inte hittat.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: kan man fixa egen aux adapter till bilstereon?

Inlägg av Glenn »

gvs skrev:Varför detta snack om e39 och e46? Skriv vad bilarna heter! Senast jag såg en BMW ( bader meinhof wagen) så hette den nåt i stil med 525 eller 320....
Fast BMW 320 har det stått på olika bilar sen sjuttiotalet, dessutom är det för de flesta frågor mindre intressant vad det sitter för motor i, därför anger man ju den interna karosskoden för att hålla isär dom, jag är inte så inne på BMW men E39 är väl en 5-serie från slutet av 90 eller början av 2000-talet om jag minns rätt.

Man brukar göra detsamma med andra bilmärken också, mercedes W124 tex¸ även japanerna gör så, toyota AE86 tex, d'är blir det extra viktigt efterssom bilen ofta heter olika saker på olika marknader med.
Skriv svar