Den håller inte tempen, det kan jag säga direkt, försöker jag löda nåt större än paddarna på en dil krets så är det bara att skruva upp på max för att den ska ha tillräcklig thermal capacity för att klara biffen.
En 1.5mm2 kabel går knappt att löda alls med denna station, och det uppskruvad på maxx, den har då låt termisk kapacitet att den kallnar på en grisblink, stäng av den och slå på den igen 10sek senare så är den kall.
vilken lodtråd ska man skaffa??
Re: vilken lodtråd ska man skaffa??
På jobbet har vi bara MetCal-lödstationer. På dom bestämmer spetsen man sätter i handtaget vilken temperatur spetsen har, sedan väljer man spets som passar till ändamålet för det man skall löda, allt mellan 0201 till stora ytmonterade trissor på hardback-pcb (tunt kretskort på ca 4mm tjock mässingsplåt
kräver även att man extra värmer underifrån).
Alla lödstationerna blev uppgraderade när vi gick över till blyfritt pga spetsarna för blyfritt krävde precisare reglering och högre effekt.
Lodtråden anpassas också efter vad som skall lödas, man tar inte en 2mm tråd till ett 0201 motstånd, i och med vi gick över till blyfritt så fick vi lodtrådar ned till 0,2mm.
/// Marcus

Alla lödstationerna blev uppgraderade när vi gick över till blyfritt pga spetsarna för blyfritt krävde precisare reglering och högre effekt.
Lodtråden anpassas också efter vad som skall lödas, man tar inte en 2mm tråd till ett 0201 motstånd, i och med vi gick över till blyfritt så fick vi lodtrådar ned till 0,2mm.
/// Marcus
OK.. får beställa en labb termometer och mäta spetsen..
jag har aldrig märkt nånting innan.. men jag använder det inte lika mkt som många av er såklart..
men ska testa den med annan termometer..
jag har aldrig märkt nånting innan.. men jag använder det inte lika mkt som många av er såklart..
men ska testa den med annan termometer..
Visst det finns sådanna stationer som inte är temperatur reglerade, men det är de absolut sämsta. De felsta har reglering, problemet är nog snarare att sensorn sitter för långt från spetsen. Alla stationer med temperatur indikering med display eller en diod har återkoppling.Glenn skrev:hur vet du att den håller temperaturen ?teljemo skrev:Varför är min station dålig?.. Den blir varm och håller rätt temperatur.. Vad ska man begära?
Jag vet inte hur det är med just din, men på billiga stationer finns det varken feedback på temperaturen eller mätning av faktisk spetstemperatur, så både värdet du ställer in och det på displayen är en slags gissningar baserade på inmatad effekt.
Man skall ha så grov spets och kort som praktiskt möjligt för jobbet just för att säkra värmeflödet till lödpunkten - temperaturen tex. 280 grader gäller vid lödpunkten och har man lång och smal spets så kan det behövas 450 grader i elementändan för att hålla 280 grader vid lödpunkten där man just löder och lödpunkten leder av mycket värme.
Medans med kort och bred spets och element som blixtsnabbt kan leverera värme typ några få mm ifrån lödpunkten inne i spetsen så behöver spetsen inte vara mycket varmare än tänkta lödtemperatur. Det är sådana tekniker som metcal mm dyrare lödstationer arbetar med värmeleverans med hög värmekapacitet (upp till flera hundra Watt) och även värmeavkänning är i princip där lödspetsändan är.
Har man för lite värmekapacitet på elelementet så har man bara den termiska kapaciteten i spetsen kvar att arbeta med och är den liten pga. smal lång spets och långt till värmelelementet eller denna har låg kapacitet (typ 20 Watt) så kallnar spetsen blixtsnabbt så fort det leds av lite värme.
Därför vill man har värmeelementet och dess reglering så när nära spetsen som möjligt samt tillräcklig kapacitet att värma - termisk kapacivitet tar man till när man inte lyckats med tidigare nämnda...
Medans med kort och bred spets och element som blixtsnabbt kan leverera värme typ några få mm ifrån lödpunkten inne i spetsen så behöver spetsen inte vara mycket varmare än tänkta lödtemperatur. Det är sådana tekniker som metcal mm dyrare lödstationer arbetar med värmeleverans med hög värmekapacitet (upp till flera hundra Watt) och även värmeavkänning är i princip där lödspetsändan är.
Har man för lite värmekapacitet på elelementet så har man bara den termiska kapaciteten i spetsen kvar att arbeta med och är den liten pga. smal lång spets och långt till värmelelementet eller denna har låg kapacitet (typ 20 Watt) så kallnar spetsen blixtsnabbt så fort det leds av lite värme.
Därför vill man har värmeelementet och dess reglering så när nära spetsen som möjligt samt tillräcklig kapacitet att värma - termisk kapacivitet tar man till när man inte lyckats med tidigare nämnda...