Bygge av CNC-fräs // Tillverkar bord

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Bygge av CNC-fräs

Inlägg av Rohan »

Pysslade en stund i garaget. Först blev det bara städ av arbetsbänk (full med skit i vanlig ordning) men sedan började jag kika lite på fräs version nummer två. Har sedan början av sommaren haft stålet uppkapat. Dessutom ligger här en låda med linjärlager (HGR15) och vagnar (HGH15CA), X och Y får 700 mm långa skenor och Z får 280 mm långa skenor.

Först två bilder på hur bitarna är tänkta att sitta ihop. Det är 50x50x4 jag använder. Den uppmärksamme ser dessutom två bitar som ligger bredvid, de ska snedkapas och bli strävor på baksidan av stolparna. På framsidan av stolparna är det tänkt att skruva en 120x20 bit aluminium. Övervägde att ha stöd bakom av ett stålrör men det hade tagit mig över den magiska gränsen 6 meter så det får i så fall bli en framtida förbättring.
IMG_6809.JPG
IMG_6810.JPG
Börjar med de rör som ska vara stöd för linjärlagren i bordet och punktar dem. Kollar alla vinklar med referensvinkelhake och fick justera ett par gånger innan jag var nöjd.
IMG_6811.JPG
IMG_6814.JPG
Sedan punktade jag även gavlarna vilka passade i stort sett perfekt.
IMG_6815.JPG
En bild på undersidan där jag borrat upp 13 mm hål för att komma åt att montera linjärlager. Dessutom fyra hål för svetsmutter och maskinfötter.
IMG_6816.JPG
Nästa steg blir att skaffa lite aluminum, dels till ryggen men även 20x3 mm plattstång för att ha under linjärlagren. Tanken är att limma dessa plattstänger för att sedan kunna slipa dem raka och vinkelräta. Det blir ett bra test av tålamodet… :shock:

EDIT: Blev visst lite uppochnerbilder, hinner tyvärr inte fixa det just nu. Hoppas med överseende. (Klickar man på bilderna får man dem åt rätt håll, konstigt men har sett fenomenet innan.)
EDIT: Fixat bilderna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Rohan 8 maj 2014, 18:42:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Bygge av CNC-fräs // Ändrad inriktning, nu med stålram.

Inlägg av Rohan »

Jag tänkte beställa kulskruvar från solar.jean på eBay (från Kina alltså) och har funderat lite på längder och har två frågor. (Alla skruvar ska vara 16 mm i diameter, 5 mm stigning.)

1) Visst bör det vara okej utan lagerbock i fria änden av Z-axeln. Den skruven ska på min maskin klara minst 110 mm rörelse.

2a) Några synpunker på att använda kuggrem för att kunna montera stegmotorerna åt andra hållet. I första hand för att slippa ha utstickande motorer men även för att det blir lättare att tillverka fästen.

2b) Borde jag fundera på någon utväxling? (Vet att det är lite 'hur långt är snöret' men ändå.) Vill kunna köra en och annan bit aluminium men mest plast/trä.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Bygge av CNC-fräs // Ändrad inriktning, nu med stålram.

Inlägg av Rohan »

En liten uppdatering av projektet. Har kapat den plattstång i aluminium som behövs. X-axelns bit har jag borrat för att enklare kunna bygga vidare på ramen. Underdelen av ramen är helsvetsad.
bild-3.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Bygge av CNC-fräs // Ändrad inriktning, nu med stålram.

Inlägg av Rohan »

En sväng till jobbet för att borra lite. Nu måste jag dubbel och trippelkolla hur mycket plats mina kulskruvar och muttrar tar på höjden.
image.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Larsson90
Inlägg: 646
Blev medlem: 24 december 2008, 21:43:25
Ort: Göteborg

Re: Bygge av CNC-fräs // Ändrad inriktning, nu med stålram.

Inlägg av Larsson90 »

Ser inte dumt ut! Du ska inte köra "bommen" i stål också? Blir lite styvare.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Bygge av CNC-fräs // Ändrad inriktning, nu med stålram.

Inlägg av Rohan »

Visst är det frestande att göra den i stål men det får i så fall bli en uppgradering. Ändrar jag nu så tar det säkert ett halvår extra att bli klar.

En tanke har varit att förstyva med antingen ett stålrör modell övriga ramen eller en plattstång i aluminium.

Får jag igång maskinen och ser vad som är de svaga punkterna så blir det lättare att avgöra vad som är sansade uppgraderingar och vad som bara är för mycket. Men det är klart, det kan aldrig bli för styvt.
Larsson90
Inlägg: 646
Blev medlem: 24 december 2008, 21:43:25
Ort: Göteborg

Re: Bygge av CNC-fräs // Ändrad inriktning, nu med stålram.

Inlägg av Larsson90 »

Låter bra det!
Har du tänkt glödga samt plan-fräsa/slipa ramen?
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Bygge av CNC-fräs // Ändrad inriktning, nu med stålram.

Inlägg av Rohan »

Hade inte tänkt planfräsa. Tanken är att de 5x20 plattstänger av aluminium som jag ska limma på ramen under linjärlagrena ska ge lite slipmån. Återstår att se hur vansinnigt det är men än så länge verkar ramen rak.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Bygge av CNC-fräs // Ändrad inriktning, nu med stålram.

Inlägg av Rohan »

Nu har jag pysslat vidare och börjar få det att se mer och mer färdigt ut. Behöver tillverka fästet till motorn för Z men axelkopplingarna är på väg och jag har köpt remmar och remhjul till X och Y. Köpte så jag får lite utväxling, 3:2.
image.jpg
image.jpg
Jag funderar lite på hur jag ska göra med remhjulen till stegmotorerna. Stegmotorerna har 6,35 mm axel och mina kulskruvar 8 mm. Hur mycket övermått kan man ha utan att få problem? Funkar 6,5 mm hål? Känner en viss frestelse att borra alla 8 mm bara för att det blir lika och sedan lägga något mellan för att få det att passa. Om jag senare behöver utvidga hålet i remhjulet en gång till känns det som risken att tappa centreringen är stor? Kanske överdriver jag det problemet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Bygge av CNC-fräs // Ändrad inriktning, nu med stålram.

Inlägg av jihe »

6,5 mm kommer inte att bli bra alls, då kommer ju hjulet slå excentriskt med olika remhastighet under ett varv. Dessutom blir det svårt att få det att sitta ordentligt. Helst skall du ha en lätt presspassning på de där så att det blir mycket yta i kontakt när du drar åt skruven. Är hålet stort blir det bara linjekontakt och då snurrar de lätt loss.

Det bästa är om nog du kan hitta någon med svarv som kan svarva upp hålen. Att bara borra med ett spiralborr ger inte alltid vare sig raka, välplacerade eller rätt dimensionerade hål (de blir i regel lite större än nominellt mått).

Om du ändå har bråttom och vill borra, men inte får tag i ett kvartstumsborr så är ett tips att en del billiga kinesiska hålsågar har centreringsborr som är kvartstum. Centreringsborret brukar gå att köpa löst för inte särskilt många kronor.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Bygge av CNC-fräs // Ändrad inriktning, nu med stålram.

Inlägg av Rohan »

Så värst bråttom har jag inte. Finns några andra moment att göra först.

Kanske en billig brotsch från Kina kunde funka? Typ http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... 0806991027

Då funkar det väl att borra typ 6,3 mm först och sedan ta det sista med brotschen? Jag har tillgång till manuell fräs med maskinskruvstycke och koordinatbord.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Bygge av CNC-fräs // Ändrad inriktning, nu med stålram.

Inlägg av Rohan »

Medan jag väntar på brotschar från Kina så fixar jag stöttorna. Gaarage dessutom limmat och borrat alla aluminiumremsorna till linjärlagrena.
image.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Bygge av CNC-fräs // Ändrad inriktning, nu med stålram.

Inlägg av Rohan »

Fick lite tid att åka till jobbet och fixa det sista med z-axeln. Dessutom kom brotscharna från Hong Kong så kuggremshjulen är borrade också. Förstår inte riktigt varför jag valde 4:3 som utväxling. 3:2 eller 2:1 hade passat bättre så här i efterhand.
image.jpg
image.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vilhelmsson
Inlägg: 381
Blev medlem: 21 mars 2012, 12:05:59
Ort: Malmö

Re: Bygge av CNC-fräs // Ändrad inriktning, nu med stålram.

Inlägg av Vilhelmsson »

Snyggt !!! :)
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Bygge av CNC-fräs // Ändrad inriktning, nu med stålram.

Inlägg av gunne »

Har du lagt nån gegga bakom linjärlagrena?
Skriv svar