Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Sci

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Sci »

En liten del av evighetsprojektet att konvertera en vänersnipa, som har hamn 100 mil hemmifrån, från diesel- till eldrift.
2014-05-13 21.15.15.jpg
Den vänstra delen är inte mer än en överambitiös kopplingplint. I mitten sitter en 48V till 12V-omvandlare som strömförsörjer resten av båtens styr-/övervakningssystem. Till vänster en hållkrets för omvandlaren som triggas av startnyckeln. Slutligen tre reläer som buffer mellan batteriövervakningssystemets MOSFET-utgångar och batterikontaktorerna.
interface.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Fin kraftmodul :)

/// Marcus
malte93

Inlägg av malte93 »

Under de senaste månaderna har jag jobbat med ett krypterat[AES-256] trådlöst kommunikationssystem som använder det öppna frekvensbandet 439,6875-439,9875 Mhz.

Bild
Mjukvaran är skriven i C# och anpassad för att fungera under både Windows och Linux.
För att systemet ska fungera under Linux behöver man bara installera MONO och se till att användaren är med i dialout gruppen, inga externa drivrutiner behövs.

Jag har försökt göra användargränssnittet så enkelt som möjligt, man väljer sitt nickname, lösenord samt kanal för att ansluta sig.
Bild

Väl ansluten till kanalen kommer man till en helt vanlig chat terminal, där man även kan välja att skicka filer utöver textmeddelanden.
Bild

Att skicka och ta emot filer är även det busenkelt.
Bild Bild
Bild Bild

Jag utvecklar det här systemet främst för att snabbat kunna etablera en krypterad trådlös anslutning mellan två eller fler datorer oberoende av andra nät.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Damn, imponerande! :shock:

Vad är det för sändare/mottagare?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

malte93 skrev:Under de senaste månaderna har jag jobbat med ett krypterat[AES-256] trådlöst kommunikationssystem som använder det öppna frekvensbandet 439,6875-439,9875 Mhz.
Hur många chattare kan vara igång samtidigt?
malte93

Inlägg av malte93 »

ElectricNooB skrev:Damn, imponerande! :shock:

Vad är det för sändare/mottagare?
Den bygger kring en HM-TRP transceiver.
lgrfbs skrev:Hur många chattare kan vara igång samtidigt?
Mjukvaran i sig har inga begränsningar på hur många chattare/kanal man kan vara. Måste bara fixa till en vettigare rutin för att förhindra kollisioner så kan man utan problem vara några hundra pers på samma kanal.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Ditt projekt påminner mig om: AirChat@HackADay

/// Marcus
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag råkade ha en påse med 0603 LED's liggande, och 7st hopppade fast på några små bitar veroboard och hamnade vid datorbordet.. :vissla:

Ja, ni får kommentera att det ser för jävligt ut om ni vill! :D
Bild
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Inga blå? :mrgreen:

Men just gröna vid den våglängden, det uppfattas inte som för intensivt? Ögat är ju som mest känsligt för grönt.
Senast redigerad av Henry 15 maj 2014, 22:01:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Electricguy tycker det ser snyggt ut, lite "Welcome to the matrix" still :wink:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Hehe, det är Borg Cube inspirerat.. :D

Henry, Sssshh!
malte93

Inlägg av malte93 »

Någon som vet vad våra grannländer säger om 439,6875-439,9875 Mhz? Är dom fria att använda under samma villkor som i Sverige?
lond skrev:Ditt projekt påminner mig om: AirChat@HackADay

/// Marcus
Ser man på, hade missat det där projektet.
1802

Inlägg av 1802 »

Började rota fram delar till MIDI tester. Letade 5 pol din han-han. Fösta jag hittade var en högtalarsladd av gamla typen med kontakt. Trodde inte jag hade en sådan. Passade bra till min 12V växelströms adapter. Hittade några 5 pol din. Bla en hona med stiftlistvänlig honkontakt i andra ändan. Jag har en LED med motstånd för 5V och stiftlistvänlig honkontakt. LED och 5pol(se ovan) på samma sida. Med en håddiskbygling kopplades jordarna ihop. Och en krokodilsladd till MIDIut och LED in. Kopplade först i stil med.
Bild
Men det funkade inte. Fram med spänningsmeter. Hittade en jord och 2 5V+. Konstant ljus på LED från båda. Anade lite blink från den ena när orglen spelade på auto. Fram med ljusmikrofonen, det knattrar. För att få tyst på åbäket, pluggade jag in en stor till liten i "phono". Första 5 pol din han-han ville inte funka. Ett av stiften anv inte, och 2 andra verkar byglade. Vad skall den vara till? Nästa steg blir att koppla mot dator och mikrokontroller. Sladd till joysticksporten finnes. Med denna port borde det gå att få fram seriell TTL. Hmmm....
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

IMAG0099.jpg
Eftersom det inte är så kul att ständigt andas in lödrök så byggde jag ihop en liten manick. Den suger på riktigt bra och kan i nödfall nyttjas som dammsugare också. Dock är detta ej att rekommendera eftersom det sitter ett kolfilter i lådan och det vill jag inte få fullt av damm. Fläkten är en 90 mm datorfläkt. Fast den är helt vansinnig. 12V 1,1A. Normalt sett så ligger såna fläktar kring 0,2A. Jag råkade en gång stoppa in fingret i denna helvetesmaskin. Den tog min fingertopp som betalning...
IMAG0097.jpg
Så ser insidan ut. Inte snyggt, men funktionellt.

Tycker jag att den väsnas för mycket så byter jag väggvårta till en på 9V istället.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Delta-fläkt? :)
Skriv svar