Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
hawkan

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av hawkan »

PaNiC skrev:Nähä, vilket jävla skit.. Skrev ut en Kim vilket gick rätt bra, men remskarvarna därefter blev skit.
Små rörelser är verkligen ett no-no, funkar aldrig. Blir skittrött på detta.
60mm/s, 220 grader efter "korvtestet".
Men då funkar det ju! Yihaa! Lappa ihop remmarna så den klarar sej. Skriv sen ut några fina remskarvar från thingiverse.com

Nu ska jag raljera lite (extra) och berätta att när det strular som värst och den ena saken efter den andra krånglar då tänker jag såhär: Jag skaffade ju 3d-printern för att lära mej en massa saker, ha en riktig utmaning och tänka och klura och förbättra och så. Så då är det väl precis som det ska, jag ville ju det skulle vara en utmaning. :) Det behöver dock inte vara normen att tänka så.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Jag försökte ju skriva ut remskarvar, det var de som blev skit. Samma fel som innan.
Många mellanrum med uppehåll, matning, uppehåll, matning osv blir katastrof.
Feed the Printer

Inlägg av Feed the Printer »

FLogiston skrev:Var köper ni filament? Har ni testat olika butiker och märken? I så fall, vad och vilka skall man undvika?
Hej!

Vill gärna tipsa om vår webshop som möjligen kan intressera!

http://www.feedtheprinter.com

Filament samt annat matnyttigt för oss med 3d-skrivare erbjuds. :)
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Inlägg av Kulla »

Intressant sidan och fina priser ni har
Flog

Inlägg av Flog »

Feed the Printer skrev:
FLogiston skrev:Var köper ni filament? Har ni testat olika butiker och märken? I så fall, vad och vilka skall man undvika?
Hej!

Intressant. Planerar ni att ta in fler färger utav ABS och andra exotiska filament som ninjaflex, pva med flera?

Frakten var inte så blodig som jag trott då det ändå är kilovis man handlar :)
Feed the Printer

Hej!

Tack för ert visade intresse! :)

Jadå vi planerar allt att utöka sortimentet framöver! PVA-filament i 1,75 mm har vi några stycken av kvar i lager. Länken följer:
http://feedtheprinter.com/special-filam ... va-1-75-mm

Ha det fint!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Varför ingen Taulmann Nylon i 3mm?
Xelon

Inlägg av Xelon »

Feed the Printer skrev:
Hej!

Vilken temperatur är ABS 1.75mm specad för?
Feed the Printer

Meduza skrev:Varför ingen Taulmann Nylon i 3mm?
Ditt önskemål är noterat för framtida beställningar! :)

Xelon, vår ABS har print-temperatur på omkring 220-230°C men som alltid så kan den optimala temperaturen bero lite på omständigheter och behöva anpassas.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Några bilder från nyligen utskrivna delar. Jag har skrivit ut med ABS och det har gått väldigt bra. 110 grader heatbed med Kapton-tejp från Kina - fäster jättebra och lossar gött när man låter det svalna ner mot 30-40 grader. Det svåra här är väl själva tejpanden, tejpen fäster överallt där det inte ska och sedan ska luftbubblorna ut. Men det går.

Först en reservdel till en 450 RC-helikopter. Det blev helt okej. Skrev ut fyra stycken medar på en gång, blev lite varmt i änden på de. Funderar på att man skulle behöva köra en kub eller nåt samtidigt vid sidan om för att ge tid att svalna.
utskrift-1.png
Det andra är en fläktkåpa för att kyla PLA under utskrift. Gjord för E3D-hotenden, kläms på på precis samma sätt som 30mm kylfläkten som har blivit integrerad. Den är också gjord i ABS så den tål att vara ovanför en varm utskrift lite bättre än vad en gjort i PLA hade gjort. Två 40 mm fläktar en på var sida. Det är väl ingen storm direkt som blåser på utskriften, men det gör helt klart susen. Skrev ut min snyggaste lövgröda hittills.
utskrift-2.png
utskrift-3.png
Den observante ser ju att den monterade fläktkåpan är svart. Spräckte tyvärr upp lagren när jag drog i skruvarna. Ökade håldiametern och skrev ut den blå.
Fläktkåpan tycker jag blev riktigt bra, den fick ihop fläktarna på ett bra sätt.

Passar också på att bekräfta att FSRer klarar av att ligga under en 110 graders heatbed, åtminstone i 40-50 timmar som jag testat med. De driver dock en hel del med temperaturen så det är läge att nolla referensvärdet alldeles innan man mäter in bordet. Om det var någon som hoppade på min FSR-lösning så får ni hojta till, det finns uppdatering av den. Nu sparas inställningen av känslighet i EEPROM och man kan få den att blinka fram inställningen med ledden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Testa denna metod för att för tejpen,
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Hmm, jag har ett problem med min kossel. Varannan - vartredje utskrift så bygger den snett, som att en av tornens stegmotor tappar steg (dock inget hörs och det tycks förskjutas lika mycket varje lager).
Händer detta för någon annan? Vad kör ni för acceleration på tornen och extrudern?
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Min har byggt snett några gånger innan, första gången berodde det på att skruvarna till ramen skakat loss så skrivaren inte var rak längre, andra gången var det för att min glasskiva inte satt fast helt så den kunde rotera lite under utskrift.
hawkan

Inlägg av hawkan »

G4jm0r, hur löste du rotationen? Tog efter din lösning med upplägget av glasskivan, är ju kanonbra. Fick sätta en tejp.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Satte också dit en bit tejp, kommer antagligen ge mig på att designa om bitarna så de klämmer fast glaset, men just nu har jag större problem med skrivarn.
Har spenaderat denna helgen med att skriva ut nya motorfästen, "vagnar" och Hall-endstops. Nästa steg blir att byta dessa delar och sätta dit nya 400stegs motorer.
IMG_20140518_215232.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar