Utöka LAN till 60-70 meter mellan två byggnader?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Re: Utöka LAN till 60-70 meter mellan två byggnader?

Inlägg av Nerre »

Det viktigaste om man ska köra trådlöst i såna där lägen är tveklöst antennerna. Det enda som slår ett par bra riktantenner är om man har möjlighet att skruva upp sändareffekten i bägge ändar över de gränsvärden som gäller.

Man få inte glömma att kommunikationen är dubbelriktad. Att öka sändareffekten på bara ena sidan av förbindelsen hjälper ingenting (tvärtom kan det ge en felaktig bild av signalens kvalitet, en ansluten klient ser signalen som stark, men når inte själv fram).
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om man har super-duper-ultra-riktade antenner och vill låta tre platser kommunicera med varandra så kan man i värsta fall köra 3db-splitters för att ansluta två antenner till samma radioburk.

Med tanke på hur billiga wlan-grejer är så ifall man kör wlan så är det väl bättre att ha en separat länk till garaget och en till uthuset, eller hur man nu vill ha det. Om uthusen ligger nära varandra så kan de kanske prata med varandra med enklare antenner, och lite fetare grejer mellan hus och ett uthus/garage...
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Börjar man med riktantenner och splitters bör man tänka på att "hidden node problem" kan ställa till det rejält med överföringshastigheten om man börjar på att vilja köra mycket trafik.

Om klient ett och klient två inte ser varandra så kommer de att börja prata i munnen på varandra med massa kollisioner och omsändningar som resultat.

Då är två separata länkar, med tillräcklig kanalseparation mellan dem, det bästa alternativet.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Jag är ganska övertygad att t.ex. UBNTs burkar (Nanostation m.fl.) löser det där med hidden node...
Det fungerar inte alls bra med vanliga konsumentprylar däremot kan jag intyga.

Sedan så när det gäller pris så kostar en Nanostation M2 ca 600:- inkl moms...
Det får du knappast en AP och en hyfsad 8dBi extern antenn för!
1200:- för en komplett länk är nog så lågt man kan komma om man inte stjäl prylarna...

Edit: På de avstånden så tror jag inte det är något problem att köra en central Nanostation mot två stationer med ganska stor vinkel mellan...

//B1N4RY
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

ajje skrev:Börjar man med riktantenner och splitters bör man tänka på att "hidden node problem" kan ställa till det rejält med överföringshastigheten om man börjar på att vilja köra mycket trafik.

Om klient ett och klient två inte ser varandra så kommer de att börja prata i munnen på varandra med massa kollisioner och omsändningar som resultat.

Då är två separata länkar, med tillräcklig kanalseparation mellan dem, det bästa alternativet.
Ja, för att alla noder ska se varandra så behöver ju varje nod ha två antenner och 3dB-splitter, och priset för sex antenner (varav fminst yra rejält riktade) och tre splitters springer säkert lätt iväg och blir högre än att ha två separata länkar (en till "wifi-mojäng" men om det är kortare avstånd mellan två av byggnaderna så kan man klara sig på burkar utan externa portar).

Fast visst, om man kör fast monterade riktantenner så kan man kanske nyttja diversitetsfunktionen på moderna wifigrejer så att varsin port är kopplad till varsin antenn.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Kanske pga att jag är nyvaken, men skall man köra mot 2st positioner så sätter man väl upp det med en "bas"-station och 2 "klienter" om vinkeln inte är för stor?

/// Marcus
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Lond: Jo precis... Men det kräver att antingen "klienterna" även ser varandra rent radiomässigt, ELLER att "basen" har logik för att hantera det faktum att klienterna INTE ser varandra... Annars kommer klienterna att prata i mun på varandra...

//B1N4RY
Användarvisningsbild
Digitum

Inlägg av Digitum »

Jag kan hålla med om att Ubiquitis grejer är stabila som fasen. Satte upp ett länknät med 5Ghz för två år sedan i en smutsig elmiljö och det har aldrig varit något problem. Det är flera Nanostations 5 som sitter uppe och trots att de sitter utomhus så har de klarat sig bra.
http://www.ubnt.com/airmax#airMaxHardware

Busenkla att sätta upp och stödjer Layer 2 brygg-läge, så länkarna blir transparenta.
http://www.davido.se/shop/product_info. ... cts_id=221
Josasp

Inlägg av Josasp »

Går det inte dra kabel, eller spänna en wire i luften att dra kabeln på så skulle jag köra med Ubiquiti.
Du råkar inte ha en coax dragen? Isf can MoCa vara ett alternativ.

Riktade Ubiquiti enheter, helst på 5.8Ghz, kommer det vara drag i.
Ubiquiti är inte vanligt skit, det är bästa på marknaden enligt mig.
Dessutom ska du point-to-point länka kan du använda AirMax för ännu bättre prestanda.

Det enda Ubiquiti inte klarar är Multi SSID, annars har de all och lite till.
Fullständigt överlägsna grejer helt enkelt.
Användarvisningsbild
Digitum

Inlägg av Digitum »

Nu minns jag inte hur det var med basstationerna men med Unifi-accesspunkterna kan man ha flera SSID och isolera varje till ett eget VLAN i nätverket.
Josasp

Inlägg av Josasp »

Unifi kan det, men de kräver även en server.
Vilket skapar en svag länk enligt mig.

Det jag gillar med Ubiquiti är att jag kan göra en installation och sen rullar den för evigt.
Stället in ping watchdog etc, sen hör man aldrig att det är några problem.

Ska man ha en server som rullar, ja då har man en svag länk i stark kedja.
sm7tix

Inlägg av sm7tix »

Två sånna här löser det. Kostar dock lite. http://www.routerboard.se/prest/sv/acce ... 0mbit.html
Användarvisningsbild
Digitum

Inlägg av Digitum »

Du behöver en dator för att sätta upp Unifi-burkarna men när de är konfigurerade så rullar de på själva. Man behöver inte en server om man inte använder tex webbaserad inloggning.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Josasp skrev:Går det inte dra kabel, eller spänna en wire i luften att dra kabeln på så skulle jag köra med Ubiquiti.
Du råkar inte ha en coax dragen? Isf can MoCa vara ett alternativ.
Vad är MoCa för något?

Jag inväntar fortfarande min 100 kr antenn från ebay, om jag får "hidden node" problemet så skapar jag helt enkelt ett separat wifi-nätverk enbart för den länken. Jag återkommer till denna tråd och berättar hur det går.

Annars kanske jag åker på att satsa på Ubiquiti
Nerre

Inlägg av Nerre »

Skriv svar