Liten spänningsreglering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Liten spänningsreglering

Inlägg av MadModder »

Nja... det går väl om man bygger ihop nån krets, men man ska mäta kondensatorernas kapacitans (i Farad) samt den inre resistansen, ESR (ekvivalent serieresistans), för att reda ut hur de mår.
Långt ifrån alla multimetrar kan mäta detta.
Dessutom måste man montera bort dem först ändå.
Zoonie

Inlägg av Zoonie »

Så... jag bestämde mig för att vara en krigare och ge mig på att hitta felet. I värsta fall misslyckas jag :mrgreen:

Just nu misstänker jag en liten MOSFET 9915H. Fast jag kanske är helt ute och cyklar :oops: Jag mäter över pin 1 o 3 får en konstant resistans på 14,5 ohm. Det ska väl vara 0?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

0 ohm (kortslutning) borde det absolut inte vara. Det borde snarare vara oändlig resistans, fast mäter du på FET'en monterad på kretskortet så har du inte en aning om du har kontakt genom FET'en själv, eller om det går igenom någonting annat tyvärr.
Zoonie

Inlägg av Zoonie »

Ja, jag tänkte rätt men skrev fel :oops: Får köpa en bra lödkolv i veckan och löda loss den. Något jag bör tänka på? Räcker att jag mäter mellan pin 1 o 3 efteråt?
Tack för all vägledning grabbar, uppskattar det :)
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Ett tipps: Försök försiktigt lyfta ett ben och testa att mäta igen. Det kan vara rejält jobbigt att få bort en ytmonterad komponent med en mycket koppar runt. Jag har dock svårt att tro att fet'en skulle vara problemet, men man vet aldrig!
Zoonie

Inlägg av Zoonie »

Alright, uppdatering då! Lyfte på både ben 1 o 3 och mätte emellan. Fortsatt 14,5 ohm! :mrgreen: Kan jag konstatera att den är kass?

Isf har jag 2 frågor :)
1. Vart köper jag en 9915H i Göteborgstrakten? Helst av bättre kvalité. Eller ska man beställa online? Har inget emot att betala lite mer och främja lokala småbutiker.
2. FETen sitter ju med flänsen (drain?) mot kretskortet. Antar att den är fastlödd där? Hur får jag lättast loss den? Ska jag värma på flänsen och försöka pilla upp?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag är mycket tveksam till att du kan löda loss den med en lödkolv. Det är knappt det går att löda fast en sådan för hand.
Jag har en hetluftstation och har misslyckats på en likadan krets även med den. Grejerna runt om smälte istället och lödtennet hade inte smält på en enda punkt. Jag fick slipa bort skiten med dremeln. :evil:
Zoonie

Inlägg av Zoonie »

Är det så illa..? :( Vad sitter den fast med egentligen? Vill ju inte förstöra kortet, får se vad jag kommer på för lösning. Har för närvarande väldigt svårt att hitta komponenten, ska maila Elfa nu. Lägger också upp databladet här också om någon skulle vara nyfiken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Den sitter fast med lödtenn. Under i princip hela kretsen. Innan plastdetaljerna monterades (fast sockeln kanske klarar det? :humm: ) så löddes kortet i en ugn, så allt tenn överallt smälte samtidigt. Det går ju att få bort den om man ser till att inte så mycket värme sprider sig till resten av kortet, och så brasar man på med varmluften tills det lossnar.
Men sen för att få dit den korrekt igen så är det nog nödvändigt att hetta upp kortet,t.ex. i en reflow-ugn, och använda lödpasta.
Har sett en del videoklipp där folk har lött på spisplattan eller på ett upp-och-nedvänt strykjärn. Jag vet inte om jag skulle våga det. :mrgreen:
Skriv svar