Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jari666

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av Jari666 »

Uppdatering.

Idag fick jag tillbaka min Onkyo. Det tog lite över en månad från det att jag skickade till att jag fick hem den. Den verkar fungera som den ska. Frågan är om man vågar uppdatera mjukvaran igen. Om det var det som var problemet.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Du kan alldeles säkert uppgradera mjukvaran. Kan inte tänka mig att det var orsaken.
m_thread

Inlägg av m_thread »

Jari666 skrev:Hur har det gått för er som har skickat in era Onkyos? Har ni fått tillbaka er än eller har ni fått ersättningsvara? Lite intresserad hur det går för er som skickade in innan mig.
Jag skickade in min den 9/2 via Netonnet i Slagsta. Netonnets support har hört av sig två gånger men har ingen ny information till mig. De lovar att återkomma när de vet mer.

/F
rabert

Inlägg av rabert »

Fick tillbaka min efter cirka 1,5 månader hos NetonNet (AV Link). De bytte ut ett stycke hårdvara och nu funkar receivern som den ska igen. :)
m_thread

Inlägg av m_thread »

Uppdatering: Fick tillbaka min 709a från Netonnet efter knappt en månad. De (AV-Link) hade bytt HDMI kortet. Fungerar klockrent igen.
Kostnad för mig 0:-

/Fredrik
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Min Onkyo-609 la av idag, ljud släpps igenom men ingen bild, vare sig från komponent eller HDMI.
Inköpt på elgiganten januari 2012, omfattas inte av återkallelsen länkad tidigare.

Finns det hopp att få den lagad på garanti/goodwill?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

mmm.... lämnat in den på reklamationsrätten så vi får se hur lång tid det tar att ordna.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nu verkar det här ju vara ett problem i förförstärkardelarna, men generellt så skulle jag aldrig ha chansköpt reservdelar utan att mäta lite mer.

Schemat/servicemanualen verkar vara riktigt usel, med schema och blockschema blandat huller om buller på samma sidor.

Om man tittar på första schemat, pdf-sid 5, så ser man att de sju slutstegen föregås av transistorer som kan mute'a ljudet och att det sitter reläer som kan slå av högtalarutgångarna och växla mellan bak-surround / zon 2 o.s.v. men däremot kan inte hörlursuttaget stängas av. Man kan också se att center och subwooferutgångarna på pre out inte kan stängas av från logiken (utöver transistorerna som kan mute'a ljudet). Man ser också att det verkar vara en krets överst i mitten som innehåller analoga volymkontroller för åtta kanaler, de två vanliga frontkanalerna har analoga tonkontroller, frontkanalerna och de som kan användas för zon 2 har muxar med tre ingångar, övriga muxar med två ingångar.

Det här är grejer som går att mäta på med ganska enkel utrustning. Klassikern är att bygga en signalföljare genom att ta en liten seriekonding, en spänningsdelare med två motstånd, samt två antiparallella dioder över det nedre motståndet som spänningsbegränsare, och sedan mata signalen in i ljudingången på nån liten transistorradio/bandspelare. (I princip skulle sämsta sortens ruttna aktiva datorhögtalare också funka, men då får man kanske se över inimpedansen). Med en sån koppling så kan man "provlyssna" på diverse signaler, belastningen på det man "provlyssnar" på blir inte högre än att i princip alla kopplingar tål att man ansluter sig och om man "provlyssnar" på en "för stark" signal så blåser man varken ut öron eller högtalare eftersom en liten rutten transistorradio inte kan spela speciellt högt. (Om man nu har en transistorradio som faktiskt kan spela rätt högt så kan man lägga en handduk, filt eller liknande över högtalaren så att det inte blir obehagligt högt om man spelar så att det börjar dista).

Om man inte hör något ljud på ingångarna till slutstegen så kan man lossa signalen på något lämpligt ställe (där dc-nivån är noll) och mata från ett separat försteg / en signalgenerator, och se om man då får signal på utgångarna. En fulvariant som användes förr var signalinjektor, som i princip är en signalgenerator med seriemotstånd och seriekonding, men det funkar väl inte så bra på moderna kretsar med mycket låga impedanser tack vare op-förstärkare istället för enkla transistorsteg. Det är ju dessutom inte rätt att mata in en signal som motdriver en annan utgång.
Ragnarpe

Inlägg av Ragnarpe »

larky skrev:mmm.... lämnat in den på reklamationsrätten så vi får se hur lång tid det tar att ordna.
Funderar på att göra samma sak jag med, men kom överens med Netonnet att avvakta en vecka och se om Onkyo i Tyskland eller Sverige hör av sig.

Nu har jag dock fått svar från Onkyo och de står för reparation eller byte av HDMI-kortet, så nu ska jag skicka receivern till deras
service i Västra Frölunda. Känns bra och så får man ju hoppas att det bara är det kortet.
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Fick tillbaka min igår, det är tydligen nytt HDMI-kort monterat.
Fakriksåterställd, förpackad i bubbelplast.
22 maj till 23 juni tog det.

Allt funkar igen!
Ragnarpe

Inlägg av Ragnarpe »

Jag fick tillbaka min häromdagen. Det tog 12 dager inklusive frakter.
Föredömligt skött av Onkyo, både här i Sverige och i Tyskland, och nu fungerar den perfekt.
Det enda jag betalade var frakten på ca 200 kr till servicestället.
tooblifyer

Inlägg av tooblifyer »

Gammal tråd men fortfarande aktuellt, åtminstone för mig där min 609 gav upp igår. Jag gick först in på en sajt och där var min enhet inte aktuell för någon särskild behandling medans här på https://repair.onkyousa.com/eu/003_2012 ... lang=en_GB var den det. Där kan du kolla om du kan få pengar tillbaka, byta den mot en nyare modell (med 250 euro emellan) eller få din apparat kostnadsfritt reparerad (åtminstone fram till årskiftet 2016/2017).
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Även min 609 gav upp för några månader sedan, utav en händelse så snubblade jag in på onkyos hemsida där även jag gjorde samma upptäckt som tooblifyer att dom förlängt garantin fram till 31 December 2018.
As part of this program we are also extending our standard limited warranty period to cover this issue: for Impacted Receivers, the warranty regarding the loss of audio or the loss of network connection will be extended through December 31, 2018
http://www.uk.onkyo.com/en/articles/cus ... 19261.html

Så jag registrerade kontrollerade att min reciver omfattades av den förlängda garantin vilket den gjorde och registrerade mig för att få den reparerad, efter bara några dagar kom ett bud med en stor kartong för att kostnadsfritt returnera förstärkaren. :tumupp:
Så med lite tur får jag även min förstärkare reparerad trots att den köptes för rätt precis 5 år sedan! :bravo:
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Detta kallar jag för ANSVARSTAGANDE :tumupp: :bravo:
Skriv svar