Dina mini-projekt!
- frownlayer
Re: Dina mini-projekt!
eller montera bort framrutan. eller låt bilen stå på när du är i affären.
- Klas-Kenny
...eller köp en avfuktare och hoppas att det blir bättre.
Eller lev med imman.

Eller lev med imman.
Finns en speciell avfuktningsknapp till AC:n på vår ena bil, fast AC:n funkar inte så det hjälper ju inte så mycket 

Har man mycket imma i bilen hela tiden så har man oftast fukt i nån matta eller liknande, typ att det regnar in eller så.
Efter att jag varit hemma från jobbet i några månader (semester+föräldraledig+sjuk+vab) så var dte hopplöst mycket fukt i bilen,
det tog över en veckas körande till och från jobbet innan det började torka upp ordentligt, och då har jag ändå 5 mil enkel resa varje dag.
Efter att jag varit hemma från jobbet i några månader (semester+föräldraledig+sjuk+vab) så var dte hopplöst mycket fukt i bilen,
det tog över en veckas körande till och från jobbet innan det började torka upp ordentligt, och då har jag ändå 5 mil enkel resa varje dag.
Får man problemet på sommaren så funkar en liten glipa i fönstren när bilen står i solen bra. Den metoden funkar sämre nu.
Har du Ac på bilen testa att ta bort partikelfiltret, kan bli rejäljt fuktiga vintertid. Kolla även att inte dräneringshålen är täppta.
Även utan AC kan man ha ett pollenfilter som ger samma problem.
Om imman på rutan är svårt att få bort och lite "fet" så kan problemet vara att det är ett litet hål i värmeelementet som doserar ut glykol i ångform i bilen..
Om imman på rutan är svårt att få bort och lite "fet" så kan problemet vara att det är ett litet hål i värmeelementet som doserar ut glykol i ångform i bilen..
Ingen AC här. Hur gör man med reglaget för in/ut cirkulation? Släppa in uteluft med hög fuktighet känns inte rätt. Blir inte bättre av klent värmepaket, och hastighetsgänser där motorn knappt jobbar....
Stäng av allt var återcirkulation heter. Den absoluta luftfuktigheten är lägre utanför bilen. Ända tillfället den är bra är när det är riktigt kallt och man inte får upp värmen utan återcirkulationen. Men får man imma så får man leva utan den. I min bil går det inte att ha återcirkulation i defrosterläget, just av den anledningen.
Blir inte inneluften varmare efter hand och avfuktar värmepaketet snabbare?
Monterade en 808 keycam på nått som liknar http://dx.com/p/usb-rechargeable-solar- ... w_bDs5V-E4 . Min har 4 LED, men inget vidare drag. Första försöket blev inte bra. Vinklade om kameran lite, så nu blir det lite på korta avstånd, typ 20cm. Men rätt uselt ändå. Behöver mer ljus. Men ändå i ficklampsformat långsmalt. För rör och trånga platser.
Monterade en 808 keycam på nått som liknar http://dx.com/p/usb-rechargeable-solar- ... w_bDs5V-E4 . Min har 4 LED, men inget vidare drag. Första försöket blev inte bra. Vinklade om kameran lite, så nu blir det lite på korta avstånd, typ 20cm. Men rätt uselt ändå. Behöver mer ljus. Men ändå i ficklampsformat långsmalt. För rör och trånga platser.
Skaffade några MPP toroidkärnor och lindade en induktans till stepdown-kortet jag visat förr.
Lindades med 14 varv med två ledare parallellt, drygt 8uH. Gjorde lite mätningar för att se hur effektiv den blev med den nya induktansen: Ganska bra va?
Spänningen till mosfetdrivaren linjärregleras ner till drygt 10V med en LM317, så det bidrar ju såklart till förlusterna, märks framförallt vid låg uteffekt.
Men den enda värmen som egentligen gick att känna på kortet var från ingångskondensatorer, de två längst ner i bild, som blev något varma eftersom det får jobba lite för hårt för vad de är gjord för. Varken induktansen eller mosfetsen blir kännbart varm.
Högre ström ska testat så fort jag fixat till min konstlast.
Lindades med 14 varv med två ledare parallellt, drygt 8uH. Gjorde lite mätningar för att se hur effektiv den blev med den nya induktansen: Ganska bra va?

Spänningen till mosfetdrivaren linjärregleras ner till drygt 10V med en LM317, så det bidrar ju såklart till förlusterna, märks framförallt vid låg uteffekt.
Men den enda värmen som egentligen gick att känna på kortet var från ingångskondensatorer, de två längst ner i bild, som blev något varma eftersom det får jobba lite för hårt för vad de är gjord för. Varken induktansen eller mosfetsen blir kännbart varm.

Högre ström ska testat så fort jag fixat till min konstlast.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Uppdaterade min mätkabel med en anslutning till så att man även kan mäta spänning:

/// Marcus

/// Marcus