Ni med BP series 2?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
MatsN

Ni med BP series 2?

Inlägg av MatsN »

Hur ser era tassar/fötter ut som maskin står på? Upptäckte att ska man bara köra med gängstång så hamnar mutter långt upp i stativet så den blir nog nästan omöjlig att komma åt att skruva på. Ett rör att trä på stången går kanske men risken är att det blir ostabilt. Kanske bara blir att shimsa den och undergjuta.
H.O

Re: Ni med BP series 2?

Inlägg av H.O »

Har ingen BP men det låter lite som samma problem jag har med min Abene och jag har funderat på hur det ska göras på rätt sätt men inte kommit på det.....

Det slutade med att jag gjorde "trekanter" i stålplåt, borrade hål i fick en M16-mutter (eller var det M20?) fastsvetsad. Fotens skruv går sedan genom denna mutter (såklart) och upp genom hålet i foten. Bricka och mutter på ovansidan. Så, maskinen vilar på en sådan trekant i respektive hörn. Den enda nackdel jag märkt är att "trekanten" kan rotera med skruven om man inte håller emot men det är ju lätt fixat om man vill.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

En bild på problemet kanske gör det lättare att förstå.
H.O

Inlägg av H.O »

Nu är det ju inte meningen att kapa Mats tråd här men i MITT fall (och vad det verkar så är det liknande för Mats) så är ju foten/stativet på själva maskinen mer eller mindre ihålig. Sen finns det hål i respektive hörn i vilka man ska montera maskinfötter. Men hålen är i övre delen på foten och de är inte gängade så hur montera maskinfoten?

Här är en bild på mitt sätt att göra det. Man kan se den svartmålade trekanten på vilken maskinen vilar:
CIMG0439.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag kanske missförstår det hela, men vanliga maskinfötter borde väl fungera?
H.O

Inlägg av H.O »

Beror på vad du menar med "vanliga" - jag trodde det jag har (och som syns på bilden) är en "vanlig" maskinfot men den hade inte fungerat bra utan mina "trekanter". Men nått knas är det ju uppenbarligen för sådär "ska" man ju inte behöva göra.... Länk till "vanliga" maskinfötter?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det är den här typen jag tänker på.
http://www.mecmove.se/maskinskor/mfl.pdf

De finns även modeller utan gummifjädring.
H.O

Inlägg av H.O »

Japp, om jag förstår bilden av MFL-typen av sko rätt så har ju den en stor bricka på vilken maskinen "står". Mina fötter hade ingen sådan bricka, därav mina "trekanter" som fyller samma funktion. Så MFL-fötterna skulle fungerat, i mitt fall i alla fall!
MatsN

Re: Sv: Ni med BP series 2?

Inlägg av MatsN »

HO vi har samma problem! Trekanter ska nog funka. 15 mm plåt borde räcka.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Mats, svetsa ett stödrör på plattan så kan den vara tunnare.
MatsN

Inlägg av MatsN »

Fick lite snabbt 8mm plåtar utskurna. Kanske gör som du säger Bengt och sätter rör.
Skriv svar