Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
wrep

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av wrep »

Kan det vara att du har accelerationen för högt ställd så att den tappar steg?
wrep

Inlägg av wrep »

Gjorde en liten förbättring idag som jag tänkte tipsa om :)

Ett clips att sätta under ringen på tryckluftkopplingarna till extrudern.
Bild

Med den på plats fjädrar inte kopplingarna tillbaka nästan nånting när mataren gör retract.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Jahapp då gick termistorn i hot-enden sönder. Till slut luktade det seriöst av bränd plast och mina blåa fina utskrifter blev fulla med svarta streck. Och de höll inte måtten och såg inte snygga ut. Lurigt för det kom krypande och blev sakta värre och värre. Som tur var så hade jag ntc-motsånd i reserv så det byttes på en halvtimme.

Passade på att isolera aluminiumet på hot-enden med 2 mm glasfiberväv.

Tydligen inte riktigt samma beta på det nya motståndet för nu måste jag ligga på 220 grader för att extruderingen inte ska skippa steg. Förutom den högre temperatur-inställningen så ser utskriften torr och fin ut, retrakten funkar och den oozar inte. Ska se om jag kan ändra beta så värdet visar 190 grader.

Passade på att uppdatera till senaste versionen av Repetier. Lite buggar som är fixade, bl a nåt med levelingen och det var det som fångade mitt intresse. För övrigt om nån kollar på jcrocholl's github kan ni se att det jobbas rätt mycket på "hans" Marlin i dagarna.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Fast beta-värdet är väl en fix konstant för en specifik typ av termistor, så det är väl snarare temperaturtabellen som ska uppdateras/skapa en ny.

http://www.thingiverse.com/thing:103668
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Har varit i kontakt med reprap.me och Peter ang min dåliga hot-end.

Han vägrar refund för att mina förväntningar inte stämde överrens med produkten, 30mm/s med en fungerande j-head är inte vad man bör förvänta sig tycker jag :)

Så som andra sagt, akta er för reprap.me ska köra en paypaldispute på honom om han inte ger med sig.
Men rekommenderar ingen att handla där någonsin.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Kör E3D och klarar 60mm/sec utan problem. får problem över 60mm/sec.
Misstänker att jag behöver kalibrera hot-end:en lite bättre.
Användarvisningsbild
kiwi

Inlägg av kiwi »

hawkan skrev: Tydligen inte riktigt samma beta på det nya motståndet för nu måste jag ligga på 220 grader för att extruderingen inte ska skippa steg. Förutom den högre temperatur-inställningen så ser utskriften torr och fin ut, retrakten funkar och den oozar inte. Ska se om jag kan ändra beta så värdet visar 190 grader.
Du behöver nog ställa in "TEMP_SENSOR_0" så att den motsvarar din termistortyp. Det finns ett tiotal olika att välja på, förhoppningsvis matchar någon din termistor.

Hur upplever ni funktionen med Z-proben på kosseln? Utan att ha provat den skarpt så känns proben lite racklig och jag blir förvånad om den lyckas få duglig precision utan att man förbättrar hållaren så att proben inte kan vinkla/vrida sig.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Jag hade problem att hitta en 1.5mm insexnyckel i rätt längd, så jag tog en 2mm slipade den lite rundare och filade till plastbiten, blev betydligt stabilare än med 1.5mm.
Dock märkte jag igår när jag skrev ut att lite större objekt att det inte var helt plant, vet inte om det är mjuk- eller hårdvaru relaterat, ska kolla på det sen ikväll.
hawkan

Inlägg av hawkan »

konig7070 skrev:Fast beta-värdet är väl en fix konstant för en specifik typ av termistor, så det är väl snarare temperaturtabellen som ska uppdateras/skapa en ny.

http://www.thingiverse.com/thing:103668
Tack för länken, suveränt! Jo, jag menade att ändra beta-värdet i tabellen i Repetier. Alltså det dumma är att det står Beta 3950 på påsen med termistorer. Och då hade det funkat med den inbyggda nummer 1 som har Beta 4036, okej det blir inte exakt på graden, det skiljer ca 5 grader vid 190 grader. Och det duger för mej. Men nu skiljer det typ 40 grader. Skrev just ut en lövgroda i PLA med 230 grader inställt, var lite udda.

Beta verkar ligga på 4600. Ska använda temp-sensor 97 där Repetier själv genererar tabellen vid uppstart. Beta=4600, T0=25, R0=100000 är indata. Men det får bli imorgon.

Jag tänkte jag kan berätta hur jag gjorde för att hitta rätt temp eftersom det varit en del prat om det. Låg ju 40 grader fel, det visste jag inte innan. Det brukar sitta en liten korv i hålet på hot-enden, jag håller koll på den. Började med låg temp och ökade allt eftersom i lugn takt. När den lilla korven börjar röra sej och till slut med en lång tunn sträng dalar ner mot bordet, då är det dags att prova på någon kul testutskrift. Jag testade också nån gång att extrudera 50mm och skippar den steg då så är det för låg temp. Och hålla koll på tecken på överhettning som att det börjar osa om hotenden. Sen är det en avvägning mellan strävhet och blankhet på utskriften som avgör slutlig temperatur.
Senast redigerad av hawkan 17 februari 2014, 23:15:36, redigerad totalt 1 gång.
hawkan

Inlägg av hawkan »

G4jm0r skrev:Jag hade problem att hitta en 1.5mm insexnyckel i rätt längd, så jag tog en 2mm slipade den lite rundare och filade till plastbiten, blev betydligt stabilare än med 1.5mm.
Dock märkte jag igår när jag skrev ut att lite större objekt att det inte var helt plant, vet inte om det är mjuk- eller hårdvaru relaterat, ska kolla på det sen ikväll.
Planheten, eller snarare avsaknaden av planhet, för bordet blir lätt ett problem. Det kan räcka med nån tiondels mm grop för att första lagret inte ska få fäste överallt. Att köra första lagret närmare bordet går bara till en viss gräns. Önskar att Repetier har samma lösning som jcrocholl's Marlin som kan ta hänsyn till oplana bord.
wrep

Inlägg av wrep »

wrep skrev:Ja armarna är lika långa inom 1,5 tiondel.

Jag är inne på att det borde bli olika i y och x pga att y ju är rakt i linje med en av stolparna medan x har sina stolpar i vinkel?

Håller på nu med testutskrifter där jag ändrar armlängd i FW för att få utskriften i exakt mått.. får se vad det ger när jag är klar :roll:

Nu har jag testat mer noga och jag hade fel i mitt resonemang där. Felet flyttas bara med när jag ändrar armlängd i FW. Det skiljer hela tiden två tiondelar mellan x och y. Jag var för slarvig när jag byggde armarna helt enkelt. Skall fixa vänstergängade M4 så att armarna blir justerbara. Repeternoggranheten ligger inom ett par hundradelar så det borde ju gå att få x-y rätt också :-)
Användarvisningsbild
runsren

Inlägg av runsren »

Igår fick elektronik delen till skrivaren, i min iver så ville jag gärna komma igång och testade Ardonio kortet, trots att någon på forumet föreslog att titta noga lödningarna före körning så kunde jag inte låta bli, Och kortet ville inte bli kontaktad :( .
Tog kortet till jobbet och hitta detta, hoppas bara att det inte har tagit sönder hela kortet (vist, det var ju bara USB spänning och strömmar)..
Lödbrygga Ardunio mega 2560.jpg
Edit:
Det ser ut som kortet fungerar och är kontaktbar (efter att man rätta till det). :)
Bäst att ta en noggrannare titt på styrkortet innan, kan tänka mig att där händer det mer om något är fel ...
Och sen till nästa steg....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av runsren 18 februari 2014, 16:46:40, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Verkar som inte kineserna testar korten speciellt bra...
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Jag hade en brygga mellan vref och gnd på min arduino klon.
Gruff

Inlägg av Gruff »

Så då kom LCD-tjofräsen till slut! :D Vet inte varför men jag hade föreställt mig att den skulle vara mycket mindre än vad den var... Provade att koppla in den för att se om det händer något, och den verkar fungera! :lol: Nu ska jag försöka lära mig hur detta tillbehör funkar... Bifogar en bild för att andra ska få en uppfattning om storleken. När duponttången från kina väl kommer ska jag försöka röja upp lite i råttboet... :roll:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar