Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
3d360

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av 3d360 »

drh skrev:
3d360 skrev:Nu misslyckades ännu en utskrift. Det här är riktigt irriterande.

Se bilden på vad som dyker när utskrifterna misslyckas:

http://postimg.org/image/wmg7c21rh/

Händer detta er också?? Den verkar förlora kontakten med COM-porten titt som tätt.
Det där har aldrig hänt mig, prova att uppgradera till nya Repetier-Host.
Visade sig vara att Repetier inte funkar nån vidare när man använder en USB-förlängningskabel. Så när jag pluggade den korta USB-kabeln direkt i datorn så funkade fint. Är väl signalerna som tappade orken under den långa resan fram till skrivaren...
Användarvisningsbild
Centimeter
Kontakt:

Inlägg av Centimeter »

Vilken är den minsta diametern som ni stött på hos en plasttrådsrulle?
Själv har jag ett par på 38,5 mm, men har hört talas om 1,25", dvs 31,75 mm.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Jag gjorde ett litet test för att se om trissan för värmebädden blir varm om jag höjer spänning till 22 volt. Effekten höjs från 34 till 74 watt.

Jag kunde inte känna någon värme från trissan och bandkabeln under den tiden det tog för bädden att bli 50 grader.
Ska göra några temperaturmätningar med värmen på under en längre tid.
DSCN4630.JPG
DSCN4631.JPG
Edit: Tog bort lite text på grund av en tankevurpa.
Edit2: Datablad BUK6215-75C
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Ökade börvärdet till 110 grader och fick då höja spänningen till 25 volt för att kunna nå önskad temperatur.
Från 50 till 110 grader tog det 10 minuter och trissan blev 48 grader varm. Temperaturen på bandkabeln
är två grader högre än omgivande luft. Det var på gränsen att det gick få upp temperaturen till 110 grader
men om man isolerar mer på undersidan så ska det nog fungera bättre. Effekten är nu 82 watt(25 × 3,28).
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Körde lite svart ninjaflex i "min" maskin, 215 grader på extrudern, funkade fin fint. Plast känns så 2013 :)
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Var är bilderna?
Mikang

Inlägg av Mikang »

Hade turen att komma över en begagnad bälgkoppling efter en masiknrenovering på jobbet.
Hittade dessa:
http://www.conrad.se/Rotationsgivare.ht ... 46_1230014
http://www.reprapdiscount.com/mechanics ... plers.html
Conrad har ingen med rätt dimensioner så någon form av adapter krävs och den andra ligger i Hong Kong med allt vad det innebär med leveranstider och sådant.

Lite svårt att få till ett vettigt foto speciellt med svart PLA men här kan man se skillnaden.

Bild

/Micke A.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Provade att rita gängor
559.jpg
Nu kanske det inte var så genomtänkt att rita och skriva ut en gänga som man inte har en passande skruv(M20) till :vissla:
560.JPG
hmm.. får kanske prova att göra en passande skruv
561.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
HansGunnar

Inlägg av HansGunnar »

Har följt tråden länge, det har varit spännande. Har en dröm om att kunna ha en egen 3D-skrivare, men min budget för såna nöjen är tyvärr inte stor. Att lägga 6000kr (+ de verktyg jag inte har) på en 3D-printer är för mig aningen mycket.

Hade innehållet i denna tråd dock varit lite annorlunda, dvs. att inte alla som byggt en K8200 haft så mycket problem hade jag nog kunnat acceptera priset. Men som det ser ut nu känns det mest som man köper en hög med skrot som kräver mycket kunskap, tur och 4 veckors finjustering för att få den att printa någorlunda OK.

Inser att jag låter otroligt bitter... Vill så gärna ha en egen printer, men efter att ha läst denna tråd blir jag mycket avskräckt. Ska det verkligen vara såhär? Är det någon som kan tipsa om någon annan 3D-skrivare med erkänt mindre strul, eller är det samma för alla i prisklassen?

Måste dock ge alla som bidragit i tråden en eloge, särskilt drh, som för försett oss med en grym bygglogg! Jag är grymt imponerad av er som lyckas få ihop denna skapelse, men jag inser tyvärr att jag nog inte skulle klara av den påfrestningen. Tips på andra byggloggar för stabilre konstruktioner mottages varmt!
/HG
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

@HansGunnar
Ta en titt på kosseltrådarna. Min egen kossel är byggd efter original mini. Har inte behövt modifiera något. Skriver ut med underbar noggrannhet.
Puttiplatt
HansGunnar

Inlägg av HansGunnar »

Jag antar att du syftar på att det finns sådana trådar på detta forum. Tack för infon, det ska undersökas! Hört gott om Kossel vid ett annat tillfälle också :)
Användarvisningsbild
pstrand

Inlägg av pstrand »

@HansGunnar

Hej, jag måste ändå få säga att denna skrivaren fungerar riktigt bra utan modifieringar. Har både skrivit ut smått som stort, "leksaker" och reservdelar till vänner och bekanta, och jag är kanon-nöjd. Men som "tekniker" vill man ju alltid (ofta) förbättra saker om det går.
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

HansGunnar: Är det "bygga ihop" som känns svårt eller är det modifiering som känns för avancerat? För är det "bygga ihop" så kvittar det om du väljer Kossel eller K8200 - båda är byggsatser. Fördelen med K8200 är att du får en kartong med allt i. Det går att hitta färdiga kit till Kossel, men oftast inte till samma pris som att leta komponenter själv, och inte på Elfa, Kjell o co osv.

Men är 6000 i överkant av din budget tycker jag nog att du ska vänta. Priserna kommer att gå ner, som på allt annat sånt här.
3d360

Inlägg av 3d360 »

Mikang skrev:Hade turen att komma över en begagnad bälgkoppling efter en masiknrenovering på jobbet.
Hittade dessa:
http://www.conrad.se/Rotationsgivare.ht ... 46_1230014
http://www.reprapdiscount.com/mechanics ... plers.html
Conrad har ingen med rätt dimensioner så någon form av adapter krävs och den andra ligger i Hong Kong med allt vad det innebär med leveranstider och sådant.

Lite svårt att få till ett vettigt foto speciellt med svart PLA men här kan man se skillnaden.

Bild

/Micke A.
Tack för bilden. Man ser faktiskt en tydlig skillnad. Gällande bälgkopplingen så monterade jag faktiskt när Z-motorn och gängstången ikväll. Har nu monterat dit en gummislang som passar fint i gängan medan det är något löst vid motoränden. Så jag ska bara ordna en mindre slagklämma och sen ska det bli spännande att se hur det kommer att urarta sig. Återkommer med bilder.
HansGunnar

Inlägg av HansGunnar »

@pstrand och @matteeee

Hej på er. Det är väl inte det att man måste bygga den som är problemet, det tror jag jag skulle klara och att jag skulle tycka det var kul, och det får man väl i princip räkna med om man ska komma undan höga priser. Det jobbiga jag ser främst är att jag inte hört en enda kunna bygga ihop maskinen utan att behöva fixa och dona med speciallösningar och tvingas beställa nya delar etc för att de man fick med var krokiga eller väldigt känsliga. Resultatet av en utskrift i en sån här apparat är ju extremt kännslig för avvikelser i mekaniken, så hur kan man då nästan förväntas att ersätta eller bygga egna delar? När jag först såg denna på kjell o Co tänkte jag också att det var väldigt smidigt med en komplett byggsats, istället för att jaga delar på olika websidor, men efter att ha läst denna tråd vågar jag inte. Ska jag betala 6000 för en komplett sats ska den ju vara komplett. Betalar hellre 4-5000 och jagar de billigaste delarna till någon modell som inte är lika känslig.
Skriv svar