Datorväska - eller ;-)

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Datorväska - eller ;-)

Inlägg av Icecap »

OK, mitt jobb innebär en del resor och inte sällan lite övernattning här o där.

Jag vill gärna ha min dator (laptop) med och då kan man ju köpa en sådär datorväska och lite stolt kasta den över axeln.

MEN man kan också skaffa en som medger att man kan ha dator, ombyte, tandborste och toapapper med! Och den vägen valde jag!

Inte vackert, inte tufft - men rimligt billigt och ganska stryktåligt!

Köpte en "Verktygslåda Heavy Duty" hos Jula (661052, 299:-) då den var stor nog att ha en laptop liggande vågrät under locket. På locket är det en sortimentask som passar bra till pennor, USB-gigg-grejen, ledningar, hörlurar o annat grejs.

I lådan har jag tagit bort den insats som finns med och sågat till en plywood-skiva som då passar ner i lådan och som ligger på den recess som finns runt den. Ett bild säger med än en långrandig förklaring:
20140131_145035.jpg
Jag har värmelimmat lite packmaterial från något inköp så att laptop'en kan stödja på dessa o inte ligger o kanar runt. I locket har jag limmat fast lite skumgummi för att hålla laptop'en på plats. Skivan kan enkelt lyftas upp, därav hålet i botten - men jag har även monterat ett par handtag som blev över från något annat, då kan jag lyfta skivan med laptop'en liggande kvar.

Skivan är inte vacker eller annat, den blev yxat till i all hast - men den fungerar bra, riktigt bra faktisk!

Under denna skiva har jag plats för en del småsaker, ombyte, tandborste, adapter o annat:
20140131_145017.jpg
Och när den stängs ser det ut som en helt vanlig cheapo verktygslåda så att den inte är lika attraktiv att stjäla...

Man kan sätta hänglås i låsen men de är gjort av så tunn plåt att det bara är ett skämt, jag har redan varit tvungen att byta pop-nitarna som den rörliga delen satt fast med till M4 skruv.

Och en mycket bra funktion med lådan är att den fungerar utmärkt som sittyta om det inte finns annat. Man kan sitta på den ändå om man vill förstås...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Datorväska - eller ;-)

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Smart
Precis min direkta tanke. Den vill ingen själa, tror att det "bara" är verktyg, men även dessa kan ju vara attraktiva!
Men bra jobbat tycker Lasp ;-)
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Datorväska - eller ;-)

Inlägg av Purre »

Själv är jag såld på Tanos Systainer-system (det som både Festool och Makita använder bland annnat). Såg även i deras katalog att dom har laptopfodral som passar i systainer.

EDIT:
Iofs lär den lådan inte bli lika smidig men går att koppla ihop med alla andra lådor man äger.
En bild på spektaklet också

Bild
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Datorväska - eller ;-)

Inlägg av blueint »

En kul grej man kunde göra är ju att montera en RTC-klocka och accelerometer samt flashminne i en väska som man låter följa med på några testflyg så vet man vad man skall designa efteråt också.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2325
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Datorväska - eller ;-)

Inlägg av nifelheim »

När jag blir stor ska jag köpa en Pelican 1560LOC Laptop Case ;-)

"The Pelican 1560LOC Case is watertight, crushproof and dust proof case designed for overnight travel"



Bild
Skriv svar