Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
maran125
Inlägg: 6
Blev medlem: 6 november 2013, 00:08:14

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av maran125 »

rabert skrev:Hej!
Hur har det gått för er andra? Någon som fått ordning på problemet eller fått ersättningsprodukt även om garantin löpt ut? Min Onkyo är cirka 2,5 år så ingen garanti här inte. :(
Hej, om du läst tråden skulle du sett att detta problem täcks av reklamationsrätten som är 3 år :-). Lycka till.
rabert
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 januari 2014, 23:51:02

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av rabert »

Tack, det har jag gjort. Och jag är orolig över att ditt tillvägagångssätt inte har en success rate på 100 % :(. Du har köpt din på Komplett, jag har köpt min hos annan leverantör. Jag får verkligen hoppas de är lika serviceinriktade som Komplett. Vill min leverantör inte ta problemet vidare till Onkyo är jag förmodligen körd. :?

Kan du beskriva lite kort hur du lade fram det till Komplett? Hur bevisade du att felet funnits där redan från början?
maran125
Inlägg: 6
Blev medlem: 6 november 2013, 00:08:14

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av maran125 »

Kontakta dem du köpt den av, om du inte får hjälp eller tror det skulle bli problem ring AV link, de var villiga att ta emot min tills de hörde jag köpt hos komplett, fördelen att kontakta dem du köpt är ev fraktkostnad vilket jag inte vet om av link tar. Komplett betalade min i efterhand.

Det täcks av reklamation i och med att måååånga fått problemet vilket gör det troligt att det är fabriksfel och att onkyo har sagt att de tar på sig det.
rabert
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 januari 2014, 23:51:02

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av rabert »

OK, då låter det ju iaf lite lovande! Så nu blir det till att försöka själv... :)

Tack!
Extreeem
Inlägg: 20
Blev medlem: 8 april 2009, 21:23:59

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av Extreeem »

Kan bekräfta att även jag har råkat ut för detta fenomen med min Onkyo TX-NR609, på dagen då problemen upptäcktes 2 år gammal.
Jag lämnade in den till Elgiganten för ca två veckor sedan, de tog emot den och har skickat den vidare till verkstad. Hoppas verkligen Onkyo står upp för sitt märke och tar på sig att fixa detta.

Hör av mig så fort jag fått uppdaterad information.
rabert
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 januari 2014, 23:51:02

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av rabert »

Idag lämnade jag in min Onkyo hos NetonNet. De sa att deras serviceverkstad hette AV teknik eller liknande och det låg i Västra Frölunda så vi trodde att det skulle röra sig om just AV Link. Hoppas innerligt att det är dem eftersom de, tillsammans med Onkyo, är väl medvetna om problemet. Det bör isf öka chanserna för att få min defekta produkt utbytt.

Jag återkommer också när jag vet mer.
Extreeem
Inlägg: 20
Blev medlem: 8 april 2009, 21:23:59

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av Extreeem »

Liten uppdatering från min sida:

Har pratat med Elgiganten två gånger den senaste veckan för att försöka få mer information om vad som händer, men de kunde inte ge mig några besked, mer än att den är på verkstad och de jobbar med den. De påstod att verkstaden var underbemannad och hade mycket att göra efter jul och nyår.

Tillslut frågade jag vart de skickat min förstärkare och fick reda på att den också var på AV Link i Göteborg. Hittade ett telefonnummer och ringde dit. Jag fick tag på en som jobbade på något som kallades AV Teknik (troligtvis samma verkstad). De kunde iaf. bekräfta att det verkade vara DSPn som var trasig och de hade beställt denna del från Tyskland, men att den var restnoterad. Han sa även att detta troligtvis föll under Onkyos goodwill uttalande gällande denna (de har alltså haft kvalitétsproblem med den). Han bad mig även om en kvittokopia på mitt inköp, för detta var det Onkyo krävde för att ersätta den trasiga delen.

Det kan alltså vara värt för en andra med samma problem att höra av er till verkstaden.

To be cotinued...
Jari666
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 januari 2014, 17:59:47

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av Jari666 »

Hej, jag fick problem med min Onkyo innan december och den har stått och samlat damm sen dess. Jag tänkte slänga receivern och köpa ny (köpte den i augusti/oktober 2011). Dock så råkade jag läsa här på forumet att det var andra som hade precis samma problem som jag. Så jag tog kontakt med de jag hade köpt Receivern av och berättade om min situation. Dagen efter skickade jag iväg Receivern till AV Link i Västra Frölunda. Nu är det bara och vänta och hoppas. Bara gått några dagar.

Problemet jag hade med min Onkyo var att jag fick in bild men inget ljud. I början kunde jag få tillbaka ljudet när jag stängde av strömmen och satte på igen. Fungerade bara någon dag göra så. Sen så gick det inte och uppdatera mjukvaran. När man försökte uppdatera genom menyerna så var det grått och gick inte och välja uppdateringen. Det fungerade inte heller och uppdatera med usb.
rabert
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 januari 2014, 23:51:02

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av rabert »

Då var det min tur att statusuppdatera...

Nu har min 609:a varit hos AV Link i drygt 2 veckor. Pratade med dem nyss och de har precis lagt en order på ersättningsdelar. De lät dock meddela att Onkyo:s lagerstatus (Tyskland) lyser väldigt rött för just dessa delar eftersom det är ett "world-wide problem". AV Link trodde därmed att de skulle få delarna om tidigast en vecka. Om å andra sidan Onkyo inte klarar leverera inom skälig tid menade AV Link att det är troligast att de byter ut hela förstärkaren mot en ny variant alternativt krediterar ordern så jag får pengarna tillbaka.

//Robert
m_thread
Inlägg: 236
Blev medlem: 11 oktober 2011, 15:42:56
Ort: Huddinge

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av m_thread »

Jag har en TX-NR709 som har exakt samma symptom som beskrivs här. Bild, men oftast inget ljud. Har varit i kontakt med Onkyo Euorope som lovat att laga produkten 'free of charge'. Det låter ju bra. Men. Onkyos servicepartner i Sverige är som sagt AV-Link i V. Frölunda. Jag bor i Stockholm och att skicka klumpen tvärs över Sverige med Posten skulle kosta närmare 2000 kr tur och retur. En kostnad Onkyo uttruckligen INTE står för. Oacceptabelt!

Har även pratat med NetOnNet som säger att de kan laga apparaten. De gav mig dock ingen prisuppgift. Jag har garanti kvar en bit in på 2014.

Onkyo verkar väldigt måna om att lägga locket på när det gäller just detta problem. På deras internationella forum sker en hel del moderering och nedtystnande av inlägg för att det inte ska verka som att ljudproblemet är ett kontruktionsfel. Jag tycker det verkar som att de är mycket medvetna om problemet och helt enkelt försöker rida ut vågen och låta garantin löpa ut på de flesta receivers innan de tvingas återkalla.

Aldrig mer Onkyo för mig. Hade en Denon tidigare i ungefär 10 år, och den fungerade felfritt hela tiden.

/F
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av hanzibal »

Tror inte Onkyo läser denna tråd, så bättre att skriva till dem och klaga.

Inte tar väl Posten 2000kr att skicka 15kg t/r inom Sverige?

Onkyo är ju i övrigt kända för hög kvalité, tycker inte man kan döma ut dem för alltid p.g.a. ett kvalitetsproblem, särskilt inte eftersom de ju faktiskt tar sitt ansvar och lagar apparaterna gratis trots att garantitiden i många fall löpt ut.

Självklart får man stå för transporten själv, så är det ju med allting, gratis "1-dags på plats utbytesgaranti" vore orimligt.
m_thread
Inlägg: 236
Blev medlem: 11 oktober 2011, 15:42:56
Ort: Huddinge

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av m_thread »

Nu var jag lite lätt upprörd när jag skrev mitt första inlägg så det blev lite fel...

Fraktkostnaden är inte 2000kr utan ca 700kr och uppåt. :oops:

Att Onkyo skulle stå för reparationen även om garantin gått ut var nytt för mig. Varken NetOnNet eller Onkyo Europe har nämnt något om det. När det gäller vem som ska stå för fraktkostnaden så är det väl oftast så att tillverkaren gör det om det är ett känt produktfel som ska åtgärdas. Att Onkyo känner till felet och ser det som ett konstruktionsfel internt är uppenbart nu när de till och med erbjuder förlängd garanti i fallet med problem med hdmi modulen.

/F - Lite lugnare nu...
Jari666
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 januari 2014, 17:59:47

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av Jari666 »

Hur har det gått för er som har skickat in era Onkyos? Har ni fått tillbaka er än eller har ni fått ersättningsvara? Lite intresserad hur det går för er som skickade in innan mig.
rabert
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 januari 2014, 23:51:02

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av rabert »

Inget hört ännu. :(

Väntar tills nästa vecka med att höra av mig till AV Link igen...
Extreeem
Inlägg: 20
Blev medlem: 8 april 2009, 21:23:59

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av Extreeem »

Oj, har glömt att rapportera hur det gick för mg här.

Jag fick en ersättningsenhet från Elgiganten. De gav mig möjligheten att välja en förstärkare som hade motsvarande funktionalitet och låg i ungefär samma prisklass. Det slutade med en Pioneer VSX-923. Uppköp/nedköp, jag vet inte? Än så länge har den fungerat tillfredsställande iaf.
Skriv svar