Söker schema till Oltronix C28-10R Labpak

hannor

Re: Söker schema till Oltronix C28-10R Labpak

Inlägg av hannor »

Ja, Sverker
Long time...
Kanske syns nere i E-tuna snart.

73
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Väcker en gammal tråd. Jag har en oltronix B32-10R som går in i strömbegränsning även utan last. Felet dör upp efter att jag bytt en indikeringslampa. Jag har även ett fungerande B32-30R så en reparation har inte varit så prioriterad. Men är det någon som har tillgång till dokumentation om det här aggregatet?
SM7THS

Inlägg av SM7THS »

Denna länken jag la upp för ett par år sedan är samma som din.
http://www.sm7ths.se/racpac.pdf
Där finns alla Racpac modeller med
Lycka till
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Här finns också en annan skanning av dokumentet som verkar ha lite bättre kvalitet:

http://www.ko4bb.com/manuals/index.php? ... 20150-1000

Schemat ser man väl ingen större skillnad på men kanske på bilderna kan det vara lättare att se.

Jag har 60V 10A-versionen av aggregatet och där märker man att det automatiska områdesvalet på mätarna inte fungerar riktigt korrekt om lampor är trasiga, men det borde inte kunna påverka strömbegräsningen då kretsarna i princip är helt separata.

Däremot kanske det kan vara så att något lossnat eller kortslutits kanske? Eller att något reglage kommits åt? Har du kollat t.ex. att SENSE är ställt till INT och att strömbrytaren där gör kontakt ordentligt? Är parallel/normal-omkopplaren inuti korrekt inställd?

När du säger att den strömbegränsar, menar du då att spänningen stannar på 0V och strömmen (som borde synas på mätaren och höras på att aggregatet brummar mer med ökad utström) varierar med inställningen på strömreglaget eller är det så att strömbegränsningslampan lyser men att man inte får varken utspänning eller ström oavsett reglagens inställning?

Det ser på schemat ut som att CC-lampan lyser även vid många andra fel för vad den egentligen indikerar är att aggregatet inte är i konstantspänningsläge. Så den borde kunna lysa även vid många felfall, t.ex. när råspänningen över C80 inte räcker till för den inställda utspänningen. Det kan ju ske exempelvis pga fel i förregulatorn, trasig "over volt protection fuse" eller att det är avbrott i spänningsinställningen (men då skulle ju utspänningen stiga och troligen lösa ut överspänningsskyddet).
Skriv svar